27. 11. 2008

Schválený rozpočet hlavního města Prahy pro rok 2009 je alarmující.

Petra KolínskáTisková zpráva klubu zastupitelů hl. m. Prahy za Stranu zelených

Ačkoli kapitola doprava spolkne téměř polovinu městského rozpočtu – 20,8 miliard Kč, Dopravní podnik dostane o celou čtvrtinu financí méně než v minulých letech. V rozpočtu není ani koruna na velké opravy a výstavbu nových tramvajových tratí, omezit se budou muset i některé linky MHD.

Důvod? Stejně jako v roce 2008 půjdou téměř všechny investiční peníze do výstavby dálnice uprostřed města – tunelu Blanka.

Klub zastupitelů hlavního města za Stranu zelených nesouhlasí s rozdělením téměř poloviny městského rozpočtu v kapitole doprava. I když si tato kapitola nárokuje téměř polovinu celého rozpočtu města (přesně 40%, tj. 20,8 mld.), nezbyla ani koruna na výstavbu nových tramvajových tratí nebo budování bezbariérových přístupů do stanic metra.

„Výsledek porovnání výše investic do výstavby kapacitních silnic a výše investic do rozvoje městské veřejné dopravy je alarmující. Jen do výstavby tunelu Blanka, dálnice uprostřed města, má jít v příštím roce 8 miliard. Na rozvoj městské veřejné dopravy jdou necelé 2 miliardy. To je zcela v rozporu s programovým prohlášením Rady hl. m. Prahy, které obsahuje závazek preference veřejné dopravy,“ komentuje návrh rozpočtu předsedkyně klubu Petra Kolínská a dodává „nepříznivý poměr z minulého roku se ještě prohloubil. Drastické krácení dotací pro Dopravní podnik může být začátkem konce fungující veřejné dopravy v hlavním městě. Kapitola dopravy je výsměchem všem občanům, kteří veřejnou dopravu denně využívají. Rozvoj sítě MHD se ve skutečnosti úplně zastavil – v tuto chvíli se nestaví ani metro, ani žádná nová tramvajová trasa. Také nedostatek peněz na provoz má první výsledky – od ledna budou prodlouženy intervaly metra C v úseku Ládví – Letňany.

V Praze 27.11.2008