30. 9. 2008

Obyvatelé Suchdola a Chaber demonstrovali u Staroměstského náměstí. Stavba se zřejmě posune

Fotografie z demonstace za severni variantu silnicniho okruhu kolem PrahyNěkolik stovek nespokojených Pražanů a neutichající pískot desítek píšťalek. Tak vypadala včerejší demonstrace na náměstí Franze Kafky u Staroměstského náměstí.
Lidé zde protestovali proti výstavbě severozápadní části silničního okruhu kolem Prahy v tzv. jižní variantě. Většinu demonstrantů tvořili obyvatelé Suchdola, Chabrů a Ďáblic, kterých se stavba nejvíce dotýká.

S peticí za Čunkem

Každý měl také možnost podepsat se pod otevřený dopis. Podařilo se naplnit hned několik archů. Ty poté organizátoři společně s protestujícími odnesli na ministerstvo pro místní rozvoj do rukou šéfa resortu Jiřího Čunka a jeho úřadníkům.
„V petici se odvoláváme proti územnímu rozhodnutí pro stavbu silničního okruhu,“ sdělila organizátorka Hana Francová. Další z odpůrců Pavel Beneš připustil, že se záležitost nejspíše dostane až k soudu. „Doufáme, že se ministerstvo bude naším odvoláním zabývat bez politických tlaků,“ řekl.

Druzí jsou pro severní trasu

Pro obyvatele zmíněných částí je jižní varianta špatným řešením. Všichni jsou rozhořčeni, protože podle odpůrců existuje lepší severní varianta, se kterou ale stavební odbor magistrátu nepočítá. Lidé, kteří bojují proti jižní variantě, se shodují, že severní varianta je dopravně výhodnější například z hlediska ochrany životního prostředí a také o 10 miliard Kč levnější. U jižní varianty je několik bezpečnostních rizik: most přes Vltavu, jejž odsuzují někteří odborníci, tunel v Suchdole a komunikace v Rybářce a také v Ruzyni.

„Doposud úředníci házeli všechny naše připomínky do koše. Na ministerstvu se budou muset prokousat asi třemi kily materiálů. Když neuspějeme, budeme pokračovat u soudu,“ konstatoval starosta Suchdola Petr Hejl.

Věří ve zvrat

Petr ŠtěpánekPrávě tato městská část je v protestech nejaktivnější. „Jsem tady, abych podpořila naše zájmy. Věřím, že se podaří celou věc ještě zvrátit,“ řekla jedna z obyvatelek Lenka Lorencová.
Na demonstraci se včera k odpůrcům oficiálně připojili také zástupci z Ďáblic a podporu jim vyslovil také pražský radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ).
Co musí mrzet nejvíce, je to, že se včas nestihne plánované zprovoznění v roce 2012. Samotná stavba by totiž měla trvat zhruba čtyři roky. Vleklé tahanice a soudní spory ji však budou stále oddalovat. Nakonec tak budou trpět opět samotní Pražané, kteří okruh potřebují, ale i profesionální řidiči.
„Snad každý řidič kamionu uvítá, když se dopravní situace v Praze a okolí zlepší. My tudy jezdit musíme. Je to naše práce a právě na výhody okruhu všichni čekáme. Takže mnohdy nechápu, proč není možné se dohodnout,“ řekl řidič Vladislav Havel z Kladna, jenž by se nebránil ani jižní variantě. Zajímavě skončila i nedávná anketa na internetových stránkách Pražského deníku www.prazsky.denik.cz. Přibližně dvě třetiny nesouhlasí s jižní variantou a jedna je pro. Obě strany mají tedy poměrně silné zastoupení, i když odpůrců je více.

Severní varianta: ještě větší odpor

S jižní variantou souhlasí i někteří dopravní odborníci a vedení Středočeského kraje. „Jednoznačně podporujeme jižní variantu. Ta severní by stejně postavit nešla, protože v její trase probíhá rozvoj tamějších obcí. Takže proti této trase by logicky vznikl ještě mnohem větší odpor než proti té jižní,“ vysvětlil mluvčí Středočeského kraje Martin Kupka.
Severní varianta tak pro vedení hlavního města stále zůstává jen čarou na mapě.
„Čím více automobilů se podaří na Pražský okruh odvést, tím méně jich bude projíždět centrem. Severní varianta by bohužel znamenala, že okruh kromě tranzitní dopravy Praze nijak významně nepomůže,“ dodal pražský primátor Pavel Bém (ODS), který hodnotí postup odpůrců jako sobecký, protože okruh chtějí, ale co nejdál od svýchdomovů.

Lukáš Marek, Pražský deník 30.9.2008