14. 5. 2010

Zelení vyjadřují zásadní nesouhlas se záměrem skrýt krátký úsek severojižní magistrály pod Národním muzeem do tunelu. Investice přesahující desítku miliard nepřinese zklidnění magistrály, pouze zakonzervuje současný neutěšený stav.

Tisková zpráva Strany zelených ze dne 14. května 2010

Pražští zelení s politováním sledují přípravu dalšího tunelu do kapes daňových poplatníků. Dnes má rada ekonomických ministrů Vlády ČR projednat financování úpravy severojižní magistrály v Praze v oblasti Národního muzea. Státní příspěvek ve výši osmi miliard (1) však pouze umožní schovat 800 metrů magistrály pod zem.

“Nápad na převedení krátkého úseku severojižní magistrály do tunelu připomíná situaci, kdy člověk s infarktem vydá poslední peníze za estetickou úpravu ušního boltce. Pražská doprava potřebuje systémové změny, nikoliv problém neřešící plastickou operaci. Proto snahu vydat 8 miliard korun za 800 metrů tunelu odmítáme,” prohlásil Ondřej Liška, lídr pražské kandidátky pro volby do poslanecké sněmovny.

“Severojižní magistrála je dopravním a urbanistickým omylem minulého režimu. Požadujeme přeměnu magistrály na městský bulvár a přednostní úpravu těch úseků, kde bydlí lidé. Nic z toho však současný návrh neřeší,” konstatovala Zuzana Drhová, zastupitelka hl. m. Prahy a dvojka na pražské kandidátce SZ.

“Dokáží se podporovatelé tohoto projektu podívat do očí obyvatelům ulic V Holešovičkách, Argentinská, Wilsonova, Legerova, Sokolská, Mezibranská nebo 5. května? Tedy těm, kteří trpí hlukem a emisemi ze silniční dopravy na severojižní magistrále a jejichž problém nikdo neřeší,” komentovala návrh na dostavbu magistrály zastupitelka hlavního města Prahy Petra Kolínská.

Zhruba 40 let od výstavby a 20 let od prvních slibů o zklidnění automobilového provozu v centru hlavního města má být realizován projekt, který ukotví silniční kapacitu pro průjezd 100 000 aut denně napříč centrem Prahy a zasahující do památkové rezervace světového kulturního dědictví UNESCO. Navrhovaný projekt instaluje dvě masivní mimoúrovňové křižovatky do těsného sousedství Národního muzea a Státní opery Praha. Předložená stavba zakonzervuje současný nevyhovující stav v oblasti Královských Vinohrad, Nového Města, Holešovic i Pankráce, tj. v celém koridoru 7 km dlouhé severojižní magistrály. V těchto historických čtvrtích jsou přitom alarmujícím způsobem překračovány zákonné hygienické limity pro koncentrace znečišťujících látek v ovzduší a pro hlukovou zátěž obyvatelstva.

Navrhovaná stavba nerespektuje schválené a platné Zásady územního rozvoje Prahy a připravovaný nový územní plán, které požadují vytvoření koncepce zklidnění dopravy v centru města, a až v druhé řadě předpokládají přijetí konkrétních opatření. V současné době Útvar rozvoje hlavního města Prahy připravuje územní studii pro řešení celého koridoru severojižní magistrály.

Poznámky:

(1) Návrh financování investičního záměru na projekt Zklidnění Severojižní magistrály u Národního muzea v Praze – 1. etapa:

Předpokládané celkové investiční náklady v cenové úrovni roku 2009 s DPH

Ministerstvo dopravy (SFDI) 8 243 597 tis. Kč
Ministerstvo kultury 80 917 tis. Kč
Magistrát hlavního města Prahy 2 494 969  tis. Kč
Soukromé zdroje 1 861 844 tis. Kč
Celkem 12 681 327 tis. Kč