10. 8. 2012

Dopravní podnik hlavního města je největší příjemcem veřejných prostředků – ročně obdrží z rozpočtu hlavního města přes 10 mld. na provozní výdaje a další 4 mld. na investiční výdaje. Zároveň je největším zaměstnavatelem v hlavním městě – v DP pracuje celkem 10 tis. lidí. Bez kvalitní veřejné dopravy život ve městě okamžitě zkolabuje. To jsou tři hlavní důvody pro konec improvizací a krátkodobých řešení a urychlené přípravy realistických plánů o budoucnosti MHD v Praze.

Zelení proto zásadně nesouhlasí s narychlo vyhlášenými změnami v organizaci MHD, která se dotkne více jak poloviny cestujících, a varují před podobně uspěchanou privatizací autobusové divize Dopravního podniku.
„Dopravní podnik marně čeká na forenzní audit, který by jednoznačně popsal cesty, kterými z DP unikají stovky milionů ročně. Pražské veřejné dopravě chybí finančně realistická koncepce rozvoje. Změny MHD pak podléhají ad hoc nápadům a nikoliv reálným potřebám Pražanů,“ komentuje situaci Petra Kolínská, zastupitelka MČ Praha 6.
„Zásadně nesouhlasíme s privatizací autobusových linek. První krize bude znamenat úspory na kvalitě služeb a pohodlí cestujících. Výsledkem budou jen nižší mzdy řidičům autobusů a zisk plynoucí do neznámých kapes podobně jako u Opencard nebo IT projektů města. Privatizace provozu pražského vodohospodářství znamenala pro Prahu jen zdražování a zhoršení služeb. Po sto letech provozu čistírny se Praha zařadila mezi metropole, které nejsou schopné splašky vyčistit na úroveň požadovanou českými zákony ani evropskou směrnicí. Podobně by dopadla i privatizovaná autobusová doprava,“ kritizuje snahu koalice ODS a TOP09 předseda pražských zelených Petr Štěpánek. 
Zelení se nebrání otevřenému výběrovému řízení na provoz autobusových linek MHD, jak to ostatně požaduje i přejatá evropská směrnice z roku 2009. Nejprve je však nutné zpřísnit nastavené  standardy kvality, a upevnit pozici organizátora dopravy, společnosti Ropid.
„Standardy kvality v současné době požadují pouze 10 % spojů v bezbariérovém provedení. Toto číslo je směšně nízké. Také chybí analýza nákladů na autobusy s plynovým a naftový pohonem.  Masivní využitím autobusů na plyn by ulevilo městské pokladně, ale zejména plicím Pražanů,“ řekla Zuzana Drhová, zastupitelka MČ Praha 13.
„Větší zapojení soukromých firem je možné, ale město musí reprezentovat silný subjekt. Současná kondice Ropidu jako regionálního koordinátora pražské integrované dopravy není dobrá – již čtvrtým rokem je bez řádně jmenovaného vedení a došlo k celkovému personálnímu a odbornému oslabení,“ uvedl Ondřej Rut, místostarosta MČ Praha 3.
Kontakty:
Petr Štěpánek, petr.stepanek@ecn.cz, 608 702 154
Petra Kolínská, petra.kolinska@zeleni.cz, 776 552 022
Ondřej Rut, ondrej.rut@zeleni.cz, 608 766 603

Tisková zpráva pražské organizace Strany zelených ze dne 6. 8. 2012
Fotografie: ŠJů, cs.wikipedia.org, CC-BY-SA