20. 9. 2008
Praha bude muset kvůli nepřipravenosti akcí přesunout několik miliard do dalšího rozpočtu
Hlavní město mělo velké oči, když loni schvalovalo rozpočet na letošní rok. Primátor Pavel Bém (ODS) se tenkrát chlubil částkou zhruba 17 miliard korun určenou na kapitálové a běžné výdaje jako jednou z nejvyšších v posledních letech. Nyní se ukazuje, že tolik peněz ale město utratit vůbec nedokáže.
„Ambiciózní plán investičního rozpočtu nebude město schopné naplnit,“ konstatoval zastupitel Karel Březina (ČSSD) při projednávání zprávy o plnění rozpočtu za první pololetí, kterou plénu ve čtvrtek předložil primátor.
Podle Březiny se za prvních šest měsíců podařilo proinvestovat necelých 30 procent z celkové sumy. „Dnes se hovoří o tom, že tři až čtyři miliardy se budou převádět na příští rok. Když si stanovuji strategické investice, měl bych mít také schopnost je realizovat,“ míní Březina.
Bém dal Březinovi překvapivě za pravdu. „Ve výhledu na příští rok uděláme to, k čemu vyzývá kolega Březina. Rozpočet by měl realističtěji odrážet ambici postavit okruh co nejdříve a proinvestovat schválené prostředky,“ řekl Bém.
Podle ředitele odboru městského investora Jiřího Tomana se peníze nečerpají hlavně kvůli tomu, že ze severozápadní části městského okruhu se staví pouze jedna stavba, tunely Blanka, a ani u ní se nepodaří utratit vyčleněnou částku. Další dvě stavby okruhu, úsek Malovanka a Prašný most, získaly stavební povolení teprve minulý měsíc. „Také čistírna odpadních vod se zatím jen projektuje,“ řekl Toman. Přitom by měla být zrekonstruována už za dva roky. Pro letošek bylo v rozpočtu na čistírnu 482 miliónů, za prvních šest měsíců se vyčerpalo pouze jedno procento (4,77 mil.).
Radovat se z toho, že Praha neumí plánovat strategické investice, může dopravní podnik, kterému zastupitelstvo tak mohlo přidělit půl miliardy na nákup nasmlouvaných tramvají 14T typu Porsche. Ze sedmi miliard korun určených na stavbu soustavy tunelů Blanka se přesně tato částka letos nevyčerpá vinou zpoždění. Stavba se zdržela jak kvůli propadnutí potemků ve Stromovce, tak kvůli skutečnosti, že se musela zastavit ražba, protože byly problémy s odvozem zeminy na skládky.
„Tyto nečekané komplikace nebudou ale mít vliv na konečný termín úplného dokončení stavby v roce 2011,“ míní radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS)
Nákup tramvají Porsche, kdy jedna přijde na 50 miliónů korun, někteří zastupitelé kritizovali. Jsou podle nich nepohodlné. „Tramvaj je nepovedená, a navíc kvůli své hmotnosti ničí koleje. To si pak vyžádá zase vyšší náklady na opravu tratí,“ uvedla zastupitelka Petra Kolínská (SZ).
Nicméně kontrakt na 60 kusů těchto souprav není možné rušit. Město jich má od Škodovky získat ještě 18, z toho 15 do konce letoška. Podle ředitele DP Martina Dvořáka se tramvaje upravují, aby lépe vyhovovaly cestujícím.
Zřejmě až od konce příštího roku bude vozový park obnovován ale již pouze novými nízkopodlažními soupravami ForCity, jejíž prototyp tento týden Škoda Transportation představila. Do roku 2017 jich má jezdit 250. Dopravní podnik má asi tisícovku tramvají. Většinu tvoří klasické T3.
Autor: Jana Šprunková
Zdroj: Právo 20.9.2008