3. 6. 2011

Zelení vnímají sílící tlak developerských a dalších zájmových skupin, které usilují o likvidaci budov, často kulturních památek, s cílem využít uvolněné pozemky pro ekonomicky výnosnější typ zástavby. Poslední obětí tohoto souboje mezi historickou pamětí a ziskem je stadion na Štvanici, v bezprostředním ohrožení je budova na nároží Václavského náměstí a Opletalovy ulice, nejistý zůstává i osud rozsáhlého areálu Nákladového nádraží Žižkov.

Pražstí zastupitelé za Stranu zelených však upozorňují, že obdobné smutné případy vztahu majitelů ke kulturnímu dědictví národa lze nalézt ve většině městských částí.

„Odsuzujeme rozhodnutí ministra kultury Bessera, který svým podpisem dal souhlas k likvidaci historického domu na Václavském náměstí. Zbourání zdravého domu se může stát precedentem a impulsem pro postupnou likvidaci pražské památkové rezervace,“ prohlásil místopředseda pražských zelených a zastupitel v Praze 3 Ondřej Rut.

„V Karlíně najdete několik objektů, které majitel nechává chátrat. Zjevným cílem je poničit tyto stavby do té míry, že už nebude jiné alternativy než je zbořit. V Libni je nejkřiklavějším příkladem palác Svět na Elsnicově náměstí. Italský vlastník už léta hraje komedii o rekonstrukci této unikátní stavby z 30. let 20. století. Není však jasné, jestli je cílem každoročních jarních stavebních prací oprava nebo naopak pomoc přírodním živlům v dalším chátrání paláce. A i pražský magistrát se v této oblasti chystá zbořit historicky cennou stavbu – Libeňský most,“ poznamenává zastupitel Strany zelených z Prahy 8 a člen vedení pražské SZ Petr Vilgus.

„Atentáty na památky jsou v Praze stále častějším jevem. Nemohu nepřipomenout největší pražský požár posledních let, během kterého byl za podezřelých okolností zničen historický Vinohradský pivovar. Aktuálním problematickým místem Prahy 2 je Vyšehradské nádraží ve Svobodově ulici, které chátrá a developer tu chystá v jeho těsném sousedství novostavbu, která památkově chráněné nádraží může poškodit. Bojím se toho, že pokud se se stavem nádražní budovy nezačne něco dělat, tak brzy už může být pro její záchranu pozdě,“ poznamenává zelený zastupitel z Prahy 2 Michal Uhl.

„Kromě Vyšehradského nádraží jsou v ohrožení i historické budovy nádraží Bubny a zejména Nákladové nádraží na Žižkově. Obě tato místa bojují o svůj život. Případ žižkovského nádraží ukazuje, že jedině s hlasitou pomocí veřejnosti je možné krotit asanační záměry developerů. Věříme že aktuální rozhodnutí ministra Bessera vrátit k opětnému posouzení památkovou ochranu žižkovského nádraží nakonec povede k jeho prohlášení kulturní památkou a Žižkov začne svoji budoucnost plánovat s respektem ke svým historickým hodnotám,“ připomíná zastupitel SZ na Praze 3 a člen předsednictva SZ Matěj Stropnický.

Kontakty:
Ondřej Rut – 737 431 945
Petr Vilgus – 602 807 082
Michal Uhl – 724 027 550
Matěj Stropnický – 605 344 748

Fotografie: Dezidor, cs.wikipedia.org, CC-BY