10. 4. 2015
Strana zelených vítá včerejší rozhodnutí dopravního výboru hlavního města Prahy, který jednomyslně podpořil modernizaci železniční trati Praha – Kladno s odbočkou na letiště. Projekt kromě rychlého a komfortního spojení z největší středočeské aglomerace nabídne téměř dva tisíce nových míst na záchytných parkovištích po celé délce své trasy.
Zatímco od Kralup nad Vltavou, Nymburka, Kolína, Benešova a Berouna vedou do centra dvoukolejné elektrizované tratě, ve směru od největšího města středočeského kraje Kladna a jeho okolí je pouze jednokolejka pro motoráky. Stejně neradostný je z hlediska veřejné dopravy pohled na obsluhu mezinárodního letiště.
„Příměstská železnice nabízí novou kvalitu cestování po Praze. Je rychlejší než metro a nabízí větší komfort – např. první třídu či toalety.“ uvedl Ondřej Mirovský předseda Strany zelených v Praze.
„Kromě dopravy z kladenského regionu řeší projekt i spojení s letištěm. Nezpochybnitelnou předností projektu je, že je financován ze státních a evropských prostředků a na rozdíl od metra nezatěžuje výstavba pražský rozpočet,“ uvedla Petra Kolínská, členka dopravního výboru hlavního města Prahy.
Zelení považují za důležité, aby stavba respektovala městské prostředí, kterým prochází, a podoba stanic byla předmětem architektonických soutěží. Prioritou jsou pro nás kvalitní přestupní vazby a urbanisticky citlivé řešení protihlukových opatření.
Fakta a mýty a projektu
- Mýtus: Vlak bude jezdit 140 km/h a stane se nepřekonatelnou bariérou v území.
- Fakta: kolejové spojení má parametry standardní příměstské železnice. Max. rychlost vlaku v Praze bude 80 km/hodinu. Všechny dosavadní legální cesty přes koleje budou řešeny mimoúrovňově.
- Mýtus: jízdenka bude drahá a vlak použije jen pár turistů.
- Fakta: jízdné bude stejné jako na všech ostatních spojích pražské integrované dopravy.
- Mýty: obsluhu letiště lépe zajistí metro nebo tramvaj.
- Fakta: I kdyby dojelo metro až na letiště, neřeší se tím nijak doprava z kladenského regionu. Denně přitom do Prahy přijíždí z Kladenska přes 20 000 Středočechů. Metro s ohledem na dosavadní trasování nenabízí rychlé spojení do centra, má vysoké investiční a provozní náklady a není atraktivní pro turisty s objemnými zavazadly.