11. 2. 2009
Královská obora přezdívaná Stromovka získá v blízké době nový objekt s občerstvením a sociálním zařízením. Historická budova bývalé tramvajové vozovny prošla rekonstrukcí a dostavbou a nyní pražští radní rozhodli o jejím novém nájemci. Společnost NYTA s. r. o., která vzešla z výběrového řízení, zaplatí ročně za pronájem objektu necelých 600 tisíc korun.
„Historická budova bývalé tramvajové vozovny je
součástí areálu Královské obory zapsané v Ústředním seznamu nemovitých
kulturních památek a současně se nachází na území ochranného pásma
Pražské památkové rezervace. Cílem Odboru ochrany prostředí Magistrátu
hlavního města Prahy bylo navrácení objektu veřejnému využití a jeho
přirozené propojení s oborou. Nový nájemce zde bude provozovat tzv.
„lidové“ občerstvení s výrobou teplých minutkových jídel, jednoduchých
studených jídel a podáváním teplých a chlazených nápojů včetně
čepovaného piva,“ řekl o novém objektu pro veřejnost, který by měl začít fungovat v blízké budoucnosti, radní Petr Štěpánek.
Tato stavba je zajímavá také tím, že za ni Praha získala významné
ocenění v rámci soutěže Fasáda roku 2007. Město do „nové fasády“
investovalo přibližně 26 milionů korun. „Je to pěkná ukázka
rekonstrukce bývalé průmyslové architektury. Nové využití objektu
reflektuje původní výraz průčelí. Je zde zachována struktura i
barevnost fasády. Režné zdivo s omítnutými architektonickými prvky
výborně ladí s novou přístavbou. Stavba je samozřejmě řešena bezbariérově,“ doplnil radní Štěpánek.
Do rekreačně významné Královské obory byla v roce 1885 postavena
trať pouliční koněspřežné dráhy. Na konečné stanici byla vybudována
čekárna a tzv. zatímní denní stáje. Po elektrifikaci tratě na místě
stáje postavily v letech 1898–1899 Elektrické podniky hl. m. Prahy
malou vozovnu pro 12 tramvají o 4 kolejích, před níž vzniklo v roce
1901 rozsáhlé šestikolejné nádraží. Objekt z hrázděného zdiva na
cihlových základech byl rozdělen na dvě lodě po dvou kolejích s
revizními kanály. Zastávkový prostor byl zakryt střechou (jediný případ
v Praze). V roce 1910 byla zbořena stará čekárna koněspřežné tramvaje a
místo ní byla postavena zděná administrativní budova s výpravnou a
malým bytem. Vozovna byla vyřazena z pravidelného provozu v roce 1930 a
v lednu 1937 zbořena. Tramvajová trať do Královské obory byla v provozu
do roku 1942, kolejiště bylo sneseno v roce 1944. Do doby před celkovou
rekonstrukcí objektu v letech 2007/ 2008 se dochovala jen
administrativní budova (čp. 2) z roku 1910, sloužící jako zahradnické
zázemí při údržbě zeleně v Královské oboře. Tramvajový provoz na tomto
dnes poměrně nezvyklém místě připomíná stále i několik metrů kolejí
uložených v betonovém základu bývalého krytého nástupiště.
Zdroj: Tiskový servis MHMP 10.2.2009