12. 1. 2009

Podle městských zastupitelů za ČSSD, KSČM a SZ jde o podstatné snížení komfortu pražské MHD

Petra KolínskáDopravní opatření, kterými byli Pražané obšťastněni vstupem do nového roku, se ani trochu nelíbí opozičním zastupitelům. Snížení počtu nedělních spojů o celou čtvrtinu, delší intervaly v metru a pásmový provoz v pracovních dnech na trase C mezi Ládvím a Letňany považují za podstatné snížení dopravního komfortu.

„Začalo se šetřit, ale nevím, kde to skončí. Myslím si, že například pásmový provoz v metru dopravnímu podniku mnoho neušetří,“ konstatovala zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Považuje za absurdní, že se pustilo metro do polí. A kvůli tomu, že tam nejezdí tolik lidí, se začne pásmovat a ještě se to vydává za šetření.
„Mělo by to být varování pro výstavbu metra A. Myslím si, že tam by to mohlo skončit podobně,“ konstatovala Kolínská. Podle ní se naplňuje očekávaný scénář, že pokud se začnou stavět tunely jako Blanka, nebudou na metro peníze. „Je to přímý důsledek,“ dodala.

Člen dozorčí rady dopravního podniku (DP) Petr Zajíček (KSČM) považuje opatření, která se z rozhodnutí organizace Ropid zavedla, za nesmyslná a kontraproduktivní. „Jsou to úspory, ať to stojí, co to stojí,“ konstatoval. Dopravní výbor města by se měl situací zabývat příští týden.
„Veškeré zásahy do dopravy se dějí bez toho, aby nás někdo informoval. Vypadá to, jako by se někdo snažil snížit cenu dopravního podniku a služby pak poskytovat formou outsourcingu,“ míní Zajíček. Praha přitom podle nejnovější studie Evropské komise pro energii a transport z konce loňského roku neměla konkurenci mezi 62 městy z 11 zemí. Vedla například v hustotě sítě MHD i kvalitě služeb. O toto prvenství by mohla přijít.

Také městští zastupitelé za ČSSD si myslí, že vedení města rezignovalo na své předvolební sliby o podpoře MHD. Nynější stav je jen logickým důsledkem rozhodnutí města, které schválilo pro dopravu o čtvrtinu méně peněz než loni. „Současnou situaci považujeme za alarmující,“ řekl zastupitel Petr Hulinský. Soc. dem. proto vyzývají vedení města, aby obyvatelům sdělilo svou představu o podpoře MHD minimálně na následující dva roky.
„Měli by říci, kam až bude její úroveň klesat. Bylo by fér přiznat skutečný stav věci, protože bychom se neradi dočkali například toho, že najednou bez varování dojde k rapidnímu zvýšení ceny jízdného,“ dodal Hulinský.

Radní pro dopravu a předseda představenstva DP Radovan Šteiner (ODS) je v klidu. Jak odpověděl Právu, dílčí změny reagují na změny přepravní poptávky. Podle Šteinera ale byly zase jiné linky posíleny. Jako příklad uvedl vyšší počet železničních spojů. Šteiner i nadále tvrdí, že posílení rozpočtu DP je stále prioritou rady. Nejprve prý ale musí dojít k účetnímu uzavření loňského roku a vyúčtování přebytku hospodaření.
„V průběhu druhého čtvrtletí jsou následně tyto zdroje použity k posílení rozpočtu. Opět tak, jako ve všech předchozích letech, bude primárním příjemcem těchto prostředků dopravní podnik, takže katastrofické scénáře a apokalyptické vize kolegů z ČSSD opravdu nejsou na místě,“ uvedl.

Autor: Jana Šprunková

Zdroj: Právo 10.1.2009