23. 3. 2010

Ondřej Liška a Petra Kolínská dnes v zastávce metra I. P. Pavlova představili hlavní argumenty proti plánovanému zavedení turniketů do pražského metra. Extrémně drahý projekt s počáteční investicí ve výši 2,5 miliardy (3x více než OpenCard) má nejistou finanční návratnost a vytvoří v metru nové bariéry.

Tisková zpráva Strany zelených ze dne 23. 3. 2010

Liška: Méně, ne více bariér v pražském metru.

Kolínská: Problém s černými pasažéry v pražském metru je uměle nafouknutý.

Představitelé Strany zelených se ptají, proč za několik miliard vytvářet nové bariéry v cestování rodin s kočárky nebo vozíčkářů? 21 stanic metra přitom dodnes nemá bezbariérový přístup. I tak významné a rušné zastávky v centru města jako I. P. Pavlova, Karlovo náměstí či Staroměstská jsou stále uzavřené pro osoby s omezenou pohyblivostí.

Dopravní podnik se myšlenkou na zavedení turniketů zabývá již několik let. V současné době přípravy urychlil a ačkoli nemá vyřešeno financování projektu, vybírá generálního dodavatele turniketů. Strana zelených v Praze zásadně nesouhlasí s návratem turniketů do metra, a to z těchto důvodů:

•    Problém s černými pasažéry je uměle nafouknutý
Dopravní podnik nemá kvalifikované odhady černých pasažérů v metru. Vychází pouze z internetových anket  a dlouhodobě tají náklady spojené s výběrem jízdného a jeho kontrolou. Přitom počet neplatičů lze snížit zjednodušením a větší flexibilitou tarifů a osvětovou kampaní.

•    Ekonomická návratnost investice je založena na nepřesvědčivých a nepřesných výpočtech
V příjmové stránce předpokládá DP nárůst tržeb o 414 mil. Kč ročně. Náš kontrolní výpočet došel k částce poloviční. Počáteční investice je v informaci pro zastupitele odhadována na 2,3 miliardy za první tři roky, v informaci pro orgány DP na 1,4 miliardy za prvních 6 let. Podrobnosti o číslech, které nesedí, jsou uvedeny v příloze této zprávy.

•    Metro rychle potřebuje jiné úpravy, které přinesou konec diskriminace cestujících s omezenou pohyblivostí
Místo nových bariér město potřebuje urychlenou úpravu 21 stanic metra (zejména těch v centru) tak, aby byly přístupné pro cestující na vozíku, pro rodiče s kočárky a malými dětmi a pro seniory. Město ani Dopravní podnik dosud nepřijalo závazný harmonogram zpřístupnění všech stanic metra. (Mapa s vyznačením stanic s bariérami – http://www.dpp.cz/stav-bezbarierovych-zarizeni/)

Ondřej LiškaOndřej Liška k tomu řekl: „Bariéry jsou projevem selhání společnosti. Místo toho, aby pražský dopravní podnik bariéry bořil, turnikety jejich počet dramaticky zvýší.“

Petra Kolínská k tomu uvedla: „V případě každé investice z veřejných zdrojů se její zadavatel musí zabývat jak její ekonomickou návratností, tak její společenskou odpovědností. Hl. m. Praha v případě návratu turniketů do metra neprokázalo ani ekonomickou, ani společenskou prospěšnost projektu.“

Přílohy:
1. Oponentní propočet návratnosti turniketů (.doc)
2. Vývoj uzavírání metra ve světových metropolích (.pdf)