22. 5. 2008
Kvůli zajištění hlubokého kráteru ve Stromovce začnou v následujících dnech a týdnech projíždět touto relaxační oblastí desítky nákladních aut.
Podle zjištění odborníků je možné zajistit sesuv zeminy pouze z povrchu. Tunel bude muset být nejdříve zabezpečen ocelovými vzpěrami, poté vybetonován a posléze zasypán hlínou.
„Místo se musí uvést do původního stavu co nejdříve. Mámpříslib, že se to stihne do měsíce,“ sdělil ředitel magistrátního odboru ochrany životního prostředí Jan Winkler. Samotná ražba se v místě kráteru zastaví na dva až tři týdny. „Předpokládáme, že dodavatel zdržení dožene,“ uvedl primátor Pavel Bém (ODS).
Oprava se možná protáhne
Zatím není jasné, kterými částmi Stromovky budou těžká auta projíždět. „Očekávám, že do několika dnů dostanu od stavitelů návrh tras pro auta a celkové organizace oprav. Ohlídám, aby poškodila přírodu co nejméně,“ dodal Winkler.
Primátor Bém včera Deníku slíbil, že se bude snažit se staviteli dohodnout, aby práce realizovali v brzkých ranních hodinách, a tím co nejméně omezovali rekreaci lidí v parku. Se staviteli mají na magistrátu dobrou zkušenost ze zimy, kdy zde byly prováděny injektáže, a také do parku musela vjíždět nákladní auta.
Podle technického ředitele Metrostavu Ivana Hrdiny budou práce probíhat v rámci možností co nejrychleji. Není však jisté, zda se to stihne do měsíce, pokud bude platit příkaz pracovat jen ráno. „Nyní zajišťujeme kráter 24 hodin denně, ale pokud potom zvolníme, tak se to možná protáhne. Zatím je však předčasné odhadovat, jak dlouho nám práce kolem propadu ve Stromovce budou trvat,“ řekl. Nákladní auta podle něj budou využívat asfaltové cesty ve Stromovce, ale i tak dojde k poškození jejich bezprostředního okolí. „Některé stroje, které budeme potřebovat, jsou o trochu širší než cesty. Vše však uvedeme do původního stavu,“ slíbil.
Stres pro ptáky
Zastupitelka Petra Kolínská (Strana zelených) doufá, že se městu podaří nastavit co nejtvrdší podmínky pro práce ve Stromovce. „Hlučná auta budou problém hlavně pro tamější ptactvo. Vše se musí udělat co nejdříve,“ řekla.
Včera pokračovalo šetření příčin sesutí půdy. Na místě byli zástupci báňského úřadu i expertní komise.
„Podle předběžných závěrů šlo o mimořádnou strukturní nestabilitu horninového masivu v čele výrubu. Došlo k rychlému vyjetí horninových bloků a následnému proniknutí štěrkopískové vrstvy do podzemí,“ dodal Ivan Hrdina z Metrostavu. Pokud nenastanou nějaké další komplikace, severozápadní část Městského okruhu mezi Špejcharem a křižovatkou Pelc-Tyrolka bude dokončena v roce 2011. Náklady na stavební práce dosáhnou 21,2 miliardy korun. Dalších 4,5 miliardy korun předtavují technologie.
Autor: Jan Puci
Zdroj: Pražský deník 22.5.2008