9. 9. 2010

Září 2010

Změna, které můžete věřit Za tím si stojíme. Ke stažení ve formátu pdf zde.

Strana zelených a Evropští demokraté, kteří dnes mají v zastupitelstvu hlavního města Prahy 14% hlasů, vidí dál než na jedno volební období. Všechno naše úsilí míří k cíli, ze kterého budou mít prospěch děti, dospělí i senioři, rodiny i jednotlivci. Nejen zdraví a bohatí, ale i méně majetní a hendikepovaní. Usilujeme o to, aby byla Praha městem přátelským, bez bariér, arogantních politiků a úředníků. Chceme, aby byla Praha městem, kde počet aut a heren klesá a počet stromů, laviček, vodních fontán, zeleninových trhů a drobných krámků roste. Naší vizí je metropole, kde se korupce neskrývá v každé druhé veřejné zakázce a kde radní nakládají s našimi veřejnými prostředky rozumně, nekradou a neplýtvají. Usilujeme o rychlou, tichou a pohodlnou veřejnou dopravu, která bude pro cestující lepší volbou než automobil. Prosazujeme kvalitní a dostupnou síť škol, školek a sociálních služeb.

Praha si po letech vlády developerů, kmotrů a mafiánů potřebuje vydechnout. Čeká na nové vize, čeká na směr, který ji dostane do společnosti nejvyspělejších a nejpříjemnějších evropských velkoměst.

Máme plán pro lepší Prahu, v níž budou chtít žít také naše děti i vnuci.


Program ve zkratce
Více zeleně v ulicích i ve vnitroblocích, nové lesy a louky na předměstí. Méně rušivého hluku, prachu a světla pro příjemnější život Pražanů. To je zelený plán pro naše město.

• Tichá, čistá a levná veřejná doprava bez bariér na prvním místě. Městská železnice jako nový způsob cestování po městě. Cyklisté a chodci jsou v Praze vítáni. Revoluce v parkovacích zónách. Silnice, které budou pomáhat a ne škodit.

• Konec zástavby zelených ploch. Hlavní městský architekt jako záruka zdravého rozvoje města. Ohleduplnost všech staveb k lidem i přírodě. Citlivá obnova pražských sídlišť. Dialog o dalším rozvoji města s odborníky a občany.

• Úspěšný recept na korupci – co není ze zákona tajné, to je veřejné. Odpovědné investice, ne bezúčelné zadlužování. Už nikdy průšvih typu Opencard. O závažných věcech budete rozhodovat v referendu. Zastupitelé a radní budou mluvit tak, abyste jim rozuměli. Konec starých i noVVých mafiánů na radnicích.

• Bezpečí Pražanů ohlídají policisté, ne černí šerifové. Více strážníků v ulicích, pěšky nebo na kole. Policisté, kteří skutečně pomáhají. Stop pro herny a kasina v našem městě.

• Místní ekonomika – malé obchůdky, farmářská tržiště a více života ve městě. Otevřenost a poctivost při rozdělování obecních peněz. Podpora pro vysoké školy, vědu a výzkum. Nový život výstavnictví v Holešovicích i Letňanech.

• Školy jako živá centra vzdělávání pro malé i velké. Podpora pro talentované, pomoc pro znevýhodněné. Tolerance a respekt k odlišnostem. Obnova míst pro zdravý pohyb dětí a mládeže.

• Dostupná zdravotní a sociální péče v centru i mimo něj. Azylové domy a střediska pro rodiny v krizi v každém obvodu. Programy pro osoby bez přístřeší včetně psychologické pomoci a nabídky veřejných prací. Odpovědná péče o seniory i o umírající.

• Praha jako sociálně pestré město bez vyloučených ghett pro bohaté nebo chudé. Podpora nájemního bydlení. Výstavba sociálních bytů pro mladé rodiny či seniory. Živé centrum města plné obchodů, kultury a služeb nejen pro turisty, ale i pro Pražany.

• Rozvoj Prahy, který neuškodí historickým památkám. Dnes zanedbané oblasti města jako naděje pro vznik nových originálních čtvrtí. Granty zavedeným umělcům i nováčkům. Městské pozemky pro nová muzea, galerie a knihovny.


Obsah

1. Zeleň v centru i na předměstí
2. Bez moderní dopravní koncepce se nehneme z místa
3. Územní plán – šance pro budoucí generace
4. Konec tunelování městské kasy
5. Bezpečnost pro Pražany i návštěvníky města
6. Vysoké školy, věda a podnikání v souladu s udržitelným rozvojem
7. Šťastné pražské děti a mládež
8. Kvalitní zdravotní péče, solidarita s potřebnými
9. Důstojné bydlení pro každého
10. Praha není Manhattan ani skanzen


Licence Creative Commons
Volební program Strany zelených a Evropských demokratů pro Prahu, jejímž autorem je Strana zelených a SNK Evropští demokraté, podléhá licenci Creative Commons Attribution 3.0 Czech Republic . Žádáme představitele politické konkurence, aby při kopírování bodů našeho programu v souladu s licencí Creative Commons uváděli Stranu zelených a SNK Evropské demokraty jako autory původního textu.


1. Zeleň v centru i na předměstí
V Praze v posledních desetiletích razantně ubývá zeleň a další volná prostranství. Pod obytnými budovami, nákupními, zábavními a skladovými centry mizí nejen orná půda, ale i louky, lesy či parky. Ve vnitřním městě často dochází ke zbytečnému kácení vzrostlých dřevin. Obyvatelé Prahy a přilehlých středočeských obcí trpí vysokými koncentracemi prachu a přízemního ozonu, které ohrožují jejich zdraví a životy. Hlavním zdrojem tohoto znečištění je automobilová doprava. Pouhé ukrytí aut do tunelů tento problém nevyřeší.

Máme plán, jak to dělat lépe. Nové stromy v ulicích společně s travnatými plochami pomohou nejen omezit hluk a zlepšit ovzduší, ale vytvoří ve městě příjemná místa, kde se budeme cítit jako doma. K dobrému životnímu prostředí však jen zeleň nestačí. Město se neobejde bez plánu energetických úspor, potřebuje zlepšit zacházení s odpadem a regulovat automobilovou dopravu.

Zelený prstenec na kraji města

K prioritám tohoto volebního období bude patřit intenzivní jednání s úřadem Středočeského kraje, jehož výsledkem bude založení zeleného lesního prstence okolo Prahy. Na obecní a státní půdě vznikne rozsáhlý soubor lesů, luk či vodních ploch, které budou sloužit jak pro zlepšení kvality životního prostředí, tak pro rekreaci Pražanů. Uskutečníme tak projekt, o kterém se mluví už několik desetiletí.

Více zeleně = méně nemocí a alergií

Zeleň ve vnitřním městě i na okrajích metropole je tím nejlepším a nejúčinnějším filtrem znečištěného ovzduší. Budeme prosazovat vznik nových městských parků jak v existující zástavbě, tak v rozvojových územích. Vidíme šanci na vznik „karlínské Stromovky“ na Rohanském ostrově, rozsáhlých přírodních ploch v oblasti Trojmezí, Bohdalce-Slatin či nádraží Bubny-Zátory.

Naši zastupitelé a radní provedou inventuru pozemků v majetku města, městských částí a obecních firem. Kde to bude možné, podpoříme výsadbu stromů a výsev nových trávníků. Nepřipustíme likvidaci zeleně, parků a lesů kvůli pochybným podnikatelským záměrům (např. poškození Klánovického lesa kvůli výstavbě golfového hřiště).

Radnice musí jít příkladem ve výkupu pozemků pro rozšiřování zelených ploch a zalesňování. Zelené pásy a koridory chceme zřídit podél všech vodních toků, jako jsou Botič, Rokytka nebo Motolský potok. Vyhlásíme přírodní park Vltava s navazující ochranou přírody a krajiny na jejích přítocích. Budeme souhlasit se vznikem nových přírodních koupališť, obnovou rybníků a návratem potoků z betonových koryt do klikatících se meandrů. Prospějeme tak nejen přírodě, ale snížíme také riziko povodní.

Nepodpoříme takové „revitalizace“ parků, jejichž principem je vykácení živých vzrostlých stromů a jejich náhrada mladou výsadbou. Zasadíme se o to, aby radnice poskytovala bezplatnou právní pomoc a modelové projekty pro oživení a ozelenění ulic a vnitrobloků. Podpoříme místní občanské aktivity, jejichž cílem bude vznik, obnova a údržba přírodně nebo rekreačně cenných území.

Do systému zeleně jednoznačně započítáváme i zahrádkářské kolonie, které považujeme za užitečnou součást moderního města. Naši zastupitelé a radní budou iniciovat takovou úpravu nájemních vztahů, která dá zahrádkářům jistotu dlouhodobé existence jejich kolonií. V případě nutnosti zrušit některou z kolonií podpoříme pronájem náhradních pozemků ve vlastnictví města.

Zasadíme se o zpřísnění ochrany stávajících přírodních parků, urychlíme vyhlášení a schválení plánů péče pro evropsky významné lokality Natura 2000.

Prosadíme přijetí vyhlášky o zeleni, která výrazně omezí těžbu dřeva v pražských lesích a lesoparcích. Městské lesy mají sloužit k rekreaci Pražanů a k ochraně přírody, nikoliv k produkci dřeva.

Účinný boj s nebezpečným prachem

Prach na ulicích budeme častěji kropit a uklízet, aby se dále nevířil. Transparentní a otevřená výběrová řízení na úklidové a zahradnické služby budeme provádět častěji než dnes s cílem dosáhnout nejvyšší kvality služeb za co nejnižší cenu. Budeme výrazněji postihovat znečišťovatele a pokutovat je až do maximální zákonné výše. Zasadíme se o snížení energetické náročnosti budov tak, aby klesly nároky na vytápění a množství takto vznikajících emisí. Veřejné budovy a obecní nájemní domy v tomto půjdou příkladem.

Odpad je cenná surovina

Změníme priority v odpadovém hospodářství. Recyklace a komunitní kompostování budou mít přednost před spalováním a skládkováním. Pro občany i firmy bude platit pravidlo: čím více třídíte, tím méně platíte za svoz a likvidaci odpadu.

Zvýhodníme účast v dobrovolném programu na sběr občanských bioodpadů a rozšíříme městskou kompostárnu. Nedovolíme dovoz odpadu ze zahraničí do spalovny v Malešicích. Budeme hledat novou lokalitu pro skládku nevyužitelných složek odpadu, abychom nemuseli rozšiřovat dosluhující skládku mezi Ďáblicemi a Březiněvsí.

Prosadíme třídění odpadu a používání ekologicky šetrných výrobků v běžném provozu úřadů, škol a v městských firmách. Koše na separovaný odpad se stanou běžnou součástí vybavení kanceláří. Omezíme papírový odpad přesunem významné části administrativy do elektronické podoby. Tuny plastových lahví ušetříme tím, že ve všech městských budovách instalujeme automaty filtrující běžnou vodu z vodovodu. Uvedeme tak do praxe pravidlo, že lepší je odpad vůbec nevytvořit než jej následně složitě likvidovat.

Právo na tmavou noční oblohu pro Pražany i Středočechy

Pražané a Středočeši nevědí, co to je tmavá noční obloha. Lampy osvětlující ulice hlavního města, světelné reklamy, billboardy a další umělé zdroje způsobují, že je tato oranžová pražská stopa vidět ze vzdálenosti desítek kilometrů od města a dokonce i z vesmíru.

Bezúčelné osvětlování noční oblohy nejen že škodí lidem a přírodě, ale je ukázkovým příkladem plýtvání energií. Omezíme světelné znečištění a zvýšíme úspory v síti veřejného osvětlení výměnou světelných zdrojů za úspornější a s menším úhlem vyzařování. Na některých místech zvážíme, jestli je zde opravdu nutné svítit po celou noc na 100 % výkonu. Prostřednictvím programu „tajemná stará Praha“ snížíme rušivé přesvětlení památkové rezervace. Navrhneme zákonodárnou iniciativu, která umožní regulaci světelného znečištění ze strany města.

Spolupráce s občany

Současné vedení města se dívá na občanskou společnost s despektem. Radní za ODS nechápou, proč by m
ěli s Pražany diskutovat a spolupracovat, když právě neprobíhá předvolební kampaň. Naši zastupitelé a radní vidí jednotlivé občany a jejich sdružení jako přirozené partnery radnice. Podpoříme každou smysluplnou a oboustranně výhodnou kooperaci mezi městem a neziskovými organizacemi. Podpoříme Agendu 21 a podobné projekty, jejichž cílem je intenzivní dialog s občanskou společností a její zapojování do rozhodování.

Granty, materiální podporou a dalšími formami spolupráce umožníme činnost občanských aktivit, sdružení, organizací ochránců přírody a spolků, které zajišťují ekologickou výchovu a osvětu.

Ve spolupráci s veterinární správou a nevládními organizacemi zlepšíme podmínky pro péči o opuštěná zvířata. Podpoříme financování útulků a záchranných stanic, rovněž budeme podporovat ekovýchovné programy zaměřené na zlepšování vztahu lidí ke zvířatům ve městě.

2. Bez moderní dopravní koncepce se nehneme z místa
Pražská doprava každoročně spolyká přes 40 % rozpočtu města, což jsou desítky miliard korun. Často jsou peníze investovány do zastaralých projektů, které dopravu i kvalitu života občanů jenom zhoršují. Praze zoufale chybí moderní dopravní koncepce, která by se inspirovala současnými trendy v západní Evropě. Znečištění ovzduší a hluková zátěž překračují přípustné limity, což poškozuje zdraví obyvatel. Přebujelá automobilová doprava s sebou přináší nehody, zraněné a mrtvé.

Praha potřebuje zcela nový pohled na dopravu po městě. Výstavbu vnitroměstských dálnic a tunelů v centru města – plán z 60. let minulého století – musí nahradit využití zkušeností evropských metropolí i příklady dobré praxe řady českých měst. Prosazujeme zpracování a schválení moderní a reálné dopravní politiky, která bude obsahovat dlouhodobé i okamžitě realizovatelné kroky. Přednost dostane rozvoj rychlé, pohodlné a cenově výhodné veřejné dopravy stejně jako bezpečné trasy pro pěší a cyklisty. Součástí prosperujícího města jsou také automobily – podporu si zaslouží zejména vozidla na alternativní pohony.

Důraz na veřejnou dopravu

Základem dopravní obsluhy města musí být cenově přijatelná, rychlá a čistá veřejná doprava. Chceme prosadit modernizaci tramvajového a autobusového parku. Prioritu budou mít tiché tramvaje, nezapáchající autobusy poháněné zemním plynem či elektřinou, rozšíření a rychlá modernizace tramvajové sítě a více vyhrazených pruhů pro MHD. V případě metra upřednostníme trasu D, která propojí centrum města s dnes obtížně dostupným jihem metropole.

Pro vozíčkáře, nemocné, seniory či pro rodiče s kočárkem je město plné překážek. Je ostuda, že 25 stanic metra, převážně v centru města, dodnes nemá bezbariérový vstup. Budeme usilovat o postupnou přeměnu pražské veřejné dopravy na bezbariérovou. Odmítáme také budování nových bariér, a to v podobě turniketů.

Jízdné v městské i v příměstské dopravě musí byt nastaveno tak, aby vždy bylo výhodnější používat veřejnou dopravu místo osobního auta. Chceme prosazovat radikální zjednodušení dnes komplikovaného tarifu, kterému často nerozumí nejen cizinci, ale i mnozí Pražané. Zasadíme se o zavedení principu „čím více jezdíte veřejnou dopravou, tím méně platíte“. Budeme hlasovat pro speciální tarif pro rodiny s dětmi. Rodina, kde všichni pravidelně využívají MHD, dostane slevu a bude si moct rozložit splátky za celoroční kupóny do několika plateb. Odmítáme návrh na zrušení bezplatného cestování v MHD pro seniory starší 70 let.

Řešení vážných finančních potíží Dopravního podniku zahájíme externím hloubkovým auditem jeho hospodaření. Ve vedení této firmy by v budoucnu neměli být politici, ale dopravní odborníci a manažeři. Budeme prosazovat spravedlivé rozdělení peněz mezi individuální a veřejnou dopravu. Je nesprávné, že na podporu automobilismu dnes jde 80 % všech peněz a na MHD pouhých 20 %.

Přirozená doprava v Praze: pěšky a na kole

Nejpřirozenějším způsobem pohybu po městě na krátké vzdálenosti je chůze. Z okénka automobilu si nelze pohodlně prohlédnout zboží ve výkladech, pozdravit se se sousedy ani potkat životní lásku. Nepromyšlené úpravy pěších tras, smrduté podchody, zrušené přechody či schodiště a další bariéry mohou Pražany i turisty od chůze odradit.

Je nepřijatelné, aby na křižovatkách zelená pro chodce trvala 5 sekund a méně. Budeme usilovat o programové odstraňování bariér pro pěší – mj. radikálním snížením počtu stožárů veřejného osvětlení, sloupů semaforů či dopravních značek na chodnících jejich zavěšováním na budovy nebo slučováním na jeden sloupek. Pěší trasy musí být pohodlné i pro invalidní vozík, kočárek či koloběžku, a to celoročně. Chodníky nesmí být pastí pro nevidomé, kterým dnes orientaci ztěžují reklamní poutače, stánky, předzahrádky nebo odstavená auta.

Cesta po městě kratší než 5 kilometrů je nejrychlejší na kole. Praha v minulých letech zahájila rozvoj cyklistické sítě, který je však na řadě míst pomalý, neúplný a nelogický. Hrozí, že současní cyklisté zklamaní nepohodlným průjezdem přes centrum, systémem jednosměrek či nebezpečným křížením s kapacitními silnicemi se vrátí za volanty automobilů. Proto budou naši zastupitelé a radní prosazovat razantní zvýšení investic do výstavby cyklistických tras, dopracování plánu na jejich rozvoj a urychlenou realizaci všech projektů.

Máme plán, který zajistí, že i v širším centru bude jízdní kolo plnohodnotným a bezpečným dopravním prostředkem. Samozřejmostí musí být dostatek vhodných míst pro parkování kol ve veřejných budovách, školách, na železničních zastávkách i v obchodních centrech.

Koncepce rozvoje pěší dopravy v Praze je především díky občanským iniciativám připravena, ale vedení města si nenašlo čas ji projednat s veřejností a schválit. Právě podpora pěší dopravy bude patřit k prvním návrhům, které zelení předloží na povolebním zasedání zastupitelstva.

Bezpečné cesty do škol a tempo 30

Po vzoru Švédska chceme v Praze uplatňovat tzv. vizi nula – již žádní mrtví a těžce zranění kvůli dopravě. Budeme usilovat o to, aby bylo rychlé, pohodlné a bezpečné cestovat do školy pěšky nebo na kole. To předpokládá spolupráci vzdělávacích institucí s žáky, rodiči a policií.
Prosazujeme stavební úpravy ulic, které zajistí bezpečné cesty v okolí škol, školek a na dalších místech s vysokou koncentrací dětí, seniorů, hendikepovaných či s nadprůměrným počtem vážných dopravních nehod. Řešením jsou příčné prahy, ostrůvky dělící široké komunikace, výrazně osvětlené přechody a také rezidenční čtvrti a centrum města s maximální rychlostí vozidel 30 km/hod. Naše ulice se tak stanou bezpečnějšími.

Rychlé spojení po Praze nabídne vlak

Železnice může sloužit nejen pro spojení metropole se středočeskými obcemi, ale je schopna také nabídnout rychlou a komfortní dopravu uvnitř Prahy. Prosadíme železnici tichou, s nízkopodlažními vozy a se sítí čistých bezbariérových zastávek. Budeme usilovat o rychlou výstavbu nových železničních zastávek s přestupem na metro a tramvaj. Po vzoru evropských měst prosadíme průjezdný model železnice.

Prioritou pro příští volební období bude modernizace trati Praha–Kladno společně s vybudováním odbočky na letiště v Ruzyni a včetně rekonstrukce Masarykova nádraží. Tato modernizace bude provedena citlivě s ohledem na dotčené cenné lokality Vokovic, Veleslavína a Stromovky.

Zahájíme jednání mezi Dopravním podnikem a Českými drahami o sjednocení jejich tarifů v rámci Pražské integrované dopravy.

Městský bulvár místo magistrály a klid nad Blankou

Intenzita dopravy na severojižní magistrále se neustále zvyšuje. Zdraví lidí žijících podél této dopravní stoky je poškozováno hlukem a emisemi. Budeme prosazovat přeměnu magistrály od Kačerova až po Holešovičky na městský bulvár, kde kromě jedoucích a parkujících aut budou mít své místo chodci, cyklisté i stromy. Život podél této ulice nesmí být „za trest“.

Tunel Blanka, který pražské daňové poplatníky stál přes 30 miliard korun, musí přinést zklidnění dopravy na povrchu. Budeme prosazovat změnu projektu tak, aby v ulicích nad tunelem bylo méně nevzhledných podchodů, méně dálničních pruhů, více parkovacích míst, více stromů a hlavně prostor pro normální městský život.

Parkování pro všechny, mýtné v centru

Systém placeného stání automobilů považujeme za správný, jeho současné nastavení je však naprosto nevhodné. Je třeba jej urychleně změnit tak, aby návštěvník i rezident mohli zaparkovat na stejném místě s tím, že návštěvníci budou mít parkování časové omezeno a zpoplatněno. Zasadíme se o možnost platit za parkování prostřednictvím SMS a dalších elektronických médií, zároveň však musí zůstat možnost uhradit cenu v hotovosti. Je-li možné v každé trafice on-line dobít kredit na mobilu nebo koupit vstupenku na koncert, není problém podobným způsobem zaplatit za parkování.

Za hranicemi Prahy chybí systém záchytných parkovišť. Mimopražští, kteří každý den cestují do práce, jsou nuceni jet autem až do centra. Parkoviště Park & Ride je třeba po dohodě se Středočeským krajem budovat zejména u mimopražských stanic obsluhovaných vlaky příměstské železnice. Dojíždějícím Středočechům dáme možnost využít výhod veřejné dopravy, Pražané ocení méně automobilů v ulicích města.

Jednou z priorit je zklidnění dopravy v centrum města. Podporujeme proto zavedení mýtného do širšího centra Prahy s tím, že systém bude provozně levný a vybrané peníze budou použity zejména na rozvoj veřejné dopravy. Alternativou k mýtnému systému může být také zásadní přeměna dopravního režimu v centru města pomocí systému jednosměrek či omezením vjezdu do některých oblastí.

Budeme také usilovat o změnu vyhlášky, která nařizuje stavět k novým budovám zbytečně velká parkoviště. V pražské památkové rezervaci je dostatek parkovacích míst, jen nejsou náležitě tržně zhodnocena. Následkem toho je řada podzemních garáží a parkovacích domů poloprázdná.

Město by nemělo investovat veřejné prostředky do rozsáhlých garážových stání. Jde o prakticky nenávratnou investici, která samotný problém přemíry automobilů v městě neřeší, pouze jej přesouvá pod zem.

Velké dopravní stavby musí pomáhat, ne škodit

Podporujeme urychlenou výstavbu vnějšího silničního obchvatu (Pražského okruhu), který bude odvádět tranzitní dopravu z obydlených oblastí města. Trasa musí být řádně podle zákona projednána s městskými částmi a občany. Jsme proti vedení silničního okruhu přes Vinoř, Dolní Chabry a Suchdol.

Hluboké diskuzi odborníků i veřejnosti je třeba podrobit záměr dostavby severovýchodní části vnitřního silničního okruhu (Městského okruhu) v úseku Tunel Blanka–Jarov–Černokostelecká–Jižní spojka. Současné plány na jeho dokončení jsou zastaralé a urbanisticky bezohledné. Zároveň není možné dlouhodobě tolerovat stav, kdy téměř veškerá doprava v Praze „skončí“ na mostu Barikádníků. Naprosto zásadní je oddělení tranzitní a vnitroměstské dopravy.

Nesouhlasíme s výstavbou nové vzletové a přistávací dráhy na letišti v Ruzyni. Rozvoj letecké dopravy nelze tak intenzivně koncentrovat do jednoho místa. Chce-li se Praha považovat za evropské velkoměsto, nemůže spoléhat na jediné letiště stojící v blízkosti obytné zástavby. Vyzveme ministerstvo dopravy, aby zpracovalo koncepci rozvoje letecké dopravy v České republice. Pokud se prokáže potřeba větší letištní kapacity, budeme prosazovat výstavbu nového letiště mimo město. Tato lokalita musí být umístěna na kapacitní železniční trati, která zajistí spojení letiště jak s Prahou, tak s důležitými centry Česku.

Autem po městě chytře a ekologicky

Víme, že moderní město se bez automobilové dopravy neobejde. Také si uvědomujeme, že využívat auto můžete, i když jej nevlastníte. Podpoříme zavedení systému sdílení aut více osobami nazývaný car-sharing, který kombinuje výhody soukromého vlastnictví vozidla, autopůjčovny a taxislužby. Smyslem je umožnit všem pohodlnou dopravu po městě a přitom nezvyšovat počet automobilů v ulicích. Tuto službu ve světě většinou zajišťují družstva, která města podporují např. udělením parkovacích či vjezdových zvýhodnění. Sdílení automobilů výborně funguje například v řadě německých měst.

Od omezujících poplatků je nezbytné oprostit i provozovatele taxislužby, kteří investují do ekologicky vyspělých vozidel, jako jsou elektromobily nebo auta na stlačený zemní plyn.

3. Územní plán – šance pro budoucí generace
Městské zastupitelstvo v minulém volebním období zahájilo přípravu nového územního plánu Prahy. Tato nejvýznamnější pražská vyhláška na desítky let dopředu určí, na kterém místě budou stát obytné domy, kde bude park a kudy povede silnice. Jediné zvednutí ruky nadpoloviční většiny z 63 zastupitelů může proměnit klidné ulice na kapacitní dopravní tepny, zrušit oblíbené parky a ohrozit zdraví Pražanů nebo naopak dát našemu městu přívětivější tvář.

Máme plán pro Prahu roku 2020. Jeho tvorba musí být založena na připravené a moderované diskuzi odborníků, politiků a občanů. Rychlost rozhodování o územním plánu nesmí zastínit jeho kvalitu. Péči o udržitelný rozvoj města svěříme do rukou hlavního městského architekta. Budeme vyžadovat architektonické soutěže a oponentní posudky pro nejdůležitější urbanistické projekty.

Rozvoj města ohlídá profesionál

Podpoříme obnovení funkce hlavního pražského architekta, který bude vybaven dostatečnými pravomocemi. V jeho kolegiu by měli zasedat jak politici, tak zejména odborníci na urbanismus, životní prostředí a dopravu. Tuto pozici by měla zastávat nadstranická, všeobecně respektovaná a neúplatná osobnost, která se svým názorem bude podílet na tvorbě a realizaci vize rozvoje Prahy.

Citlivý rozvoj Prahy a středních Čech

Základními východisky nového územního plánu musí být udržitelný rozvoj území města, šetrnost stávající i nové zástavby a dopravních staveb k Pražanům a přírodě. Měřítkem kvality plánování nemá být množství nově postavených bytů, počet hypermarketů v přepočtu na obyvatele ani doba, za jakou automobil v budoucnu projede centrem. Ekonomická prosperita města bez viditelného růstu kvality života Pražanů je jen nepodstatným číslem ve statistické ročence.

Přestože Praha sousedí pouze se Středočeským krajem, dnes tyto dva celky spolu prakticky nemluví. Nejvýrazněji se neexistence společné koncepce dalšího rozvoje odráží v zástavbě krajiny okolo metropole a ve vzniku jevu nazývaného sídelní kaše. Místo aby za hranicí Prahy vyrůstaly nové lesy, louky a vodní plochy sloužící jako rekreační zázemí metropole, volná krajina dnes naopak mizí pod rodinnými domky a skladovými areály.

Nulová kooperace s místními samosprávami obcí kolem Prahy vede k živelnému rozrůstání města, jehož následkem je nevratná ztráta kvalitní zemědělské půdy i radikální nárůst individuální automobilové dopravy. Naši zastupitelé a radní budou prosazovat zodpovědnou přípravu územního plánu v úzké spolupráci se Středočeským krajem, radnicemi a samozřejmě s veřejností.

Nelze ustupovat tlaku spekulantů s pozemky, kteří si vybírají stále nová zelená místa pro další zástavbu bez ohledu na přírodní či dopravní podmínky, zdravotní rizika (znečištěné ovzduší a hluk), vybavenost místa technickou infrastrukturou a službami.

Nejen příměstská krajina, ale také nezastavěná prostranství ve městě jsou neobnovitelným a cenným zdrojem, se kterým je třeba uváženě hospodařit. Svou hodnotu pro obyvatele a jejich životní pohodu mají jak zelené vnitrobloky na Vinohradech, Vršovicích či v Nuslích, tak důsledně chráněná veřejná prostranství na sídlištích.

Naděje pro špičkovou architekturu v dnes zanedbaných oblastech

Velkou příležitostí pro moderní urbanismus jsou opuštěné průmyslové a zemědělské areály, jejichž oživení by mělo probíhat po široké společenské diskuzi a na základě výsledků architektonických soutěží. Týká se to Rohanského ostrova, Bohdalce-Slatin, nádraží Bubny-Zátory či dalších opuštěných drážních pozemků. Tato mimořádně cenná místa na dohled od centra musí být využita s ohledem na svůj význam, ne na základě výběrového řízení, jehož hlavním kritériem je cena za metr čtverečný.

Pro urbanisticky citlivé lokality, ochranná pásma přírodních a kulturních památek stejně jako pro území se zhoršeným životním prostředím budeme prosazovat zpracování regulačních plánů. Podpoříme tvorbu podrobných regulačních plánů pro vybrané městské části.

Zvláštní pozornost chceme věnovat místně významným veřejným prostranstvím, jako jsou vnitrobloky a parčíky. Prosadíme, aby se na zástavbu větších pozemků vypisovaly otevřené architektonické soutěže, jejichž výsledky budou pro radnici závazné.

Nová budoucnost pražských sídlišť

Rozsáhlým panelovým sídlištím na okrajích Prahy v současnosti hrozí odliv střední třídy obyvatel. Tito lidé za cenu drahých hypoték a půjček hledají čistější a bezpečnější prostředí pro sebe a své děti. Jejich odchod může postupně měnit sociální strukturu obyvatel do té míry, že zde časem vzniknou vyloučené lokality. Sídliště se musí opět stát příjemným bydlením v zeleni, kde je bezpečno, klid a kde mají místní obyvatelé všechny potřebné služby včetně školek a škol.

Přestože se v případě sídlišť jejich projektanti dopustili bezpočtu omylů, řadu z nich lze dnes napravit. Panelové domy je třeba zateplit a revitalizovat. Rozsáhlá sídliště je nutné dotvořit, aby odpovídaly současnému životnímu stylu. Cílem je udělat z nich příjemné místo nejen k přenocování, ale i k dennímu životu a práci. Dáváme přednost citlivému rozvoji sídlišť a jejich architektonickému oživení, podporujeme rozvoj místní kultury a sportu, obnovu parků a hřišť.

Energetická soběstačnost bez negativního vlivu na Pražany

Praha v tuto chvíli nemá síť záložních energetických zdrojů pro případ výpadku napájení z vnějších elektráren. Hrozí jí nebezpečný jev nazývaný black out.

Prosadíme urychlené vybudování sítě záložních zdrojů energie pro napájení Prahy, které budou využívat nejčistších možných technologií a které budou umístěné mimo obytné oblasti. Každá vhodná střecha magistrátu a jeho organizací bude využita pro drobné sluneční elektrárny. Podpoříme vznik občanských solárních elektráren na střechách obytných domů. Tím dále omezíme závislost Prahy na vnějších a „špinavých“ zdrojích.

4. Konec tunelování městské kasy
Hlavní město Praha má vyšší rozpočet než většina ministerstev. Hospodaření s obecními penězi však dlouhodobě není dobré. Současná rada, vrcholní magistrátní úředníci a s ními spolčení kmotři se podílejí na obrovských finančních ztrátách města. Značná část rozpoč
tu je využita neefektivně a na projekty pochybného významu. Běžným jevem jsou investice, jejichž cena se během realizace zvýší o desítky procent. Připomeňme kartičku za miliardu Opencard, zbytečnou Prahu bezdrátovou, přípravu kandidatury města na pořádání olympiády, tunel Blanka nebo plán na znovuzavedení turniketů do metra za 3,5 miliardy korun. Praha, jejíž rozpočet je z velké části rozdělován prostřednictvím veřejných zakázek soukromým firmám, je vystavena korupci a klientelismu. Ten v konečném důsledku prodražuje veřejné zakázky a okrádá daňové poplatníky.


Máme plán, jak z Prahy udělat poctivější město. Chceme prosadit jasná rozpočtová pravidla a důsledně vyžadovat jejich dodržování. Při vytváření rozpočtu budeme upřednostňovat projekty šetrné k životnímu prostředí, které budou snižovat dopravní zátěž Prahy a její energetickou náročnost a které pozvednou kvalitu života Pražanů. Budeme důsledně prosazovat vyrovnaný rozpočet, jež nebude ukrývat schodky do firem zřízených hlavním městem Prahou.

Občan musí vidět politikům do karet

Pražští politici dnes jednají s občany neupřímně. Podstatné informace, které by měly být veřejné, tají nejen před občany, ale i před radniční opozicí. Také nakládání s obecním majetkem je neprůhledné. Desítky podezřelých případů prodejů či směn pozemků vyvolávají podezření, že osobní prospěch je upřednostňován před zájmem města.

Naši zastupitelé a radní tuto praxi změní. Zasadíme se o zprůhlednění hospodaření Dopravního podniku, Technické správy komunikací, Pražské informační služby a dalších městských firem. Rozpočty a informace o plánovaných i realizovaných investicích budou veřejně přístupné. Není možné, aby se problémy městských firem skrývaly před veřejností se zdůvodněním, že se jedná o obchodní tajemství. Objednáme externí audit hospodaření. Za zjištěné nedostatky budeme požadovat postih konkrétních lidí ve vedení městských podniků.

Návrh rozpočtu musí být postaven tak, aby u každého významnějšího investičního projektu byl jasný jeho plánovaný cíl, kolik už město utratilo na jeho realizaci a jak vysokou částku je ještě potřeba vynaložit. Co je běžné v soukromé sféře, to se musí stát normou i pro magistrát.

O sporných investicích budeme vést diskuzi s odbornou veřejností a na zvlášť významné a nákladné projekty svoláme veřejná slyšení nebo se Pražanů zeptáme na jejich názor v referendu.

Uplatníme genderové kritérium, což znamená, že peníze daňových poplatníků budou rozděleny spravedlivě na krytí zájmů a potřeb mužů i žen.

Mluvíme vaším jazykem

Řadu užitečných údajů politici a úředníci schovávají za odborný či rádobyodborný slang. Například struktura mnohamiliardového rozpočtu Prahy a dalších zásadních dokumentů je natolik nepřehledná, že jejich projednávání v zastupitelstvu je dnes pouhou formalitou. Budeme prosazovat zásadu, že informace města o jeho hospodaření budou napsané jazykem srozumitelným i pro laiky. Rozpočtový dokument nesmí být nástrojem, jak věci schovat a zatemnit, ale jak otevřít veřejnou diskusi o klíčových rozhodnutích města.

Ukončíme „korupční tradice“ pražského magistrátu

Rozpočet Prahy a její majetek dosahuje astronomických částek. Kontrolní a korekční mechanismy jsou zde však nesmírně slabé. Právě toto vytváří podhoubí pro nebezpečně silný korupční systém.

Město má schválenou poměrně dobrou protikorupční strategii. Není potřeba vymýšlet nic nového, ale „jen“ trvat na důsledné a svižné realizaci navržených opatření. Zavážeme Radu hlavního města, aby každých 6 měsíců projednala zprávu o uplatňování protikorupční strategie v zastupitelstvu a jednou za dva roky připravila její aktualizaci. Do těchto procesů zapojíme odborníky z nevládních organizací a renomované auditorské firmy. Vyhlásíme speciální grantový program pro iniciativy zaměřené na watchdog, tedy iniciativy, které kriticky sledují činnost veřejné správy a pomáhají občanům ve sporech s úřady.

V dnešní době město investuje bez dlouhodobější vize. Často se stává, že magistrát podporuje projekty, jejichž význam je s ohledem na cenu malý nebo nulový. Napříště musí být každý projekt podroben důkladné analýze nákladů a přínosů minimálně v takovém rozsahu, jako to je u fondů Evropské unie. Všechny městské investice musí být řízeny zkušenými odborníky, kteří pracují v souladu s mezinárodními standardy. Naprostou samozřejmostí je přísná, nezávislá a několikastupňová kontrola.

U veřejných zakázek oddělíme přípravu zadání zakázky od výběru vítěze a průběžné kontroly. Omezíme tak rizika korupčního jednání a přípravu projektů na míru konkrétním firmám. U každé veřejné zakázky budeme požadovat dodržování vysoutěžených podmínek.

Pro účinnou kontrolu nakládání s penězi daňových poplatníků probudíme léta spící kontrolní výbor Zastupitelstva hl. m. Prahy a posílíme jeho pravomoci. Budeme ctít zásadu, že do vedení finančního a kontrolního výboru budou voleni zástupci navržení opozicí, ne loajální zastupitelé vybraní vládnoucí koalicí.

Plně se hlásíme k dokumentu Protikorupční minimum, které pro kandidující strany stanovilo občanské sdružení Oživení.

Odpovědné hospodaření dnes i za několik let

Rozpočtový výhled Prahy je nyní jen formální tabulkou, která má nulovou hodnotu. Naši zastupitelé a radní prosadí, že napříště se bude jednat o užitečný, srozumitelný a konkrétní závazek města k občanům. Jeho obsahem bude členění na běžné výdaje, „drobné“ či udržovací kapitálové výdaje a na výdaje pro konkrétní velké investice.

Prosadíme reálnou střednědobou rozpočtovou strategii Prahy. Ta zaručí, že město bude zahajovat jen takové projekty, u kterých je už nyní jasné, z jakých zdrojů budou zaplacené. Je třeba opustit současnou praxi, kdy město má započaté investiční akce v astronomické hodnotě téměř 200 miliard Kč. Nové velké projekty nebudou přidávány do rozpočtu po částech, tzv. salámovou metodou. Tyto investice budou schvalovány vždy v rámci střednědobého nebo dlouhodobého investičního výhledu. Větší zakázky budou veřejně projednávány a schvalovány všemi zastupiteli, ne jen 11člennou radou.

Vážně se budeme zabývat připomínkami městských částí k celopražskému rozpočtu a navrhneme pravidla pro spravedlivější přerozdělování financí. Nesmí platit, že na magistrátu „neoblíbené“ městské části dostávají vý
razně méně peněz na svůj rozvoj než ty protěžované. Příspěvky z celopražského rozpočtu budou naši zastupitelé a radní rozdělovat výhradně podle kvality navrhovaných projektů, nikoliv na základě osobních vazeb mezi místními a magistrátními politiky. Odbory magistrátu spravující majetek města nesmí nadále pracovat podle účelových politických zadání.

Budeme vystupovat proti tomu, aby krátkodobé politické cíle byly financovány na úkor budoucích generací. Pokud město přijme půjčku, pak musí být určena pro financování strategických investic, které nesnesou odklad.

Znepokojují nás investice magistrátního odboru informatiky. Právě tudy protekly v minulých letech miliardy, jejichž efekt prakticky není vidět. Opencard, Bezdrátová Praha či nákup softwarových produktů a služeb odsály z majetku nás všech částky, které chybí jinde. Naši zastupitelé a radní podpoří radikální úspory v této oblasti. V případě investic do software upřednostníme kvalitní a bezplatné programy s volnou licencí (open source) před komerčními aplikacemi s omezeným užitím.

Granty pod drobnohledem

Granty a dotace budeme přidělovat otevřeným a pro všechny žadatele přístupným způsobem. Budeme v předstihu vyhlašovat oblasti připravované podpory v souvislosti s dlouhodobými cíly naší politiky. Zároveň stanovíme přísné podmínky pro udělování výjimečných dotací (např. živelné pohromy).

Zavazujeme se, že dostatečně dlouho před zahájením dotačního řízení budeme zveřejňovat přehled podporovaných oblastí, celkovou sumu určenou k rozdělení, termíny podání a vyhodnocení žádostí a maximální finanční limity na jednu žádost. Průběžně budeme zveřejňovat seznam podaných žádostí o dotaci, databázi podpořených subjektů a jejich aktivit včetně údajů o řádném vyúčtování dotace.

Městské firmy jsou majetkem všech Pražanů

Nemalou část pražského majetku spravují městem zřízené příspěvkové a obchodní společnosti. Zatímco zastupitelé hlasují o prodeji každého metru čtverečného z vlastnictví města, o zásadních investicích nebo o pronájmech majetku Dopravního podniku, Pražské vodárenské společnosti nebo Technické správy komunikací se ani nedozví. Rozhodování o těchto otázkách, které dnes patří do kompetence neveřejně jednající rady, přeneseme na veřejnou schůzi zastupitelstva. Prosadíme, aby byly takto projednávány zejména nájemní smlouvy, riskantní derivátní obchody a veřejné zakázky v hodnotě přesahující 500 milionů Kč.

Obchodní společnosti ve vlastnictví města budou dodržovat zákon o svobodném přístupu k informacím a zastupitelům poskytovat všechny informace na vyžádání. Budou pro ně platit stejné protikorupční předpisy jako pro Magistrát hl. m. Prahy.

Obecním obchodním společnostem bude zakázáno zakládání dceřiných společností, aby veškerý jejich majetek zůstal v kontrolní a rozhodovací pravomoci zastupitelstva.

Místa v orgánech městem spoluvlastněných firem dnes slouží jako zdroj bezpracných příjmů pro politiky. Do představenstev budou naši zastupitelé a radní navrhovat zejména profesionální manažery a odborníky. Jejich vyhledávání bude probíhat formou otevřeného výběrového řízení. Budeme se řídit pravidlem, že do dozorčích rad městských firem patří politici jak vládnoucí koalice, tak opozice. Výši odměny politika za práci v dozorčí radě bude stanovovat zastupitelstvo, které jej do této funkce navrhne.

Město má významné podíly v obchodních společnostech, které však ve většině případů nemají přímý význam pro fungování města. Výnosy z tohoto majetku musí buď lépe sloužit rozvoji města, nebo jej lze privatizovat a výnos z prodeje vložit do zlepšování životního prostředí v Praze. Dokončíme inventuru veškerého majetku města a zadáme posouzení efektivity jeho využívání profesionálům. Na základě tohoto posouzení rozhodneme o jeho dalším využití.

Konec nevýhodných smluv, vyvádění majetku a zisků

Prověříme všechny smlouvy nad 10 milionů Kč; u smluv pro město zjevně nevýhodných budeme usilovat o jejich úpravy nebo vypovězení. Překontrolujeme výhodnost pronájmu nemovitostí a nebytových prostor ve vlastnictví města a nevýhodné smlouvy se pokusíme změnit. Zaměříme se na mimořádně nevýhodný pronájem Škodova paláce v Jungmannově ulici. Bude-li to možné, zahájíme kroky k ukončení této smlouvy a vyřešíme umístění magistrátu ve vlastní budově.

Zvláště opatrní budeme ke všem zakázkám na outsourcing, tj. poskytování dílčích služeb soukromými firmami, u kterých prověříme jejich smysluplnost. Budeme požadovat ukončení všech záměrů na vyvádění majetku a zisků do obchodních společností mimo přímou kontrolu zastupitelů. Magistrát je schopen většinu své agendy zajistit z vlastních kapacit bez nutnosti kooperace s desítkami neprůhledných externích firem.

Město není podnikatel

Platí, že co není ze zákona tajné, to je veřejné. Výběrová řízení na prodej nemovitostí budou pod vedením našich zastupitelů a radních zcela transparentní. Zadávací podmínky, průběh a výsledek řízení budou bezplatně a jednoduše dohledatelné na internetu. Podmínkou účasti ve výběrovém řízení bude souhlas se zveřejněním údajů. Vytvoříme veřejně přístupnou databázi smluv, přehled nemovitého majetku města s informací o způsobu jeho využití. Na internetu zprovozníme elektronické tržiště.

Pro účely oceňování pozemků oslovíme větší okruh soudních znalců, kterým budou zakázky přidělovány losem. Také dočasné komise zřízené pro konkrétní výběrová řízení budou obsazovány metodou náhodného výběru z širšího okruhu kandidátů.

U prodávaných městských pozemků budeme vždy požadovat analýzu toho, jaké výhody a rizika přinese prodej nemovitosti, její ponechání v majetku města a její svěření městské části. Bude pravidlem, že pokud o magistrátní budovu či pozemek zažádá městská část, upřednostníme jí před dalšími žadateli. Město není podnikatelem a spíš než na zisk musí hledět na veřejný zájem.

Lesní a orná půda v majetku obce bude přednostně využita pro zakládání parků, obecních luk, nezastavěných veřejných sportovišť a prvků budoucího zeleného prstence okolo Prahy.

Praha musí ve spolupráci se státem dořešit likvidaci dodnes existujících státních podniků z období socialismu. Je ostudné, že nemalý majetek těchto firem (zejména pozemky) i po 20 letech
od revoluce komplikuje péči o vzhled města a jeho rozvoj. Stejný problém je i v majetku, který v Praze vlastní stát prostřednictvím Pozemkového fondu, Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových nebo přes firmy Správa železniční dopravní cesty, České dráhy apod.

Svobodná výměna názorů

Věříme tomu, že boj s korupcí je jednodušší, pokud mají všichni rovný přístup k maximálnímu možnému množství informací. Není důvod utajovat texty projednávaných dokumentů, složení výběrových komisí při prodeji majetku ani hlasování jednotlivých radních u konkrétních rozhodnutí.

Rozšíříme veřejné přímé přenosy a záznamy z jednání zastupitelstva o dokumentaci jednání výborů. Zveřejníme zvukové i obrazové záznamy ze všech schůzí orgánů, které nebudou jednat o přesně specifikovaných utajovaných skutečnostech. Zápisy a usnesení ze zasedání všech orgánů budou zveřejněny do sedmi dnů po zasedání.

Každý zastupitel bude oprávněn se účastnit jednání rady jako pozorovatel. Každý politický subjekt bude mít právo mít svého zástupce ve všech výborech i komisích. Budeme připraveni kdykoli otevřít dveře občanům ke kontrole našeho každodenního jednání.

Pokud mají radnice za veřejné prostředky vydávat obecní noviny, časopisy, či městské televize, nesmí být jen prostorem pro propagaci vládnoucí koalice. V opačném případě, budeme prosazovat jejich zrušení.

Podpoříme svobodnou výměnu a zpracování informací tím, že většinu výstupů na internetu i v tištěné podobě bude magistrát uvolňovat podle licence Creative Commons. Textové dokumenty budou publikovány v takové podobě a formátu, který umožňuje vyhledávání.

5. Bezpečnost pro Pražany i návštěvníky města
Praha má pověst města se zvýšenou kriminalitou. Jako česká metropole a jeden z nejbohatších regionů Evropské unie je přirozeným centrem, které přitahuje prospěšné aktivity i problémy. Současné vedení města vede mediálně populární „boj se zločinem a bezdomovectvím“ a za základ své bezpečnostní politiky zvolilo pasivní kamerové systémy. Radní se zabývají výstavbou internačních táborů pro nepřizpůsobivé občany a kritiku ze strany neziskových organizací nechápou. Hracích automatů je v Praze několikanásobně víc než telefonních budek.

Naším plánem je bezpečnější Praha. Město potřebuje vizi, jak snižovat kriminalitu a zvyšovat objasněnost trestných činů. Musí mít dostatek specialistů pro vyšetřování nejzávažnější kriminality. Potřebuje více strážníků, kteří budou na dosah v ulicích města a budou připraveni pomoci občanům v nejrůznějších situacích. Připravíme speciální grantový program pro organizace, které budou poskytovat právní a psychologickou pomoc obětem dopravních nehod a kriminálních činů.

Prevence místo represe

V Praze je třeba najít nový poměr mezi městskou a státní policií. Je plýtváním veřejnými prostředky, pokud dnes tyto sbory vykonávají obdobnou činnost, navzájem si konkurují a nebo se dublují. Cílem by mělo být sloučení těchto dvou sborů do jednotné metropolitní policie a jasné určení, kde končí povinnosti jednoho subjektu a kde začíná práce pro druhé.

Současné vedení města vnímá policii jen jako ozbrojený sbor určený pro zápas s kriminalitou. Zkušenosti z jiných zemí však ukazují, že preventivní opatření mají často větší význam pro bezpečnost ve městě než přímá represe. Proto pražskou městskou policii vidíme jako organizaci zaměřenou zejména na preventivní programy. Pro vyšší bezpečnost v ulicích města je nutné, aby státní policie zvýšila počty svých příslušníků na území Prahy. Prestiži městské policie by významně prospělo, pokud by došlo k rozšíření její pravomoci řešit až do fáze obvinění veškerou kriminalitu se škodou do 0,5 milionu Kč.

Základem policejní práce se opět musí stát obchůzková služba, založená na činnosti policejního inspektora s územní odpovědností. Po vzoru Brna a Ostravy budeme rozvíjet komunitní práci policie, kdy se její příslušníci věnují ohroženým skupinám obyvatel formou preventivních programů.

Policisté vedle automobilů a motocyklů dostanou od magistrátu také elektrická a běžná kola. Jejich použitím ušetříme miliony za benzín a zároveň zajistíme přítomnost rychlé hlídky přímo na ulici.

Policista je víc než kamera

Naši zastupitelé a radní se dívají kriticky na stále se rozšiřující kamerový systém města. Znepokojuje nás hned z několika důvodů. Předně nám není příjemná falešná nabídka bezpečí, kterou současné vedení města tento systém obhajuje. V Praze je dnes už nainstalováno tolik kamer, že je policie nestíhá online sledovat a většinu trestných činů si prohlédne až ze záznamu.

Kamery představují formu dohledu na Pražany a návštěvníky města, který se na všechny lidi na ulicích i v oknech domů dívá jako na potenciální zločince. Velký bratr v ulicích už narostl do obludných rozměrů a nové zastupitelstvo bude muset najít cesty k jeho zkrocení. Bezpečnostní videosystémy také představují účinný způsob, jak z městské kasy vytáhnout desítky milionů korun za instalaci i provoz kamer.

Policie, ne černí šerifové

Řada městských částí se v poslední době svěřila dohled nad svým územím soukromým bezpečnostním agenturám. Tento trend privatizace veřejných služeb se našim radním a zastupitelům vůbec nelíbí. Vzhledem k minimálním pravomocem takových hlídek jsou miliony investované do černých šerifů jen vyhozenými penězi. Tyto hlídky navíc nemají druh výcviku pro plnění jiné než čistě represivní funkce.

Městské části by měly aktivně spolupracovat s městskou a státní policií. Měly by těmto sborům pronajímat za výhodných podmínek služebny a podporovat jejich činnost materiálně i finančně.

Bezdomovectví, žebrotu, drogovou závislost a alkoholismus, ale také prostituci – s výjimkou kuplířství – nepovažujeme za trestnou činnost. Bezpečnostním rizikům, která z těchto jevů plynou, chceme předcházet kvalifikovanou nízkoprahovou pomocí přímo těm, kdo mají vážný sociální problém či upadly do závislosti. Tyto služby mají zajišťovat nevládní neziskové organizace, nikoli bezpečnostní agentury, které mají jako hlavní cíl činnosti zisk.

Herny – riziko pro hráče i sousedy

Praha dnes
co do počtu hracích automatů připomíná Las Vegas střední Evropy. Hernu nebo kasino lze najít na většině hlavních ulic. S hernami jsou přímo spojené rizikové jevy jako kuplířství, distribuce drog, prodej kradeného zboží a praní peněz vzniklých z trestné činnosti. Vedle akutního nebezpečí pro osoby závislé na gamblingu tak herny ohrožují i ty obyvatele Prahy, kteří souboj s „jednorukým banditou“ nikdy nezkusili.

Naši zastupitelé a radní budou v následujících letech (s ohledem na nájemní smlouvy) usilovat o zrušení většiny dnes fungujících heren. Jsme přesvědčeni, že automaty, kasina a videoloterijní terminály do našeho města nepatří. Během čtyř následujících let snížíme počet heren na polovinu a zcela vytlačíme automaty z centra města. Konečným cílem je Praha, kde počet herních míst na obyvatele bude odpovídat obdobně velkým městům západní Evropy.

Pokud nebude jednat Parlament ČR sám, navrhneme přísný zákon o regulaci hazardních her. Jeho součástí bude právo obcí vyhlásit na svém území absolutní zákaz provozování hracích zařízení všech typů.

6. Vysoké školy, věda a podnikání v souladu s udržitelným rozvojem
Praha je ekonomicky nejvyspělejším regionem „nové“ Evropské unie. Materiální bohatství města se však neodráží ve vztahu vedení města ke kvalitě života jeho obyvatel a v podmínkách pro podnikatelskou sféru. Modří radní hl. m. Prahy už před mnoha lety ztratili schopnost hledat a prosazovat moderní trendy dalšího rozvoje. V oblasti dopravy slepě kopírují projekty komunistických plánovačů z poloviny minulého století. Územní rozvoj města připomíná slepý liberalismus první poloviny 90. let minulého století. Drobné obchody a služby jsou likvidovány hypermarkety, které na mnoha místech vznikly uvnitř obytných zón. O většině významných investic města se nerozhoduje podle kvality projektů, ale na základě lobbismu, korupce a politických tlaků.

Máme jasný plán pro vědce, vysoké školy i podnikatele. Tvrdíme, že sociální a ekologické ohledy jsou přirozenou součástí férového podnikání. Vidíme v podpoře vysokých škol a vědeckých center cestu, jak učinit z Prahy technologického lídra střední a východní Evropy.

Klíčem k úspěchu je místní ekonomika

V podnikání má Praha v rámci České republiky mimořádné postavení, dosud však plně nevyužívá svůj potenciál. Chceme se zaměřit na cílenou podporu malého a středního podnikání v metropoli a jejím okolí.

Přestože vítáme přítomnost nadnárodních společností v hlavním městě, tvrdíme, že pro každodenní život většiny Pražanů má větší význam rozvoj místní ekonomiky. Obnova drobných obchodů s potravinami a službami či farmářské trhy jsou náznakem návratu přirozeného života do ulic metropole.

Cestou k podpoře drobného a středního podnikání je zejména zajištění rovných a transparentních podmínek pro všechny, vymýcení korupce na úřadech a minimalizace byrokratické zátěže. Podnikatelům zajistitíme jednoduchý a snadný přístup k informacím o veřejných zakázkách, rozvojových plánech a vyhláškách města.

Živnostenskému podnikání prospěje náš plán, který chce atraktivní Prahu s čistými a bezpečnými ulicemi. Vytlačíme negativní jevy odrazující od návštěvy města, zejména hazard, drogy, prostituci propojenou s kuplířstvím, kapsářství či předraženou taxislužbu.

Budeme usilovat o změnu ulic města tak, aby lákaly pěší i cyklisty a zvyšovaly tak obrat místním drobným obchodníkům. Nebytové prostory v majetku města budeme přednostně nabízet pro služby, které jsou v daném místě nedostatkové. Naopak obezřetní budeme tehdy, pokud se objeví plán na výstavbu velkoobchodu v rezidenční zóně.

Podporu města si zaslouží i dlouhodobě opomíjené oblasti – drobné zemědělské hospodaření, sadovnictví, vinařství či chov včel.

Nový život pražskému výstavnictví

Jedním z významných způsobů, jak podpořit pražské a české podnikatele, je rozvoj veletržního areálu v Letňanech. Zasadíme se o vyřešení majetkoprávních vztahů na letňanském výstavišti a to především hledáním smírného řešení a využití investičního potenciálu současného vlastníka společnosti PVA pro vybudování plánovaného kamenného výstaviště. Souběžně s jeho výstavbou vypovíme mimořádně nevýhodnou nájemní smlouvu se společností Incheba na pronájem Holešovického výstaviště. Toto území věnujeme rozvoji centra pro sport, kulturu a volný čas.

Radikální a rychlé řešení vyžaduje kritická situace Kongresového centra Praha. Zachováme jeho celistvost, zadlužení vyřešíme přefinancováním a dlouhodobým splátkovým kalendářem.

Jsme připraveni spolupracovat s Hospodářskou komorou a dalšími profesními asociacemi a spolky na zprostředkování kontaktů místních a zahraničních podnikatelů.

Méně byrokracie a politiky při žádostech o finance

Podpoříme změnu byrokratické praxe při rozhodování o projektech financovaných z veřejných zdrojů včetně evropských fondů. Peníze z daní nás všech nelze rozdělovat na základě zákulisních dohod několika jedinců, jak se to v Praze běžně děje. Opencard, rozvoj pražského metra či prodeje městských pozemků jsou vzorovými příklady nezdravé praxe, kterou je potřeba ukončit.

Přípravě strategického a územního plánu, programových dokumentů pro evropské fondy a velkých projektů (např. vědecko-technické parky, logistické terminály, zajištění sociálních služeb, IT projekty realizované radnicí apod.) musí předcházet debata s odborníky z akademické, komerční a neziskové sféry. Pokud zamýšlené projekty a koncepční materiály přesahují hranice Prahy, je nezbytné, aby je řešily komise složené ze zástupců města i středočeského krajského úřadu.

Vzdělání, věda a výzkum jako konkurenční výhoda

Oblast vědy a výzkumu dlouhodobě stojí zcela mimo pozornost radnice. Vzhledem k tomu, že Praha na rozdíl od zbytku republiky nemohla čerpat zdroje ze strukturálních fundů EU, vědecká infrastruktura začíná zaostávat. To má za následek odchod zkušených i mladých výzkumníků do nově vzniklých center vědy a výzkumu mimo hlavní město. Praha nutně potřebuje strategii rozvoje svých pracovišť výzkumu, tedy vysokých škol a výzkumných ústavů Akademie věd
ČR. Jejím cílem musí být vybudování městského vědecko-technologického parku.

Zřídíme grantový program pro podnikatelské inkubátory. Rozvoj pražského výzkumu si nelze představit bez speciálního výboru Zastupitelstva hl. m. Prahy zaměřeného na tuto problematiku a bez radního, který bude tuto oblast usměrňovat.

Praha je domovem několika významných univerzit. Přítomnost studentů městu jednoznačně prospívá a posiluje jeho metropolitní a multikulturní charakter. Vysoké školy přitahují intelektuální elitu i nemalé finance pro vědu a výzkum. Naši zastupitelé a radní pomohou vytvořit výhodné podmínky pro pronájem, směnu nebo prodej pozemků k doplnění vysokoškolských areálů. Naší podporu mají projekty univerzit na přesídlení do nových městských center – např. Filozofické fakulty UK do karlínské Invalidovny. Nové univerzitní budovy uvítáme i na dnešních zanedbaných plochách v Holešovicích, na Smíchově či na Rohanském ostrově.

Vysoké školy zapojíme do řešení problémů města prostřednictvím odborných studií, zprostředkování zkušeností ze zahraničí, zapojováním studentů do práce komisí a výborů zastupitelstva. Považujeme za přirozené, aby např. o novém územním plánu Prahy běžela debata jak mezi „hotovými“ odborníky, tak mezi studenty.

Praha – odpovědné evropské město

Praha je jedním z nejbohatších regionů Evropy. Její ekonomická vyspělost se však odráží ve vlivu města na životní prostředí v místním i celosvětovém měřítku. Naši zastupitelé a radní budou hledat a využívat všechny cesty, které povedou ke zmírnění negativních projevů prosperity města. Udržitelný územní rozvoj, rozumná dopravní politika založená na veřejné dopravě, výsadba zeleného lesního prstence okolo Prahy a další kroky zařadí českou metropoli mezi nejodpovědnější evropská města. Toto své odhodlání promítneme mj. přistoupením Prahy k Paktu primátorů a starostů pro místní udržitelnou energii, jehož cílem je snížení vlivu členských měst na změnu klimatu.

Naši zastupitelé a radní budou dohlížet, aby finance z rozvojových fondů nebyly zaměřeny na běžnou investiční činnost Prahy, ale aby přispěly k rozvoji inovací, podnikání šetrného k životnímu prostředí a ekologické infrastruktury. Tyto fondy musí financovat jen záměry, které jsou založeny na znalostní ekonomice, moderních a čistých technologiích a nabízejí služby s vysokou přidanou hodnotou.

Přispějeme k rozvoji spolupráce vysokých škol a podnikatelské sféry a na budování sítě podnikatelských líhní. Velké příležitosti vidíme v moderních zelených technologiích a realizaci energetických a materiálových úspor na území Prahy.

Zaměříme se na společenskou odpovědnost firem. Chceme motivovat pražské společnosti dobrými příklady ze zahraničí i z ČR, aktivně podporovat jejich vstřícný přístup k zaměstnancům či jejich zapojení do života města. Posílíme zájem firem o snižování dopadů jejich činnosti na životní prostředí a udržitelný rozvoj území stejně jako k podpoře lokálních neziskových organizací.

Poskytneme maximální podporu tomu, aby Praha byla sídlem významných institucí (mj. sídlem ředitelství navigačního systému Galileo), orgánů EU a OSN či regionálních velvyslanectví.

7. Šťastné pražské děti a mládež
Bez dětí a mládeže by česká metropole byla městem s nejistou budoucností. Moudří zastupitelé by proto měli dělat maximum pro to, aby Praha byla příjemným, inspirativním a bezpečným domovem pro mladé rodiny a jejich potomky. Současné vedení města však toto nedělá.

Máme plán, který prospěje dětem i jejich rodičům. Naši zastupitelé a radní se zaměří na rozvoj předškolních a školních zařízení. Podpoříme projekt veřejných institucí přátelských rodinám a dětem. Všude, kde město finančně podporuje kulturu a oddechové aktivity, budeme prosazovat slevy pro rodiny s dětmi a pro mládež. Zvýhodnění dostanou rodiny i ve veřejné dopravě. Investicemi do šťastného života dnešních dětí utváříme budoucnost našeho města.

Doplníme nedostatečnou síť školských zařízení

Město se musí zabývat vzděláváním dětí a mládeže od mateřské školky až po univerzity. Základem pro osobní růst malých Pražanů je vedle výchovy v rodině už docházka do mateřské školky. Jejich současná síť je však nevyrovnaná a nedostatečná. Městské části v minulosti zrušily celou řadu předškolních zařízení a místa v nich dnes zoufale chybí. Zvýšíme dostupnost mateřských škol, aby byl uspokojen zájem všech rodičů. Zároveň budeme podporovat mateřská centra a nízkokapacitní zařízení určená pro děti do věku tří let. Budeme tak vytvářet prostředí usnadňující spojení rodičovství a zaměstnání. Podpoříme alternativní formy vzdělávání, jako jsou např. montessori či waldorfská pedagogika.

Budeme usilovat o integraci předškolního a základního vzdělání tak, aby byla zajištěna jejich návaznost v místě bydliště. Považujeme za nepřirozené, že současný systém odděluje jednotlivé věkové skupiny dětí. Kde to bude možné, podpoříme vznik vzdělávacích institucí, kde se budou potkávat děti od předškolního věku po druhý stupeň základní školy.

Učňovské obory budeme orientovat na živnosti a služby tak, aby jejich absolventi našli uplatnění na trhu práce. Za prvořadý úkol považujeme zvýšení kvality výuky v obecně vzdělávacích předmětech, které absolventům zjednoduší cestu z učiliště do praxe. Je třeba podpořit učitele, kteří zde působí, nabídnout jim pokračovací vzdělávání a další formy podpory.

Na magistrátu a městských částech by měly být zřizovány pozice kvalitních metodiků, kteří budou komunikovat se školami.

Podpora pro učitele, cizince, talentované i znevýhodněné

Školy a jejich kvalitu tvoří učitelé. Nákup moderní techniky sám o sobě kvalitu českého školství nezlepší. Peníze je třeba investovat zejména do kvalitního dalšího vzdělávání pedagogů. Každý učitel musí za svou práci dostat takové finanční i nefinanční ohodnocení, jaké odpovídá významu jeho práce pro společnost. Náš motivační systém dá vedení škol možnost náležitě odměňovat ty nejlepší.

V naší společnosti žijí žáci se zdravotním postižením či sociálním znevýhodněním. Zorganizujeme pomoc a podporu těmto dětem a umožníme jim získat kvalitní v
zdělání podle jejich možností. Podpoříme systém vzdělání, který nebude hendikepované oddělovat od ostatních, ale naopak je bude integrovat. Budeme prosazovat rozvoj inkluzivního vzdělávání a využívání podpůrných opatření – zejména zřizování funkce asistenta pedagoga ve školách pro talentované a znevýhodněné žáky.

Významnou péči chceme věnovat mimořádně nadaným dětem. Žádná společnost není tak bohatá, aby mohla mrhat obrovským potenciálem těchto žáků. Vytvoříme podmínky pro rozvoj jejich potenciálu včetně podpory individuálního přístupu v běžném vyučování.

Praha je evropskou metropolí a počet cizinců se bude dále zvyšovat. Tomuto trendu je potřeba přizpůsobit školy a zachovat jejich kvalitu výuky při rozvoji tolerance a respektu k odlišnostem. Podpoříme kvalitu jazykového vzdělávání v základních i středních školách včetně tříd s cizím vyučovacím jazykem, osobnostně-sociální výchovu žáků a výuku čtenářské gramotnosti.

K tomu, aby žáci dosahovali dobrých výsledků, je nutné vytvořit ve školách přátelské prostředí bez šikany a dalších rizikových jevů. Cesta k němu vede přes kvalitní programy primární prevence, jejichž doplňkem jsou i volnočasové aktivity pro děti a mládež. Zasadíme se o rozvoj vzdělávání v oblasti výchovy k demokracii a lidských práv, osobnostní a sociální výchovy.

Navrhneme postupné zpřístupnění škol všech typů široké veřejnosti. V konceptu tzv. komunitních škol usilujeme o proměnu uzavřených škol na živá centra celoživotního učení. To znamená například realizaci vzdělávacích kurzů pro ženy na mateřské dovolené nebo kurzy pro seniory (univerzita třetího věku).

Lékem na civilizační choroby je pohyb

Pražské děti ve zvýšené míře trpí civilizačními chorobami, mj. obezitou. Zvýšený automobilový provoz v ulicích, drogy či pouliční zločin a z toho plynoucí rizika způsobují, že rodiče raději vidí své dítě „v bezpečí“ u počítače než venku s kamarády. Město je sužováno zvýšenou kriminalitou a vandalstvím. Jednou z cest, jak bojovat proti těmto trendům, je obnova míst pro pohybové aktivity mládeže.

Naši zastupitelé a radní se zasadí o otevření školních hřišť pro veřejnost. Budeme zřizovat plácky pro míčové hry určené dospívající mládeži. V Praze je široká síť hřišť pro předškolní děti i profesionálních sportovišť sokolských a tělovýchovných jednot. Skupina teenagerů s míčem však dnes nemá prostor, kde by si mohli bezplatně zahrát fotbal či košíkovou. Hřiště pro mládež, herní plácky či třeba jen na zdi zavěšené basketbalové koše budou vznikat v sousedství obytných budov, protože nejlepší prevencí pro sociálně nebezpečné jevy je trvalý dohled veřejnosti. Granty podpoříme kroužky zaměřené na trávení volného času dětí ze sociálně slabších rodin.

8. Kvalitní zdravotní péče, solidarita s potřebnými
V Praze je soustředěna specializovaná a superspecializovaná zdravotní péče ve velkých fakultních nemocnicích a je často využívána pacienty z celé republiky. Nejsou však zřetelně definovány priority a strategické cíle města v oblasti zdravotní a sociální politiky.

Máme plán pro zdravé i nemocné. Praha by se měla aktivněji účastnit v diskuzi o koncepci a dalších perspektivách pražského zdravotnictví a sociálního systému. Zakládání samostatné metropolitní nemocnice nepovažujeme za přínos. Užitečnější by bylo maximální využití stávajících kapacit pražského zdravotnictví. Budeme opatrní na slova transformace či optimalizace v souvislosti se zdravotnictvím. Řada pražských nemocnic stojí na lukrativních místech a my se obáváme, že za některými plány na optimalizaci sítě není zájem pacienta, ale projekty konkrétních developerských firem.

Jasně definovaná a dostupná zdravotní péče v centru i v okrajových částech

Budeme usilovat o zajištění funkční sítě zdravotnických zařízení s přirozenou spádovou dostupností. Každý občan musí mít přístup ke kvalitní péči. Zvláštní pozornost zaslouží dobrá dopravní dosažitelnost nemocnic a kvalitní záchranná služba se zvýšeným počtem výjezdových stanovišť, dostupnost lékařské pohotovosti a lékáren s nepřetržitým provozem. Toto samozřejmě platí jak pro centrum města, tak pro jeho okrajové části.

Kvalita zdravotní a sociální péče je ohrožena prohlubováním nestability systému v důsledku stárnutí populace. Bude nutné posílit gerontologické služby společně s péčí následnou, ošetřovatelskou a různými formami sociálního servisu o seniory.

V metropoli je významně vyšší úmrtnost na nádorová onemocnění. Potřebná je podpora účinné prevence a včasné léčby závažných onemocnění postihujících pražskou populaci. Považujeme za důležité zajištění dostatku informací o zdravotním stavu obyvatel města, o možných vlivech na něj a zajištění odpovídající reakce v praktické politice.

Zdraví a kvalita života obyvatel Prahy musí být zohledněny v každé činnosti města.

Podpora osob se znevýhodněním

Podpoříme služby pro osoby se zdravotním znevýhodněním formou chráněného bydlení, podporovaného zaměstnávání, asistenčních služeb, chráněných dílen, kaváren na půl cesty a bezbariérového bydlení.

Zaměříme se na rozšiřování služeb pro osoby v tísni prostřednictvím podpory rozvoje azylových domů, sociální práce s lidmi bez přístřeší a s rodinami v krizi. Spíš než umísťování dětí do ústavní výchovy podpoříme sociální pomoc a poradenství ohroženým rodinám. Najdeme peníze pro provoz stacionářů pro osoby psychiatricky nemocné či závislé na návykových látkách. Důraz budeme klást na rozvoj sociálního podnikání, sociálně aktivizačních služeb, služeb sociálního poradenství a terénní sociální práce.

Azylové domy, denní stacionáře a krizová centra by měly být v každé městské části. Programy pro začleňování osob bez přístřeší do společnosti budou obsahovat vedle sociálních služeb také nabídku veřejných prací a zvláštní zdravotní péče, včetně psychologické a psychiatrické pomoci.

Odborný přístup budeme prosazovat při řešení problematiky prostituce s důrazem na ochranu lidských práv a zdraví. Zasadíme se o nastavení systému udržitelnéh
o víceletého financování sociálních služeb
, zvýšení transparentnosti grantové politiky a posílení partnerské spolupráce města s poskytovateli.

Odpovědná péče o seniory a umírající

Naším cílem je zajistit dostatek míst v domovech pro seniory se specializovanou péčí, lůžek pro osoby dlouhodobě nemocné a míst v hospicích. Podpoříme rozvoj mobilní hospicové péče.

Posílíme činnost denních stacionářů a zařízení pro krátkodobou péči o středně a těžce postižené v době, kdy ji z jakýchkoliv důvodů nemohou zajistit rodiče (tzv. respitní péče). Klíčová je pro nás podpora rodin, které se o seniora či příbuzné handicapované a nemocné starají v domácím prostředí. Chceme rozšířit pečovatelskou službu a finančně podpořit nestátní neziskové organizace, které zajišťují komplexní služby – pečovatelské, bydlení pro seniory, pomoc obětem domácího násilí a rodinnou terapii.

9. Důstojné bydlení pro každého
Náklady na bydlení jsou v poměru k celkovým životním nákladům v Praze velmi vysoké. Naši zastupitelé a radní budou vytvářet takovou politiku, která zachová tržní principy ve vlastnictví a pronajímání bytů, ale zároveň bude sociálně citlivá a solidární.

Máme plán pro nájemníky, členy bytových družstev i pro soukromé majitele. Postaráme se o renezanci družstevního a nájemního bydlení. Praha se nesmí stát městem jenom pro bohaté a úspěšné. Zasadíme se o to, aby v městských centrech nevznikala ghetta vyloučených chudých ani odloučených bohatých. Budeme pečlivě vytvářet podpůrné mechanismy pro znevýhodněné skupiny obyvatel.

Nájemní bydlení standardní a sociálně citlivé

Budeme zejména podporovat nájemní bydlení, které umožňuje pružně reagovat na měnící se finanční situaci Pražanů a nabídku pracovních příležitostí.

Nájemní bydlení má sloužit také sociálně či zdravotně znevýhodněným lidem a jejich rodinám. Proto budeme prosazovat, aby město a městské části ve svých domech poskytovaly nejen nájemné ekonomicky zdůvodněné, ale pro předem vymezené skupiny občanů i bydlení za nájemné sociální. Smíšené sociální a standardní bydlení v rámci jedné budovy upřednostníme před objekty s výhradně sociálním bydlením, kde hrozí vznik vyloučených ghett.

Víme, že do krizové situace se může dostat každý. Dopravní nehoda nebo smrt milované osoby dokáže vykolejit i silné jedince. Spolu s městskými částmi navrhneme programy podpory pro ty, kteří se dostali do sociální sítě nebo na které neúměrně dopadne deregulace nájemného.

Podpoříme výstavbu malometrážních sociálních bytů pro potřeby mladých rodin či seniorů a profesní byty pro učitele, policisty nebo lékaře.

Navrhneme projekty výstavby ekologicky šetrných domů s programem podpory znevýhodněných skupin. Protože nám leží na srdci celkové provozní náklady takových domů, podpoříme zejména výstavbu nízkoenergetických (příp. i pasivních) domů. Budeme prosazovat opatření typu zateplení, využívání geotermální či sluneční energie.

V oblasti bytové politiky budeme upřednostňovat vyvážený poměr mezi tržním a sociálně odpovědným přístupem. Maximální hranici pro zvyšování regulovaného nájemného proto budeme využívat jen ojediněle. Každý nájemník se s definitivní platností dozví, jestli jeho byt půjde do privatizace nebo nikoliv.

Zasadíme se o sjednocení kritérií pro stanovování cen při dokončované privatizaci bytů. Konečná prodejní cena nemá být cenou v místě a čase obvyklou, tj. cenou tržní, ale musí zohledňovat fakt, že jde o nekomerční prodej stávajícím nájemníkům. Zasadíme se, aby si radnice ponechaly ve svém majetku dostatečný počet bytů s netržním nájemným pro potřebné občany.

Důstojné bydlení je právo. Pečlivou přípravou kvalitní bytové politiky ve spolupráci s MČ zajistíme bydlení v přiměřené míře na území celého města.

Neobývané či jinak neužívané prostory ve vlastnictví města nabídneme zastáncům alternativních způsobů života k využití pro účely bydlení a vzniku centra nekomerční kultury.

Život do městské památkové rezervace

Vnímáme negativní demografické jevy jako vylidňování centra, plošné stárnutí řady městských částí či přeměnu některých oblastí na čistě administrativní čtvrti. S obavami sledujeme mizející sociální pestrost města a riziko vzniku vyloučených oblastí pro výrazně chudé a výrazně bohaté. Všechny tyto problémy jsou řešitelné pomocí územního plánu či rozumnou politikou města v oblasti využití volných obecních pozemků. Uděláme vše proto, aby se zastavila přeměna bytů v širším centru Prahy na nebytové prostory a s tím související úbytek obyvatel v pražské památkové rezervaci. Centrum města bez života by přestalo být přitažlivé jak pro Pražany, tak pro turisty.

10. Praha není Manhattan ani skanzen
Praha je historickým centrem naší země s ambicí stát se mezinárodně uznávanou metropolí, jejíž centrum je zapsáno na seznamu památek UNESCO. Jméno města je už dnes ve světě známější než název naší republiky. Současná Rada hl. m. Prahy si ve svém programovém prohlášení z roku 2006 stanovila ambiciózní cíle v oblasti kultury. Významnou část z nich bohužel nesplnila nebo při jejich realizaci zvolila pro město nevýhodný postup.

Máme plány jak pro zaměstnance z oblasti kultury a cestovního ruchu, tak pro milovníky památek a dobrého umění. Podpoříme takovou formu financování divadel a dalších kulturních organizací, která dá existenční jistotu zavedeným souborům a přitom bude otevřená pro nové žadatele. Zasadíme se o rozvoj muzeí, nekomerčních galerií a veřejných knihoven. Historické centrum města i okolí památkové rezervace ochráníme před necitlivými změnami, přičemž město půjde v tomto trendu příkladem. Historické kulisy města musí naplnit živá kultura.

Zachování historické architektury a šance pro zanedbané plochy

Příkladem zodpovědného přístupu k památkám by měl být magistrát, městské části a jimi zřízené firmy a instituce. Je smutnou pravdou, že např. v případě rekonstrukce Karlova mostu město Praha tragicky selhává. Praha také pronajala n