17. 1. 2008

Na 20 tisíc letáků v těchto dnech končí ve schránkách domácností Prahy 8 a Dolních Chaber. Roznáší je občanská iniciativa NE RWY, která jimi chce upozornit na projednávání stavby nové vzletové a přistávací dráhy na ruzyňském letišti.


Letáky putují do domácností v Bohnicích, Čimicích, Ďáblicích a Dolních Chabrech. Zčásti jsou distribuovány poštou, zčásti je roznáší členové pěti občanských sdružení, která jsou v iniciativě NE RWY sdružena. Například Taťjana Dohnalová, která je předsedkyní nově vzniklého Občanské sdružení pro Ďáblice jich roznesla na pět set. „V letácích jsou informace o tom, kde lidé mohou lidé najít posudek EIA, tedy vlivu na životní prostředí, a že nyní běží lhůta, kdy se k záměru postavit novou dráhu mohou lidé vyjadřovat,“ popsala Dohnalová.
„Posouzení vlivu na životní prostředí je naprosto zásadní záležitost na vystavení nebo nevystavení nové dráhy. Od začátku jsme jí proto chtěli věnovat velkou pozornost. Chtěli jsme proto oslovit širokou veřejnost,“ dodal za Občanské sdružení Pro Nebušice Jan Holub.
Občanská sdružení, která letáky rozeslala a roznesla, totiž upozorňují na hluk, jenž je trápí již nyní a obávají se, že při stavbě další dráhy bude ještě horší. „Rozšíření areálu by zhoršilo životní prostředí v celé Praze a zejména pak na západě a severozápadě. Přitom samotným občanům by nová dráha nic nepřinesla. Jde jen o byznys,“ dodal Holub.

Novou letovou dráhu, která se bude nacházet převážně v katastrálních územích Ruzyně, Hostivice a Litovice, by chtělo Letiště Praha uvést do provozu v roce 2012 nebo 2013. „Do roku 2020 očekáváme odbavení 20 milionů cestujících během roku,“ uvedla mluvčí Letiště Praha Eva Krejčí. Zatímco loni ruzyňské letiště odbavilo 12,44 milionů pasažérů, letos jich očekává milionů 13.

Odporu občanů se letiště brání. Pokud nevystavíme novou dráhu, letecká doprava v zemi bude ohrožena, tvrdí. „Paralelní dráha, jejíž stavba je plánována od 60. let, je důležitá zejména z kapacitních důvodů. Během nejbližších několika let přestane kapacita dráhového systému dostačovat a potom by mohlo dojít téměř k zastavení, respektivě silnému omezení rozvoje letiště, potažmo letecké dopravy v České republice,“ dodala Krejčí.

Firma navíc upozorňuje, že výstavba žádným způsobem Prahu 8 ani Dolní Chabry nedotkne. Provoz pak zasáhne jen některé lokality, ale hlukové limity nebudou překročeny. „Při přiblížení na paralelní dráhu se letadla budou pohybovat ve výšce 500 až 680 metrů nad terénem po okraji zástavby Bohnic, Čimic a Dolních Chaber. Hygienické limity pro letecký hluk nebudou překročeny a na území těchto lokalit nebude proto ani vyhlášeno ochranné hlukové pásmo. Ďáblice jsou potom úplně mimo osu paralelní dráhy, a to ve vzdálenosti 1 500 metrů při výšce letu 750 m nad terénem,“ popsala Krejčí.

Problémy s novou letovou dráhou nemá ani Úřad Městské části Praha 8, která o letákové kampani neví. „Myslím si, že vliv rozšíření nebude mít na Prahu 8 dopad,“ uvedla tisková mluvčí úřadu Helena Šmídová.

S tím ale předsedkyně Občanského sdružení pro Ďáblice Taťjana Dohnalová nesouhlasí. „I když nejsme v pásmu, nedá se říci, že by se nás to netýkalo. Jsme na okraji letového koridoru a letadla nám tu létají a hluk z letadel je tu už teď.

Posudek EIA najdou lidé na stránkách www.cenia.cz/EIA pod kódem MZP090. Vyjadřovat se k němu mohou lidé i podnikatelé do 4. února 2008.

Autor: Hana Válková

Zdroj: Pražský deník 17.1.2008

http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/letaky_proti_vystavbe20080118.html