11. 10. 2010

Koalice Strany zelených a Evropských demokratů hodlá v hlavním městě prosadit vybudování městské železnice. Toto tzv. Nové spojení 2 dramatickým způsobem zrychlí a zkvalitní cestování mezi Prahou a příměstskými aglomeracemi i cestování uvnitř města. Koalice bude zároveň usilovat o to, aby státní investice do modernizace a rozvoje železnice Prahu nemíjely jako doposud.

Městská železnice propojí pod povrchem železniční tratě pro městskou a příměstskou dopravu od severovýchodu s tratěmi, jež ústí do pražského uzlu od jihozápadu. V praxi to znamená přivedení tratě z Negrelliho viaduktu a Karlína do čtyřkolejné podzemní stanice Václavské náměstí. Odsud jedna větev povede přes podzemní zastávky Karlovo náměstí a Anděl na Smíchovské nádraží, druhá větev se přes podzemní zastávky Albertov a náměstí bratří Synků zapojí do zastávky Eden na modernizované trati do Hostivaře.

Nové spojení 2 je model příměstské železnice, který je obvyklý v celé řadě západních metropolí, jako jsou Mnichov, Frankfurt, Zürich, Paříž či Barcelona.
Hlavní výhodou průjezdného modelu bude rychlá a nekomplikovaná cesta z jednotlivých míst ve Středočeském kraji až do centra Prahy, navíc s možností vystoupit z vlaku na více místech než doposud.

http://strana.zeleni.cz/302/9751/file/„Například cesta z Kbel k Národnímu divadlu díky Novému spojení 2 zabere místo současných 45 pouze 30 minut. Sníží se také počet přestupů. Cesta z Podbaby na Albertov se zkrátí takřka o polovinu, a to z 28 na 15 minut,“ uvedla Petra Kolínská, zastupitelka hlavního města Prahy a kandidátka na primátora za koalici Strana zelených a Evropští demokraté.

Přínos nebude jen ve zrychlení ale také ve zvýšení komfortu veřejné dopravy díky menšímu počtu přestupů. Ve stanici Václavské náměstí bude možné přestoupit mezi všemi hlavními linkami. Část přestupů přitom bude možná dokonce u stejného nástupiště. Nové spojení 2 také výrazně zrychlí příměstskou veřejnou dopravu a pomůže tak Praze snížit počet aut v ulicích města.

„Bez ohledu na současnou finanční situaci je nutné projekt dále rozpracovávat, aby se mohl začít stavět, jakmile budou potřebné prostředky k dispozici,“ uvedl Jiří Witzany, zastupitel hlavního města Prahy a kandidát na primátora za koalici Strana zelených a Evropští demokraté.

Stát jako vlastník železniční infrastruktury má vůči hlavnímu městu velký dluh. Všechny železniční koridory už celá léta končí na hranicích města a s výjimkou Nového spojení s navazujícím úsekem do Běchovic se v Praze musí rychlíky proplétat mezi mnoha pomalými zastávkovými vlaky, kterých zase kvůli rychlíkům nemůže jezdit dostatečné množství (tj. v  potřebném intervalu 7,5 resp. 15 minut) .

Kromě velké investice  v podobě Nového spojení 2 je podle koalice třeba postupně modernizovat současné tratě a zahušťovat sít zastávek. Například na Kačerově se kříží metro s železnicí, která tam ale nemá zástavku. Při stavbě linky B metra na Černý Most nebyla na Rajské zahradě vybudována společná stanice metra a železnice.

„Bohužel Státní fond dopravní infrastruktury situaci v Praze podceňuje a na prioritní projekty nevyčlenila ve výhledu do roku 2014 žádné peníze. Jedná se například o optimalizaci tratě Praha – Holešovice, Praha – Bubeneč se zastávkou Podbaba, modernizace trati Praha – Kladno s odbočkou na letiště či modernizace trati Praha – Hostivař – Praha hl. n. se zastávkami Praha – Zahradní Město a Praha – Eden. Jedním z prvních úkolů nové radnice by proto mělo být intenzivní jednání s ministrem dopravy,“ dodává Kolínská.

Poznámky
(1) Podrobné informace o Novém spojení II jsou dostupné na webu www.cedop.info
(2) Další konkrétní příklady zkrácení cestovní doby pro městské i příměstské spoje jsou uvedeny v příloze. Tabulka je s laskavým svolením autorů převzata z publikace „Příměstská železnice – páteř veřejné dopravy v aglomeracích“, kterou v září 2010 vydalo Centrum pro efektivní dopravu.