27. 10. 2009
Dopravní podnik vypsal soutěž na zakázku za 3,5 miliardy, ačkoli se potýká s finančními problémy
Dopravní podnik (DP) dosud neví, zač bude do konce roku jezdit MHD, protože se mu nedostávají zhruba dvě miliardy korun na provoz, ale vypsal výběrové řízení na zavedení turniketů do metra.
Tento špás, kterého se cestující zbavili před čtvrt stoletím, má stát minimálně 3,5 miliardy korun. DP argumentuje tím, že zavedením turniketů výrazně ubude černých pasažérů, protože do podzemní dráhy se nedostanou, a bude jich tudíž více v tramvajích a autobusech.
Těch ale nejspíš bude jezdit méně, protože DP, aby ušetřil, uvažuje o omezení nadzemních spojů kopírujících metro.
Někteří členové zastupitelstva nejsou vypsanou soutěží příliš nadšeni a podivují se nad tím, že když minulý týden o situaci DP jednal finanční výbor zastupitelstva, o turniketech, natož pak o vypsání tendru, nepadlo ani slovo.
Podle zastupitele a člena dozorčí rady DP Karla Březiny (ČSSD) měla o soutěži rozhodnout rada. „Zavedení turniketů představuje velmi významný zásah do městské dopravy a jako takový nemůže být jen věcí dopravního podniku,“ soudí Březina. Osobně je „mírně pro“ návrat turniketů. Pokud by se investice vrátila do šesti let, tak by prý měla opodstatnění.
Financování projektu zatím ale není vyjasněné. Březina si myslí, že by si mohl DP vzít úvěr třeba i od města.
Radního pro dopravu a předsedu představenstva DP Radovana Šteinera (ODS) otázka financování nikterak neděsí. „Projekt je samofinancovatelný, protože generuje výnosy,“ sdělil Právu radní. Nemyslí si, že by o výběrovém řízení musela rozhodovat rada. „Vypsání soutěže je v kompetenci DP,“ tvrdí Šteiner. Mluvčí dopravního podniku Ondřej Pečený o tom, kdo turnikety zaplatí, nemá jasno. „Podle zadávací dokumentace by měly nabídky obsahovat i návrh na financování,“ řekl.
Zastupitel Jiří Witzany (SNK ED) se nestačí divit, že DP vypsal soutěž, aniž by byl tento významný investiční záměr jakkoli schválen zastupitelstvem a jeho výbory.
„Navíc v situaci, kdy podnik nemá peníze na základní investiční akce a provoz,“ podotkl Witzany. Domnívá se, že pokud se skutečně pohybuje v metru spousta černých pasažérů, musejí revizoři zažívat žně a nepochybně si tak na sebe snadno vydělávají. Neměl by být tudíž problém jejich počet ještě zvýšit.
„Žila jsem v domnění, že když nejsou peníze, půjde projekt turniketů k ledu, ale ukazuje se, že tomu tak není,“ uvedla zastupitelka Petra Kolínská (SZ). DP podle ní má mít jiné priority.
„Když není ani bezbariérové metro, stavět v něm ještě další bariéry mi přijde podivné,“ soudí Kolínská. Jediné vysvětlení pro takový kvalt vidí ve spojení s opencard, o niž Pražané nejeví příliš velký zájem.
„Karta by se tak stala zajímavější,“ míní Kolínská. Turnikety by byly totiž pro lidi s kartou snáze průchozí, i když by měly umět číst i SMS jízdenku a také papírový kupón.
Autor: Jana Šprunková
Zdroj: Právo 27.10.2009