15. 2. 2011
Podle pražské organizace Strany zelených si Praha může za prodražení tunelového komplexu Blanka o 10 miliard nad rámec plánovaného rozpočtu sama. Kořenem problému je nevýhodná smlouva s dodavatelem stavby – společností Metrostav, odpovědnost za aktuální vývoj situace však nese především magistrátní Odbor městského investora a také firma Inženýring dopravních staveb (IDS).
S IDS uzavřela Praha v roce 1997 smlouvu o vykonávání technického dozoru investora nad stavbou Blanky. Služby, které poskytuje společnost IDS, zahrnují i kontrolu nákladů stavby a oceňovacích podkladů. Součástí smlouvy je i povinnost této firmy informovat pražský magistrát o navýšení ceny přesahující 10 % původního rozpočtu.
Petra Kolínská, členka předsednictva Strany zelených k tomu dodává: „Smlouva s IDS obsahuje ustanovení, že si firma může navýšit odměny v případě, že se zvýší rozpočet stavby, který má za úkol hlídat. Není proto divu, že IDS a OMI ve své roli hlídače tunelu Blanka selhávají.“
Rada hlavního města Prahy si přitom v roce 1996 schválila závazná pravidla, jak má postupovat při nepředpokládaném navýšení cen. Podle těchto pravidel má více jak 10 % navýšení ceny projednat a schválit městská rada. Povinnost oznámit tyto skutečnosti radě a zpracovat podklady mají úředníci z Odboru městského investora.
Ondřej Rut, první místopředseda pražských zelených k tomu říká: „Prodražení Blanky je důsledkem fatálního selhání IDS, Odboru městského investora, minulého i současného vedení města. Každý občan Prahy za tato selhání zaplatí přes 8 tisíc korun – tolik činí přepočet dodatečných nákladů na jednoho občany Prahy. Investiční hazard pražské ODS způsobí, že Praha dlouhodobě nebude mít dostatek peněz jak na rozvoj veřejné dopravy, tak do zlepšování životního prostředí a kvality života Pražanů.“
Petr Štěpánek, předseda SZ v Praze uzavírá: „O předražení Blanky musel někdo rozhodnout, v opačném případě někdo z OMI selhal při plnění své povinnosti informovat Radu HMP. Město musí podíl odpovědných úředníků, případně členů rady prošetřit a přistoupit k adekvátním sankcím jako je rozvázání pracovního poměru, smluvní pokuty a vymáhání škod. Je třeba jednat s dodavatelem a stanovit konečnou částku nejen za Blanku, ale za celý silniční okruh. Tím Praha zamezí opakování situace, kdy si Metrostav dělá z města Oslíčku, otřes se!“