28. 5. 2007
Volební program pro volby za Zastupitelstva Hlavního města Prahy
KVALITA ŽIVOTA pro Prahu – září 2006
Volební program Strany zelených pro Prahu
1. Právo rozhodovat i po volbách
2. Zeleň pro rekreaci i ochranu přírody
3. Méně odpadu, více úspor a čistoty
4. Do práce i za zábavou pěšky, na kole nebo veřejnou dopravou
5. Veřejná správa blíže občanům
6. Konec korupce v Praze
7. Zdravé a průhledné finance města
8. Kvalita života pro mládež, rodiny i seniory
9. Dostupné a důstojné bydlení pro každého
10. Dostupnost zdravotní péče a solidarita s osobami vyžadujícími péči
11. Podpora živé kultury i tradic
12. Podnikání v souladu s udržitelným rozvojem
13. Policie vlídná k občanům
Vážené voličky, vážení voliči,
my, kandidáti Strany zelených v Praze, nabízíme svoji odvahu, profesní zkušenosti a nasazení pro to, abychom společně s vámi vytvořili z Prahy město zdravé a přátelské, s transparentním hospodařením a otevřenou radnicí. V našem programu nabízíme konkrétní řešení nejpalčivějších problémů hlavního města – znečištěného ovzduší, nadměrného hluku, ubývání zeleně, přetížené dopravy a financování města.
Petra Kolínská, jednička na kandidátce do Zastupitelstva hlavního města Prahy
Desítky zastupitelů Strany zelených strávili minulé volební období tvrdou prací v opozici. Předložený program je výsledkem zkušeností zelených ze samospráv. Dnes jsme připraveni převzít podíl odpovědnosti na správě věcí veřejných. Velká koalice ODS a ČSSD na pražské radnici působí po osmi letech unaveně a změna je na dosah ruky. Stačí volit Stranu zelených.
Petr Štěpánek, zastupitel MČ Praha 4 a místopředseda Strany zelených
1. Právo rozhodovat i po volbách
Občané mají právo spolurozhodovat o otázkách, které se jich přímo dotýkají. Ať již jde o novou zástavbu, rušení škol, nebo o velké projekty, jako je rozšiřování letiště a pořádání olympiády. O celopražských tématech musejí mít občané právo rozhodnout v místním referendu.
Občané mají právo na přístup ke všem informacím, které podle zákona nejsou utajovány. Strana zelených podporuje otevřenost úřadů vůči veřejnosti, kdy úřady informace nejen na požádání poskytují, ale také je aktivně šíří a důležitá rozhodnutí konzultují s veřejností formou dotazníkových akcí a veřejných slyšení. Samozřejmostí musí být včasné, přesné a úplné informování o činnosti zastupitelstva, výborů, komisí a rady hl. m. Prahy prostřednictvím internetu. Zasadíme se o to, aby občané kromě osobní návštěvy úřadů a radnice mohli vyřizovat své záležitosti i elektronickou cestou. Zavedeme univerzálnost podatelen, aby občan na území hlavního města mohl podat žádost nebo podnět adresovaný hlavnímu městu na nejbližší podatelně. Je starostí úřadů, aby ji doručily na správné místo.
SZ podpoří projekty komunitního plánování, kde se místní obyvatelé přímo podílejí na rozvoji svého sousedství a ovlivňují podobu služeb, které jim město poskytuje. SZ bude prosazovat otevřenost radničních tiskovin tak, aby přispívaly k vyvážené výměně názorů reprezentovaných politickými stranami i občanskými iniciativami. Podpoříme občanské iniciativy, a to i ty, které určitou činnost radnice kontrolují nebo kritizují.
Naši zastupitelé budou občanům dostupní po mailu a telefonu, každý náš zastupitel bude mít stanoveny „úřední“ hodiny pro veřejnost.
2. Zeleň pro rekreaci i ochranu přírody
V částech Prahy, které se rychle rozvíjejí, je třeba zelené plochy chránit a v městském centru je rozšířit. Rozvojem zeleně snížíme hluk, prašnost a znečištění ovzduší v ulicích. Radnice má jít příkladem ve výkupu pozemků pro rozšiřování zelených ploch a zalesňování. Zelené pásy a koridory chceme zřídit podél všech toků, jako jsou Botič, Rokytka nebo Motolský potok. Navrhneme projekt přírodní park Vltava s navazující ochranou přírody a krajiny na jejích přítocích. Zasadíme se také o zpřísnění ochrany stávajících přírodních parků a dalších přírodně cenných území. Ve spolupráci s okolními obcemi a Středočeským krajem budeme usilovat o vyhlášení dalších přírodních parků v blízkém okolí Prahy.
Budeme prosazovat vznik nových městských parků a výsadbu stromů a zeleně v ulicích. Prosadíme přijetí vyhlášky o zeleni, která závazně stanoví koeficient zeleně v určitých oblastech a zakáže těžbu dřeva v pražských lesích a lesoparcích. Zasadíme se o to, aby radnice poskytovala bezplatnou právní pomoc a modelové projekty pro oživení a ozelenění vnitrobloků.
Ve spolupráci s veterinární správou a nevládními organizacemi zlepšíme podmínky pro péči o opuštěná zvířata. Podpoříme financování útulků a záchranných stanic, rovněž budeme podporovat ekovýchovné programy zaměřené na zlepšování vztahu lidí ke zvířatům ve městě.
3. Méně odpadu, více úspor a čistoty
Ulice, náměstí a vůbec veřejná prostranství musejí být čistší. Zajistíme, aby úklidové firmy opravdu uklízely. Transparentní výběrová řízení se budou konat každý rok. Na ulicích a v parcích budou působit inspektoři čistoty ulic.
Zasadíme se o modernizaci objektů, jako jsou veřejné budovy, školy a obytné domy ve vlastnictví obce, a o snížení jejich energetické náročnosti. Prosadíme třídění odpadu, používání ekologicky šetrných výrobků – zejména recyklovaného papíru a jeho úspor – v běžné agendě úřadů a organizací města.
Budeme prosazovat projekt Čistá Vltava a zajistíme finanční prostředky ze zdrojů EU na část jeho realizace. Budeme požadovat vypracování programů vedoucích k úsporám spotřeby vody. Budeme prosazovat komplexní projekt rekonstrukce ústřední čistírny odpadních vod včetně nakládání s kaly, které v předloženém projektu rekonstrukce čistírny zatím chybí.
Změníme priority v odpadovém hospodářství. Recyklace a v individuální zástavbě i kompostování budou mít přednost před spalováním a skládkováním. Pro občany i firmy bude platit pravidlo: čím více třídíte, tím méně platíte za svoz a likvidaci odpadu. Nedovolíme dovoz odpadu ze zahraničí do spalovny komunálního odpadu v Malešicích.
4. Do práce i za zábavou pěšky, na kole nebo veřejnou dopravou
Nadměrná automobilová doprava zásadním způsobem zhoršuje kvalitu života v Praze. Praha má nejvíce znečištěné ovzduší v ČR a hlavním zdrojem znečištění jsou automobily. Dvě třetiny Pražanů jsou postiženi nadměrným
hlukem – zdrojem je opět zejména automobilová doprava. S výstavbou nových kapacitních komunikací přicházíme o přirozená místa pro život ve městě, ubývá zeleně. Intenzivní automobilová doprava v ulicích s sebou přináší nehody, zraněné a mrtvé.
Praha má deset let starou a nefunkční dopravní koncepci. Strana zelených nabízí řešení inspirované dlouholetými zkušenostmi evropských velkoměst i příklady dobré praxe měst v České republice. Budeme prosazovat vypracování a schválení časově i finančně reálné dopravní politiky města, obsahující dlouhodobé i rychle realizovatelné kroky. Radikálně změníme investiční politiku města: přednost dostane rozvoj rychlé, pohodlné a cenově výhodné veřejné dopravy, husté sítě cyklostezek a důstojných podmínek pro chodce.
Moderní vozy a krátké intervaly cenově výhodné veřejné dopravy
Budeme prosazovat rychlou modernizaci tramvají a autobusů – tiché tramvaje a autobusy na alternativní pohony bez emisí, rozšíření tramvajové sítě a samostatné pruhy pro autobusy. Budeme usilovat o postupnou přeměnu pražské veřejné dopravy na bezbariérovou – například všechny stanice metra musejí mít bezbariérový přístup. Zasadíme se o zavedení trolejbusů na velká sídliště.
Jízdné v MHD musí byt nastaveno tak, aby bylo vždy finančně výhodnější používat veřejnou dopravu místo osobního auta. Budeme prosazovat, aby bylo MHD zdarma pro mladé lidi do 18 let, pro dospělé doprovázející dětí do 8 let, pro seniory nad 70 let. Budeme iniciovat změnu daňových zákonů tak, aby bylo pro zaměstnavatele výhodné přispívat zaměstnancům na veřejnou dopravu.
Rychlé spojení po Praze
Železnice může sloužit nejen pro spojení s obcemi v blízkosti Prahy, ale je schopna nabídnout rychlé a komfortní spojení i uvnitř Prahy. Budeme prosazovat železnici tichou, s nízkopodlažními, komfortními vozy. Budeme usilovat o obnovu nepoužívaných železničních zastávek a výstavbu nových. Podpoříme co nejrychlejší revitalizaci hlavního nádraží.
Do práce, školy i za zábavou bezpečně na kole
Chceme budovat cyklostezky v širším centru města tak, aby se jízdní kolo stalo plnohodnotným a bezpečným dopravním prostředkem. Prosadíme dostatek vhodných míst pro parkování kol, upravíme křižovatky s ohledem na zvýšení bezpečnosti cyklistů. Zásadním předpokladem je radikální zvýšení finanční částky pro rozvoj cyklistické infrastruktury v rozpočtu města a ve Státním fondu dopravní infrastruktury ČR. Prosadíme vybudování kvalitních cyklostezek v úrovni náplavek po obou březích Vltavy napříč Prahou a na opuštěných železničních tratích.
Změníme severojižní magistrálu na městskou třídu
Intezita dopravy na severojižní magistrále se neustále zvyšuje. Centrum Prahy i obytné čtvrti kolem tohoto kapacitního průtahu jsou znehodnoceny. Individuální automobilovou dopravu budeme na magistrále regulovat snížením maximální rychlosti, snížením počtu pruhů a vyhrazením pruhu pro auta s dvěma či více cestujícími. Získaný prostor využijeme pro výsadbu stromů a vybudování parkovacích míst pro rezidenty.
Rezidenti budou při parkování zvýhodněni
Chceme vybudovat chybějící síť záchytných parkovišť na okrajích města a důsledně zpoplatnit krátkodobé parkování v širším centru Prahy. Zrušíme vyhláškou stanovenou povinnost stavět k novým budovám nová parkovací místa. V pražské památkové rezervaci budeme snižovat počet parkovacích míst, a ulice tak vracet zpět chodcům, cyklistům, veřejným akcím a veřejné dopravě. Parkující auta nesmějí blokovat průjezd a zásah hasičů a záchranářů.
Bezpečné cesty do škol
Prosadíme stavební úpravy, které zajistí bezpečné cesty v okolí škol, školek a dále v místech s nejvyšším počtem vážných dopravních nehod (příčné prahy, ostrůvky dělící široké komunikace, výrazně osvětlené přechody). Křižovatky upravíme pro bezpečný pohyb cyklistů a chodců. Zajistíme důslednou kontrolu dodržování rychlosti 50 km/h na hlavních městských třídách.
V rezidenčních čtvrtích snížíme rychlost na 30 km/hod. Komunikace se tak stanou bezpečnější a hlučnost bude nižší. Cyklisté budou moci využívat komunikace s takto omezenou rychlostí jako plnohodnotnou trasu bez dalších speciálních úprav.
Také pěší cesty musejí být bezpečné, pohodlné a co nejkratší. Na světelných křižovatkách upravíme dopravní režim tak, aby zelená pro chodce svítila dostatečně dlouho a v častějších intervalech než dosud. Pěší trasy musejí být pohodlné i pro invalidní vozík, kočárek nebo koloběžku, a to celoročně. Chodníky nesmějí být pastí pro nevidomé, kterým orientaci ztěžují reklamní poutače, stánky nebo odstavená auta.
Elektronické mýtné za vjezd automobilem do centra co nejdříve
Zpoplatníme vjezd automobilů do pražské památkové rezervace; rezidenti a tělesně postižení budou mít vjezd zdarma. Vybrané peníze použijeme na zkvalitnění veřejné dopravy v Praze a na protihlukové úpravy v oblastech nejvíce postižených dopravou.
Pozor na velké dopravní stavby
Zastavíme výstavbu vnitřního městského okruhu – dálnice, která má vést kousek od Pražského hradu a tunelem pod Stromovkou. Tato dálnice uprostřed města nevyřeší přetížení automobilovou dopravou a výrazně by zhoršila životní podmínky v hustě obydlených částech Prahy.
Podporujeme urychlenou výstavbu vnějšího silničního okruhu v trasách, které jsou řádně projednány se zúčastněnými městskými částmi a občany. Jsme proti vedení silničního okruhu přes Suchdol.
Požadujeme přehodnocení výstavby nové vzletové a přistávací dráhy na letišti v Ruzyni. Rozvoj letecké dopravy nelze tak intenzivně koncentrovat do jednoho místa, rozšíření letiště by vážně poškodilo městské části Suchdol, Nebušice, Hostivice, Dolní Chabry.
5. Veřejná správa blíže občanům
Celopražská politika musí být nástrojem řešení společných problémů a věcí překračujících hranice městských částí. Ve vztahu k městským částem uplatníme princip subsidiarity, aby se věci veřejné rozhodovaly co nejblíže občanovi. Budeme prosazovat též princip solidarity, aby i území v obtížné situaci, jako jsou některá sídliště nebo okraje města, mohla vzkvétat. Přípravu nového územního plánu jsme připraveni koordinovat se Středočeským krajem a městským částem poskytneme odbornou i rozpočtovou pomoc při přípravě regulačních plánů. Ve spolupráci se státem se pokusíme o nápravu nevhodného rozdělení některých historických částí tak, aby se ocitly v jedné městské části. Dělení Vinohrad mezi pět městských částí s pěti starosty je ostudou pražské samosprávy. Podobně více starostů mají například Nusle, Záběhlice nebo Troja.
6. Konec korupce v Praze
Zásadním nástrojem v boji proti korupci je maximální transparentnost. Korupce, to nejsou jen přímé úplatky! Prosadíme transparentní hospodaření právnických osob zřizovaných či vlastněn
ých městem, budeme požadovat pravidelné zadávání externích auditů, budeme vyžadovat nulovou toleranci k přijímání darů. Jen účinná veřejná kontrola může omezit korupci – proto se právo na informace bude vztahovat i na společnosti ve vlastnictví města a jejich dceřinné subjekty.
Veřejnosti zpřístupníme databáze veřejných zakázek formou elektronického tržiště. Zasadíme se o to, aby byla nastavena pravidla rozdělování veřejných zakázek tak, že bude vždy organizačně i personálně oddělena příprava zadání zakázky od samotného výběru vítězné firmy a průběžné kontroly.
Odhalení korupce velmi často ztroskotává na tom, že svědek nenajde dostatek odvahy upozornit na neetické jednání z obavy před odplatou nadřízených. Je proto velmi důležité vytvořit na úřadě takové podmínky, aby svědek korupce měl i jinou možnost, než jít za nadřízenými či rovnou na policii. Takovou institucí, v zahraničí osvědčenou, je lokálně působící protikorupční ombudsman, jehož úkolem je ve spolupráci s kontrolním oddělením úřadu prošetřovat podněty občanů. Zřízení takové funkce navrhneme.
Všichni naši kandidáti do Zastupitelstva hlavního města Prahy se zavázali, že budou dodržovat etický kodex zastupitele – slib a závazek čestného jednání ve prospěch města (jeho plné znění viz http://strana.zeleni.cz/48/clanek/eticky-kodex-clena-zastupitelstva/). Zastupitelé Strany zelených se zavazují, že každoročně zveřejní svá majetková přiznání.
7. Zdravé a průhledné finance města
Praha potřebuje reálnou střednědobou rozpočtovou strategii, která bude zárukou toho, že rozpracovávány budou jenom projekty, o kterých město ví, z čeho a proč je bude financovat. Zasadíme se o zastavení neúčelného zadlužování města, budeme vystupovat proti tomu, aby krátkodobé politické cíle byly financovány na úkor budoucích generací.
V rozpočtu Prahy není málo peněz – minulý rok hospodařilo město s téměř 55 miliardami. korun. I když rozpočet města i závěrečné vyúčtování za jednotlivé roky jsou dostupné na webových stránkách, není hospodaření města transparentní. Příkladem může být roční dotace Dopravnímu podniku hl. města Prahy v průměrné výši 12 miliard, o jejímž využití se občan, a dokonce ani zastupitel nedozví téměř nic.
Chceme prosadit jasná rozpočtová pravidla a důsledně vyžadovat jejich dodržování. Při vytváření rozpočtu budeme upřednostňovat projekty šetrné k životnímu prostředí a snižující emise, hluk a energetickou náročnost. Uplatníme též genderové kritérium – peníze daňových poplatníků mají být rozděleny spravedlivě na krytí potřeb mužů i žen. Vážně se budeme zabývat připomínkami městských částí k celopražskému rozpočtu a navrhneme pravidla pro spravedlivější přerozdělování financí městským částem.
Návrh rozpočtu města musí být postaven tak, aby u každého významnějšího investičního projektu bylo zřejmé, jaké jsou jeho celkové náklady a kolik peněz bylo již utraceno. U závěrečného účtu budeme u významných položek požadovat podrobné vyúčtování. Prověříme všechny smlouvy nad 10 milionů Kč a smlouvy pro město nevýhodné vypovíme.
Zasadíme se o zprůhlednění hospodaření Dopravního podniku hl. m. Prahy a dalších městských firem. U největších z nich budeme požadovat externí audit hospodaření a jejich rozpočty i výroční zprávy o jejich plnění budou veřejně přístupné. Za zjištěné nedostatky budeme požadovat postih konkrétních lidí ve vedení městských podniků.
8. Kvalita života pro mládež, rodiny i seniory
Budeme vytvářet prostředí vstřícné k rodinám s malými dětmi a usnadňující spojení rodičovství a zaměstnání. Zasadíme se o zřízení nových školek, včetně alternativních forem Montessori nebo waldorfské pedagogiky. Budeme podporovat mateřská centra a nízkokapacitní zařízení pro děti ve věku do tří let. Podpoříme nové a inovativní vzdělávací programy a přístupy na základních školách.
Naším cílem je udržet současnou síť základních škol, snížit spodní i horní hranici počtu dětí ve třídách a připravit se na budoucnost, kdy dětí bude zase víc. Budeme podporovat školy finančně tak, aby počet dětí ve třídách byl co nejmenší.
Dostatek míst na gymnáziích i ve školkách
Chceme otevřít nová gymnázia a pomoci městským částem s obnovou sítě mateřských škol. Učňovské školství budeme orientovat na živnosti a služby, nikoliv na manuální práce u pásu. Budeme se snažit integrovat předškolní, základní a středoškolskou výchovu a vzdělávání tak, aby byla zajištěna návaznost v místě bydliště a děti ani rodiče se nemuseli obávat nepřijetí do školky nebo na střední školu z důvodu nedostatečné kapacity.
Město by podle Strany zelených mělo výrazně přispívat i na prostorové a materiální vybavení škol, například na dílny, zahrady, ateliéry a audiovizuální učebny, podporovat jejich ekologický provoz a zpřístupnit je široké veřejnosti. Město podpoří ekologickou výchovu, osvětu a poradenství a výuku cizích jazyků. Zasadíme se o to, aby rodinám s dětmi i mládeži byla místně dostupná a cenově přístupná síť sportovišť.
Zvláštní podpora patří všem pražským vysokým školám
Hlavní město i městské části pomohou vytvořit výhodné podmínky pro pronájem, směnu nebo prodej pozemků k doplnění vysokoškolských areálů a rozvoj důstojného kampusu. Vysoké školy se mají více účastnit řešení problémů města – odbornými studiemi, zprostředkováním zkušeností ze zahraničí, zapojováním studentů do práce odborných komisí a výborů. Podpoříme univerzity třetího věku.
Zaměříme se na rozvoj veřejných institucí přátelských dětem, vyhláškou bude stanovena povinnost zřizovat na úřadech, v muzeích, velkých obchodech i jinde dětské koutky a přebalovací pulty, vozidla taxi budou vybavena dětskou autosedačkou. Všude, kde město finančně podporuje kulturu a oddechové aktivity, budeme žádat slevy pro rodiny, děti a mládež. Granty podpoříme aktivity zaměřené na trávení volného času dětí ze sociálně slabších rodin. Ve veřejných knihovnách, na radnicích a v dalších městských institucích zpřístupníme internet všem Pražanům jako veřejnou službu zdarma.
Péče o seniory
Naším cílem je zajistit dostatek míst v domovech pro seniory se specializovanou péčí, lůžek pro osoby dlouhodobě nemocné a míst v hospicích. Podpoříme vznik denních stacionářů a zařízení pro krátkodobou (respitní) péči. Za klíčovou považujeme podporu rodin, které se o seniora či příbuzné s postižením starají samy. Chceme rozšířit i dobře fungující pečovatelskou službu a finančně podpoříme nestátní neziskové organizace, které zajišťují sociální služby – pečovatelskou, bydlení pro seniory, pomoc obětem domácího násilí a rodinnou terapii. Dobré možnosti k tomu dává nový zákon o sociálních službách, který nabyde účinnosti 1. ledna 2007.
9. Dostupné a důstojné bydlení pro každého
Prosazujeme rehabilitaci nájemního bydlení. Nájemní bydlení umožňuje jedno
tlivcům i rodinám reagovat na měnící se finanční situaci a pracovní příležitosti. Současnou regulaci nahradíme kombinací regulovaného a tržního nájemného. Nové smlouvy budou uzavírány tržně, případné zvyšování bude regulováno na základě cenové mapy pro danou lokalitu.
Nájemní bydlení má sloužit také sociálně či zdravotně znevýhodněným lidem a jejich rodinám. Budeme proto prosazovat, aby město i městské části ve svých domech poskytovaly nejen nájem ekonomicky zdůvodněný, ale, pro předem vymezené skupiny občanů, i bydlení za nájemné sociální. Uděláme vše proto, aby se zastavila přeměna bytů – zejména v Praze 1 a v širším centru – na kanceláře a aby se zastavil úbytek obyvatel v pražské památkové rezervaci.
Budeme dbát na to, aby součástí rekonstrukcí domů a bytů bylo snížení jejich energetické náročnosti. Budeme prosazovat opatření typu zateplení nebo instalace solárních panelů, které slouží pro ohřev teplé vody. Při rekonstrukcích a zateplování domů na sídlištích budeme usilovat o dotace pro vytvoření zelených střech.
Při privatizaci bytového fondu si obec ponechá určitou část domů a bytů v obecním vlastnictví pro plnění sociálních a městotvorných funkcí. Navrhneme pilotní projekty výstavby ekologicky šetrných domů s programem podpory sociálně znevýhodněných skupin.
10. Dostupnost zdravotní péče a solidarita s osobami vyžadujícími péči
Víme, že systémové otázky zdravotní péče patří do rukou státu. Specifikem Prahy jsou velké fakultní nemocnice se specializovanou péčí, často využívané pacienty z celé republiky. Budeme usilovat o zajištění funkční sítě zdravotnických zařízení s přirozenou spádovou dostupností – každý občan musí mít přístup ke kvalitní péči. Zvláštní pozornost v tomto směru patří dostupnosti lékařské pohotovosti a lékáren s nepřetržitým provozem.
Budeme se snažit o eliminaci azbestového nebezpečí. Necháme zkontrolovat budovy ve vlastnictví města a městských částí z hlediska použití azbestu. Budeme usilovat o odstranění tohoto vysoce toxického materiálu ze všech veřejných budov.
Podpoříme služby pro osoby s mentálním a tělesným postižením – chráněná bydlení, podporované zaměstnávání, asistenční služby, chráněné dílny, kavárny na půl cesty, bezbariérové byty umožňující jejich plnohodnotné zapojení do života společnosti.
Zaměříme se na rozšiřování služeb pro osoby v tísni a rizikové skupiny, předevšímpůjde o podporu azylového bydlení, sociální práci s lidmi bez přístřeší, pomoc rodinám v krizi, denní stacionáře pro uživatele tvrdých drog a dostatek terénních pracovníků a streetworkerů.
Azylové domy a denní stacionáře by měly být v každé městské části. Integrační programy pro bezdomovce budou obsahovat i nabídku veřejných prací a zvláštní zdravotní péče, včetně psychologické a psychiatrické pomoci.
11. Podpora živé kultury i tradic
Praha je kulturním centrem ČR s ambicí stát se mezinárodní kulturní metropolí. Značka Prahy je ve světě známější než sama značka České republiky. Za unikátně zachovalým kulturním dědictvím míří ročně do našeho města miliony návštěvníků. Toto dědictví přímo vytváří zdroje, které Praha musí investovat zpět do péče o něj.
Chceme, aby Praha byla cílem kulturní turistiky a zároveň město, které svojí kulturní atraktivitou láká investory, podnikatele a vysoce kvalifikované pracovní síly. Vítáme krajany i cizince, kteří se tu na čas nebo natrvalo usazují. Rozmanitá kultura je účinnou prevencí proti xenofobii a pomáhá k integraci cizinců a nejrůznějších menšin.
Budeme usilovat o propojení finančních i nefinančních způsobů podpory kultury. Ochrana a využití památek, cestovní ruch, kulturní programy a zábavní průmysl se mají v oblasti financování vhodně doplňovat. Po mnoha letech marného volání odborníků byla vypracována první koncepce podpory kultury v Praze. To je počáteční krok správným směrem, na jehož dalším pokračování se chceme podílet.
Dotační podpora celoroční a víceleté činnosti kulturních organizací by měla být prioritně směřována do neziskového sektoru, v případě komerčních subjektů je třeba podporu udělovat konkrétním projektům.
12. Podnikání v souladu s udržitelným rozvojem
Praha se nemůže do okolní krajiny rozrůstat do nekonečna. A již vůbec ne způsobem, jakým se Praha „zakusuje“ do okolní krajiny v současnosti. Celé oblasti, jako například obce a blízké okolí Jesenice, Dolních Břežan, Kolovrat, Velkých Přílep, Nupak, Rudné, jsou poškozeny negativními vlivy živelného rozrůstání (suburbanizace) Prahy.
Nekoncepční přístup k plánování rozvoje a nulová kooperace se Středočeským krajem a s místními samosprávami v obcích kolem Prahy vede k neúměrnému rozdrobení funkcí do různých částí města (komerční zóny, bydlení, zábavní centra). Výsledkem je nevratná ztráta kvalitní zemědělské půdy i radikální nárůst individuální automobilové dopravy.
Budeme se proto zabývat zodpovědnou přípravou územního plánu velkého územního celku Prahy a Středočeského kraje s širokou účastí veřejnosti. Pro oblasti urbanisticky citlivé, ochranná pásma přírodních památek a území se zhoršeným životním prostředím musejí být vypracovány regulační plány, které stanoví, jakou výšku mají novostavby mít, jakou plochu mají zabírat a kolik prostoru má být vyhrazeno pro zeleň. V souladu s celostátním programem budeme prosazovat změnu podmínek k převodu zemědělského půdního fondu na stavební pozemky. Prosadíme, aby se na zástavbu větších pozemků vypisovaly architektonické soutěže, jejichž výsledky budou závazné pro veřejně obchodní soutěž.
Nelze ustupovat tlaku privatizace a spekulantům s pozemky, kteří si vybírají nová a nová zelená místa pro další zástavbu. Ta velmi často znehodnocuje kvalitu života lidí v původní zástavbě. Strana zelených bude prosazovat kvalitní oživení opuštěných průmyslových areálů (brownfields).
Podpoříme změnu byrokratické praxe při rozhodování o projektech financovaných z veřejných zdrojů – každému rozhodnutí musí předcházet debata s odborníky z akademické, komerční a neziskové sféry. Pro velké projekty (např. vědecko-technické parky, logistické terminály) a koncepční materiály dotýkající se hlavního města Prahy i Středočeského kraje budou zřízeny stálé i ad hoc komise s účastí obou krajů.
V podnikání má Praha v rámci České republiky mimořádné postavení. Investoři nepotřebují pobídky, ale jasná pravidla a kontrolu jejich dodržování. Budeme podporovat opatření, která povedou k vybudování funkční sítě inkubátorů a podnikatelských líhní. Podnikatelské veřejnosti nabídneme ekologického poradenství. Služby a obchody budeme podporovat např. sníženým nájmem v obecních budovách tam, kde bydlí lidé – v širším centru i na sídlištích.
Budeme vystupovat proti vzniku dalších heren.
Spolupráci Prahy s velkoměsty Evropské unie a s orgány unie považujeme za jeden ze způsobů, jak rozvíjet město. Strana zelených bude hlídat, aby finance ze strukturáln
ích fondů EU nebyly zaměřeny na běžnou investiční činnost Prahy, ale přispěly k rozvoji inovací, podnikání šetrného k životnímu prostředí a ekologické infrastruktury. Strukturální fondy musí financovat jen takové projekty, které jsou založeny na znalostní ekonomice, moderních a čistých technologiích a nabízejí služby s vysokou přidanou hodnotou.
13. Policie vlídná k občanům
Zkušenosti z jiných zemí ukazují, že prevence se nemá omezovat jen na důmyslná technická opatření, jako je například instalace kamer. Základem policejní práce se opět musí stát obchůzková služba, založená na činnosti policejního inspektora s územní odpovědností.
Po vzoru Brna a Ostravy chceme rozvíjet komunitní práci policie, kdy se policie věnuje ohroženým skupinám obyvatel formou preventivních programů (např. letní tábory pro děti z ohrožených skupin s účastí policistů).
Úkolem policie je zajišťování pořádku a bezpečnosti. To zákon svěřuje především státní policii, tedy Policii České republiky. Městská či obecní policie může být jen doplňkovou službou. Ve státě je nezbytné znovu definovat a vymezit úkoly a pravomoci obou těchto sborů a odstranit duplicity a zbytečné náklady. Jednou z možností je převést úkoly městské policie na státní, a městskou policii zrušit.
Bezdomovectví, žebrotu, drogovou závislost a alkoholismus, ale také prostituci – s výjimkou kuplířství, které je nutno stíhat – nepovažuje Strana zelených za trestnou činnost. Bezpečnostní rizika, která z těchto jevů plynou, chce odvracet sociální prací a aktivně realizovanou prevencí.
Program ke stažení pdf a doc.
Program ke stažení pdf a doc.