15. 6. 2007
V Praze na Letné začali dělníci stavět ohradu pro výstavbu severozápadní části vnitřního automobilového okruhu metropole. Podle mluvčího stavební firmy Metrostav Františka Poláka se nyní budou přemisťovat inženýrské sítě. Stavební jáma, z níž se budou hloubit a razit tunely, se začne kopat patrně v září.
Silnice mezi Malovankou v šesté městské části a Pelc-Tyrolkou v Praze 8 povede většinou pod zemí pod Letnou, Stromovkou a pod Vltavou. Z trojské strany se už okruh staví.
Z jámy na Letné směrem k Prašnému mostu se budou tunely hloubit, dále ke Strahovskému tunelu razit, řekl dnes ČTK Polák. Směrem k Troji budou všechny tunely ražené. V samotné stavební jámě bude podzemní křižovatka s vjezdem a výjezdem a podzemní parkoviště pro stovky vozidel.
V Troji se budují hlavně zábrany proti velké vodě. Budoucí portál tunelu blízko řeky bude chráněn 60 centimetrů nad úroveň hladiny Vltavy při katastrofálních záplavách před pěti lety. Také se těží zemina v místě, kde bude jáma pro ražbu tunelu pod Vltavou a pro hloubení tunelu, který povede opačným směrem.
Okruh bude dlouhý 6,4 kilometru. Zhruba 5,5 kilometru silnice povede tunely. Výběrové řízení na stavební část okruhu vyhrála společnost Metrostav s cenou 21,2 miliardy korun. Technologická zařízení dodá firma ČKD Praha DIZ za 4,5 miliardy korun. Okruh je zatím patrně největší investicí magistrátu. Práce by měly skončit v roce 2011.
Výstavbu silnice kritizuje řadu let sdružení Ateliér pro životní prostředí, které se odvolávalo proti stavebním povolením. Jeho zástupci tvrdí, že nová silnice přivede do centra další automobily. Představitelé magistrátu naopak trvají na tom, že po dostavbě se sníží na Letné provoz až o třetinu. Bude také možné omezit provoz na takzvané severojižní magistrále v centru metropole.
Za devastaci Letné označila výstavbu okruhu v dnešní tiskové zprávě zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská. „Celý projekt je pro město finančním i dopravním hazardem,“ uvedla. Náklady překračují možnosti magistrátu, soudí Kolínská.
V ulicích za vyústěním tunelů na křižovatce Pelc-Tyrolka podle ní zhoustne provoz, ulice V Holešovičkách je přitom přetížená již nyní. „Okruh si sice bude v tunelu, ale emise z automobilů nezmizí. Pouze se zkoncentrují u portálů a výdechů,“ dodala zastupitelka.
Vnitřní automobilový okruh je hotov od Štěrboholské radiály přes Jižní spojku, Dobříšskou ulici a tunel Mrázovka po severní vyústění Strahovského tunelu. Kromě severozápadní části okruhu je ještě nutné postavit severovýchodní úsek.
Zdroj: ČTK 14.6.2007