8. 10. 2009
Automobilovou dopravu v hlavním městě čeká malá revoluce. Pražský magistrát se chystá na vybraných ulicích snížit povolenou rychlost. V budoucnu není vyloučena ani plošná padesátka po celé metropoli.
Rychlost vozidel chce magistrát i důsledně hlídat. V následujících letech se kamery pro úsekové měření objeví na zhruba dvaceti místech.
Zpomalování vozidel je jedním z opatření, kterým chce magistrát bojovat proti nadměrnému hluku. V Praze žije nejvíc lidí v prostředí s příliš mnoha decibely. A právě automobilismus je hlavním zdrojem hluku.
„V okolí hlavních silničních tahů se nachází nejrozsáhlejší území s překročením limitů hluku a žije zde nejvíce obyvatel zasažených nadlimitním hlukem,“ uvádí se v Akčním plánu snižování hluku pro aglomeraci Praha, kterou si podle požadavku Evropské unie muselo hlavní město vypracovat.
Hluk přitom nemá vinu jen na tom, že se lidé u rušné silnice špatně vyspí, hůře se soustředí a jsou podráždění. Může nastartovat i vážné civilizační choroby, jako je například cukrovka nebo vysoký krevní tlak.
Padesátka před Nuselským mostem
Magistrát už například nechal snížit povolenou rychlost z 80 na 70 kilometrů v hodině v ulici 5. května mezi Spořilovem a Michlí. A ještě na podzim chce dál k Nuselskému mostu omezit rychlost na 50 kilometrů.
Pražská magistrála s ulicí 5. května je jednou z nejvytíženějších a nejhlučnějších komunikací v republice. Skupina tamních obyvatel dokonce podala na pražský magistrát žalobu právě kvůli nadměrnému hluku z aut.
Kromě ulice 5. května, kudy přijíždějí automobily z brněnské dálnice do centra metropole, chce úřad omezit rychlost i v Chlumecké nebo Kbelské ulici.
Plynulost provozu se zlepší
Podle pražského radního pro životní prostředí Petra Štěpánka omezování rychlosti nutně nevede k větším kolonám a zácpám. Naopak.
„Doprava by paradoxně měla být plynulejší,“ řekl Aktuálně.cz Štěpánek. Dodal, že v evropských metropolích – například ve Skandinávii – už nyní platí plošná padesátka a v hustě obydlených čtvrtích dokonce třicítka.
„Považoval bych to za rozumné,“ poznamenal Štěpánek. Omezení rychlosti podle něj nepomáhá jen k tomu, že v okolí ulic je méně hluku, ale auta rovněž vypouštějí méně exhalací, ušetří benzin a výrazně se i zvyšuje bezpečnost provozu.
Zpomalí tramvaje v noci na čtyřicítku? Asi ne
Pražský akční plán pro snižování hluku počítá i s plošným omezením maximální rychlosti tramvají v noci na 40 kilometrů v hodině.
Magistrát se však tomuto opatření snaží vyhnout a podle radního Štěpánka proto vyjednává s hygieniky o jiných možnostech, jak lomoz z tramvají v nočních hodinách omezit pod povolený limit.
„Nechceme městskou hromadnou dopravu znevýhodňovat, je mnohem ekologičtější než auta a je to jejich nejvýznamnější alternativa,“ řekl Štěpánek. Praha například plánuje, že bude pokračovat ve výměně kolejí za méně hlučné nebo že bude na podvozky souprav montovat protihlukové zábrany.
Kočičí hlavy nahradí asfalt
Mezi další hlavní opatření ke snižování nadměrného hluku v hlavním městě patří výměna dlažebních kostek na ulicích za asfalt.
„To je nesmírně účinné,“ konstatoval radní Štěpánek. Praha v poslední době postupně vyměňuje dlažbu za živici například v Anglické nebo Budějovické ulici.
Magistrát rovněž počítá s masivní výstavbou protihlukových stěn, nebo výměnou starých konstrukcí za nové. Chystá se například stavba protihlukové clony na lanovém mostě na Jižní spojce nebo na už zmiňované magistrále v ulici 5. května.
Protihluková opatření si v následujících letech vyžádají stovky milionů až miliardy korun. Například jen protihluková stěna v ulici 5. května má stát 100 milionů korun.
Autor: Pavel Baroch
Zdroj: Aktualne.cz 8.10.2009