9. 5. 2008
Hlavní město obtěžují nákladní auta, která odvážejí suť a zeminu z velkých staveb – zejména z tunelů. Auta by však v mnoha případech mohly nahradit nákladní lodě, jež jsou k životnímu prostředí šetrnější. I lodní doprava má však svá pro a proti.
Kapitán nákladní lodi Pavel Tomek brázdí české řeky přes dvacet let. Jeho osmdesátimetrové plavidlo dokáže uvézt 1 000 až 1 200 tun materiálu.
„To je zhruba tolik, kolik uveze padesát šedesát nákladních aut. Přitom na ovládání plavidla stačí dva lidi, řidičů kamionů je mnohem více,“ vyjmenovává výhody lodní dopravy Tomek, který vozí náklad i po německých, holandských či belgických řekách.
„V těchto zemích je převážení zeminy, suti a stavebního materiálu po vodě naprosto běžné. Ve všech případech, kdy je poblíž stavby vodní cesta, dostávají lodě přednost,“ dodává kapitán.
Lodní doprava by se mohla uplatnit u řady velkých staveb i v Praze, kde stále dostávají přednost spíše nákladní auta. Lodě jsou totiž mnohem šetrnější k životnímu prostředí.
Stavební firmy však dopravu po vodě většinou odmítají, protože je dražší a je nutné náklad několikrát přeložit. Loďaři však tvrdí, že pokud se započítají náklady na opravy zničených silnic, je lodní doprava konkurenceschopná.
Jan Kafka, ředitel vnitrostátního rejdařství České přístavy, upozorňuje, že lodě už se v Praze uplatnily -při stavbě Letenského tunelu nebo Palladia. České přístavy proto přišly s nabídkou, že by mohly pomoci při stavbě Pražského okruhu v Komořanech a Slivenci či při výstavbě tunelu Blanka pod Letnou. „Také můžeme odlehčit dopravě při revitalizaci Manin a Rohanského ostrova včetně opravy Libeňského mostu nebo při rekonstrukci čistírny odpadních vod v Troji,“ vyjmenovává Kafka.
Souhlasí s ním i předsedkyně Strany zelených v Praze 8 Šárka Drahorádová. „Rohanský ostrov je pro využití velkokapacitních remorkérů ideální,“ míní.
V tomto případě se o plavidlech opravdu uvažuje. „Předpokládá se, že při výstavbě na Rohanském ostrově bude použita lodní doprava,“ potvrzuje náměstek primátora Pavel Klega. Tím však zřejmě zakázky pro loďaře v Praze končí.
„Stavba okruhu mezi Slivencem a Lahovicemi je vysoko ve stráni a tam se skutečně nedostane jiná doprava než automobilová,“ tvrdí mluvčí stavební společnosti Hochtief Alena Čechová. Podle ní by byl problém dopravit materiál k řece do údolí i proto, že by auta musela projíždět vilovou čtvrtí v Radotíně.
Lodní dopravu nelze podle mluvčího společnosti Skanska Ondřeje Šucha volit ani při stavbě u Komořan. „Rádi bychom ji využívali, ale splavnost Vltavy se nekryje s trasou, kam se nyní materiál vozí,“ je přesvědčen Šuch.
Při stavbě Blanky se zase počítá s odvozem zeminy po blízké železnici.
Autor: Petr Švec
Zdroj: Mladá fronta Dnes 9.5.2008