11. 7. 2007
Nelze vyloučit, že Pražané budou moci cestovat na letiště jak metrem, tak vlakem. Oba projekty, tedy prodloužení trasy metra A i modernizace železnice do Kladna, se objevily na webových stránkách metropole www.praha-mesto.cz
Ještě donedávna se v rozvojových plánech hlavního města přitom počítalo s tím, že z města na letiště povede jen prodloužená trasa metra. Nyní však radní oprášili i starší projekt modernizace železniční trati z Prahy do Kladna, která by vedla přes letiště.
Verdikt by mohl padnout na podzim
Šéf dopravního výboru zastupitelstva hlavního města David Vodrážka upozorňuje, že se jedná pouze o varianty dopravního spojení, o kterých se bude teprve rozhodovat, a to zřejmě na podzim. Podle Vodrážky však nelze vyloučit, že se budou stavět obě varianty. „Musí se vypracovat finanční analýza a uvažuje se o obou variantách. Město bude nicméně prosazovat prodloužení trasy metra,“ řekl.
Modernizaci železniční trati Praha – Kladno naopak prosazuje Středočeský kraj. „Nechceme Pražanům brát metro a jsme pro to, aby se uvažovalo o obou variantách. Podle nás má ale řadu výhod železniční trať. Domníváme se, že by více ulevila Evropské třídě i celé Praze 6, navíc by výrazně pomohla obyvatelům Kladna dojíždějícím do hlavního města,“ míní mluvčí středočeského krajského úřadu Martin Kupka.
Železnice je výhodnějším spojením
Modernizace železniční trati má i jiné výhody. Zatímco stavba metra má stát 40 miliard korun a skončí nejdříve v roce 2016, modernizace železnice by vyšla na 13 miliard korun a dokončena by byla o tři roky dříve. Vlaky mají kromě toho větší kapacitu než metro a jsou rychlejší. Podle zastupitelky Petry Kolínské ze Strany zelených je pro lidi, kteří příletí na letiště, pohodlnější cestovat s velkými zavazadly vlakem než metrem.
Zbytečný luxus?
Kritici upozorňují, že stavět obě spojení by pro hlavní město bylo zbytečným luxusem. David Vodrážka namítl, že město chce na dostavbu metra získat peníze ze státní pokladny. „Železniční trať by financoval i Středočeský kraj, byly by tam i peníze z evropských fondů,“ uvedl.
***
3 OTÁZKY PRO…
DAVIDA VODRÁŽKU předsedu výboru dopravy zastupitelstva
* Budeme cestovat na letiště metrem, vlakem, nebo dokonce oběma dopravními prostředky?
Jsou to dvě variantní řešení, o kterých se uvažuje. Nelze vyloučit, že se budou stavět oba typy dopravního spojení. Mělo by se to rozhodnout na podzim.
* K jakému druhu spojení se přikláníte?
Město už každopádně dříve kývlo na prodloužení trasy metra. Osobně se přikláním spíše k této variantě, která by pro obyvatele města byla komfortnější. Středočeši zase upřednostňují vlak.
* Nebyl by to pro město zbytečný luxus, kdyby na letiště vedlo metro i železnice?
Musí být ještě zpracována finanční analýza, už teď je ale zřejmé, že by stavby nefinancovala jen Praha. Podílel by se na tom i stát a evropské fondy.
Autor: Tomáš Piňos
Zdroj: 24 hodin 11.7.2007