13. 10. 2009
„Schválili jsme si, že podporujeme rozvoj letiště, ale rezignovat na to, jak se budou cestující na letiště dopravovat, mi přijde hloupé. Je podepsáno memorandum, tak jak je možné takhle jednoduše dát tento projekt k ledu,“ uvedla na jednání výboru pro dopravu hl. m. Prahy Petra Kolínská (SZ).
Na trať přes pražskou Libeň se od prosince vrátí rychlíky
Na trať přes pražské železniční stanice Libeň a Běchovice se od prosincové změny jízdního řádu vrátí spěšné vlaky, rychlíky i vlaky vyšší třídy, které z metropole míří směrem na Kolín. Ty v současnosti objíždějí tento úsek přes Vršovice. Vyplývá to z materiálu o rozvoji železnice v Praze, kterým se na posledním jednání zabýval výbor dopravy pražského zastupitelstva.
Podle dokumentu bude současná oprava úseku mezi Libní a Běchovicemi dokončena do 13. prosince. V provozu budou tři koleje, čtyřkolejné napojení na loni zprovozněné Nové spojení a opravená nástupiště a zastávky v Libni, Kyjích, Dolních Počernicích a Běchovicích.
Materiál připravila Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). V dokumentu se rovněž uvádí, že kvůli nedostatku financí budou některé železniční projekty v metropoli odloženy.
To se dotkne například rychlodráhy do Kladna s odbočkou na letiště. Na tu nejsou podle SŽDC žádné finanční prostředky, podle dřívějších informací ministerstva dopravy se s touto stavbou nepočítalo v letech 2010 až 2012. Vybudování rychlodráhy, které by stálo kolem 32 miliard korun, přitom loni v dubnu stvrdili zástupci státu a místních samospráv. Vlaky měly na ruzyňské letiště začít jezdit na konci roku 2013.
Odložení projektu kritizují někteří zastupitelé. „Schválili jsme si, že podporujeme rozvoj letiště, ale rezignovat na to, jak se budou cestující na letiště dopravovat, mi přijde hloupé. Je podepsáno memorandum, tak jak je možné takhle jednoduše dát tento projekt k ledu,“ uvedla na jednání výboru Petra Kolínská (SZ).
Ředitel SŽDC Jan Komárek k tomu poznamenal, že příprava projektu ze strany SŽDC stále pokračuje. „Naším úmyslem je znovu sezvat signatáře memoranda, předložit jim aktuální stav a znovu si nechat potvrdit, že toto je verze, za kterou jdeme všichni bojovat,“ konstatoval.
Problémy s financováním by se podle materiálu mohly dotknout také obnovy úseku z Holešovic do Bubenče, kde se počítá také s novou zastávkou Praha – Podbaba, nebo rekonstrukce úseku mezi Hlavním a smíchovským nádražím. Kvůli snaze získat dotaci z EU na novou trať Praha – Beroun, se podle Komárka také v současnosti přepracovává projektová dokumentace tohoto projektu.
„Spojujícím článkem všech těchto projektů je současná finanční situace,“ řekl na jednání výboru Komárek. Podle něj bude možné v příštím roce realizovat většinou jen projekty, které jsou financovány z evropských fondů. „Z hlediska nově zahajovaných staveb v příštím roce prakticky nelze počítat s žádnou z větších staveb,“ dodal.
Autor: Šárka Dvořáková
Zdroj: ČTK 12.10.2009