11. 9. 2014
Hlavní město se opět snaží umístit rozšíření letiště o paralelní dráhu a dálniční okruh v trase přes Suchdol, Dolní Chabry, Ďáblice, Horní Počernice, Černý most a Běchovice do tzv. krajského územního plánu Zásad územního rozvoje (ZUR HLMP). Oba tyto záměry by měly v případě jejich realizace významný negativní vliv na život desítek tisíc obyvatel v Praze, protože jak nová přistávací dráha, tak okruh jsou vedeny přes obydlená území Prahy (Nebušice, Suchdol, Lysolaje, Sedlec, Bohnice, Čimice, Dolní Chabry, Ďáblice, Čakovice, Satalice, Černý Most, Horní a Dolní Počernice, Běchovice, Dubeč…)
Proč Praha prosazuje trasu okruhu, jehož idea vznikla před 50 roky?
Proč Praha prosazuje okruh v trase, na kterou stát nedostane dotace z Evropské unie?
Proč Praha prosazuje okruh v trase vedené přes své zastavěné území a přírodní památky včetně oblasti Natura 2000?
Proč Praha prosazuje okruh v trase, která má stavební náklady přes 55 miliard Kč, tj. ve výši 1,2 miliardy Kč/km, která je nesrovnatelně dražší než varianta vedená mimo zástavbu mezi Středočeskými obcemi, u nichž jsou stavební náklady ve výši 0,5 miliardy Kč/km, může být financovaná z evropských fondů a je šetrnější k životnímu prostředí?
Proč Praha prosazuje na ruzyňském letišti novou dráhu o 1,6 km blíž centru, na níž by letadla létala nad městskou zástavbou v Nebušicích, Lysolajích, v Suchdole přímo nad areálem třetí největší pražské univerzity, v Sedlci, Bohnicích, Čimicích, Dolních Chabrech a Ďáblicích, kde žije přes 50 tisíc obyvatel?
Proč chce odstupující vedení Prahy zvyšovat na ruzyňském letišti nákladní přepravu na úkor zhoršení životního prostředí desítek tisíc Pražanů?
Proč Praha vychází v přípravě aktualizace ZUR ze zastaralé a nyní nereálné prognózy rozvoje z roku 2007?
Trasa okruhu prosazovaná Prahou vychází z návrhu, který vznikl před 50 lety a je z pohledu dopravního a urbanistického zastaralá. Hlavní město se od té doby násobně rozrostlo a doprava a její proudy jsou úplně jiné, než byly tehdy. Umísťovat v současné době okruh do zástavby (Suchdol, Dolní Chabry, Černý most, Počernice) je chybné, nebezpečné, neekologické a neekonomické.
„Výstavba transevropské dálnice uprostřed zástavby je extrémně nákladná. Jen na severozápadě vychází okruh přes Suchdol, Dolní Chabry a Ďáblice na 2,1 miliardy korun za kilometr, což je více jak třikrát víc než u Regionální trasy, navíc jižní trasa nerespektuje stanovisko EIA, ve kterém byla již v roce 2002 doporučena trasa mimo území Prahy,“ uvádí Petr Hejl, kandidát Trojkoalice a starosta městské části Praha-Suchdol.
„Orgány Evropské komise řeší stížnost na porušení Evropského práva, protože koridor okruhu, který je v AZÚR, vede pruhem, který nebyl v rozporu s evropskými předpisy zahrnut do území Evropsky významné lokality Natura 2000 „Kaňon Vltava u Sedlce,“ říká Miloš Růžička, kandidát Trojkoalice a starosta městské části Ďáblice.
„Okruh a nová ranvej byly ze Zásad územního rozvoje vymazány Nejvyšším správním soudem v letech 2010 a 2011 na základě podnětů občanů, městských částí, univerzity a ústavů Akademie věd, protože je tehdy hlavní město prosadilo v rozporu se zákonem. Praha nyní opět umísťuje oba záměry do stejných tras se stejnými negativními vlivy na okolí,“ dodává Miroslav Malina, kandidát Trojkoalice a starosta městské části Dolní Chabry.
„Zanesení jižní varianty silničního okruhu do Zásad územního rozvoje znamená přinutit český stát platit tuto mimořádně drahou a neekologickou trasu. Pro budoucí volené představitele státu i hlavního města bude pak obtížné rozhodnout se pro levnější, ekologičtější a celkově technicky méně náročnou severní trasu. Zásady mohou naopak sloužit jako vítaná záminka pro extrémní výdaje veřejných prostředků v budoucnu. Praha a s ní celá Česká republika (investorem není město, ale stát) si tak připravuje problém, který může zastínit současné potíže s tunelovým komplexem Blanka, který je pouze městskou stavbou,“ soudí Ilona Picková, kandidátka Trojkoalice a zastupitelka v Praze 14.
„Podobná situace je i u druhého velmi problematického záměru a tím je rozšíření ruzyňského letiště o třetí dráhu. Těžko pochopitelný a vysvětlitelný je záměr postavit novou dráhu o 1,6 km blíž směrem do centra města, tak aby letadla musela létat nad obytnou zástavbou, přičemž v ostatních místech v Evropě se rozvíjí letecká doprava mimo města jako např. v Mnichově, Miláně a Berlíně,“ uvádí Petra Kolínská, kandidátka Trojkoalice a zastupitelka v Praze 6.
„Zatím nikdo neposoudil kolik letišť a jak velká Praha a ČR potřebuje. Neřešíme a dlouho řešit nebudeme problémy typu, že jsme se nedostali k moři, že businessmani nedolétli do Londýna nebo že klesá počet turistů na Karlově mostě, vždyť např. v roce 2012 přijel do ČR rekordní počet turistů. V přípravě Aktualizace ZÚR se vychází ze sedm let starých prognóz, které skutečnost v uplynulých letech úplně překreslila,“ dodává Petr Hlubuček, kandidát Trojkoalice a starosta městské části Lysolaje.