30. 3. 2016

Jakým způsobem politici zvolení za Stranu zelených do městských zastupitelstev posouvají věci kupředu? Jednoduše: příklad hledejte u zelených v pražských Strašnicích, Holešovicích i ve Stromovce a na náplavce. Tři zelení radní a tři způsoby, jak zlepšují městské prostředí i v zastavěné ploše velkoměsta – promenáda místo zrušené železniční tratě, do Stromovky snadno podél řeky, pohodlně po náplavce. Ať už chodíte pěšky nebo jezdíte na kole!

V PRAZE 10 SE CHYSTÁ PROJEKT ODPOČINKOVÉ ZÓNY NA MÍSTĚ ŽELEZNICE, NOVÁ STEZKA POVEDE I HOLEŠOVICEMI PODÉL ŘEKY

Počet cyklistů v hlavním městě každoročně roste. Kola přitom Pražané nevyužívají jen pro aktivní trávení volného času, stále více se stávají plnohodnotným dopravním prostředkem v auty přeplněné metropoli. Magistrát i jednotlivé městské části proto řeší, jak dobudovat chybějící, nebo nedostatečnou infrastrukturu pro cyklisty.

V roce 2016 se počítá s výstavbou některých úseků především v okrajových částech metropole, jako například s cyklostezkou podél Košíkovského potoka v Praze 11, trasou Kunratice – Vestec, Nebušice – Přední kopanina nebo částí vedoucí přes Netluky, Uhříněves a Kolovraty. Zároveň by se v letošním roce měly významně posunout přípravy některých zásadních projektů, které mají celoměstský význam. Ve Strašnicích by mohla v příštích letech vzniknout unikátní promenáda na místě vlakové trati, chodci a cyklisté by se zase konečně mohli pohodlně dostat z dolních Holešovic do Stromovky podél Vltavy. Zpracovaná by tento rok měla být i studie pro plynulý průjezd cyklistů mezi Hořejším a Janáčkovým nábřežím na Smíchově, nebo ulicí Hlubočepská.

VE STRAŠNICÍCH VZNIKNE PROMENÁDA MÍSTO NEVYUŽÍVANÉ ŽELEZNIČNÍ TRATI

V rámci nákladné přestavby železniční trati mezi stanicí Praha – Hostivař a Hlavním nádražím plánuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) redukovat plochu současných kolejišť a v oblasti Strašnic opustit přebytečnou dvoukolejnou trať. Této situace se rozhodla využít zdejší radnice Prahy 10. „Když se jednalo o tom, že bude část drážního tělesa nevyužita, napadlo mě využít liniový pás, který protíná Prahu 10, a vytvořit prostor pro rekreaci na procházky, kolo nebo brusle,“ vysvětluje radní desáté městské části Ivana Cabrnochová (SZ).

Snahou radnice bude také zachovat část původní infrastruktury, například některé semafory či návěstidla, aby místo i po přebudování odkazovalo na svůj původní účel. Některá zařízení jsou proto už dnes uschována v depozitáři Českých drah a počítá se s jejich návratem po celkové přeměně. Zároveň se uskutečnilo už několik jednání mezi Prahou 10 a SŽDC, která realizuje rekonstrukci trati. Také byla vytvořena studie, jak by mohla promenáda vypadat, četně návrhu přístupových cest a propojení s okolní zástavbou. Do nápadu se postupně zapojuje také hlavní město, protože městská část nemá na přestavbu dostatek finančních prostředků.

„Pro letošní rok počítáme se zahájením příprav, projektovými pracemi a budeme také jednat, aby jednotlivé pozemky nebyly rozprodány a naopak byly získány do majetku hlavního města,“ slibuje Cabrnochová. Termín realizace je nyní závislý na spolupráci hlavního města, Prahy 10 a SŽDC a také na tom, kdy Praha najde na projekt prostředky ve svém rozpočtu. „Těžko se odhaduje, kdy bude promenáda hotová, ale není to otázka jednoho roku,“ dodává radní Prahy 10. Dobrou zprávou však je, že nebude nutné čekat na dokončení nové trati, která by měla být kompletně hotová až v roce 2019. Už nyní úsek trati nefunguje a je postupně demontován.

DO STROMOVKY PODÉL ŘEKY NA KOLE I PĚŠKY

Polovina z dosud chybějící části páteřní cyklostezky A1 v oblasti Holešovic by mohla v dohledné době vzniknout podél Vltavy mezi ulicí Varhulíkové u holešovického přístavu a Stromovkou. Nejen obyvatelé dynamicky rozvíjející se čtvrti by tak měli pohodlný přístup na kole nebo pěšky do oblíbeného parku. Zanedbané pozemky z části nepatří do majetku Prahy, to by se však mohlo brzy změnit.

„Toto řešení jsme navrhovali, jediná překážka je v současnosti se soukromým majitelem pozemku mezi novým Trojským mostem a nedalekým železničním mostem. S ním řešíme možnost, že by uvolnil část pozemku, který se už nevyužívá na překládku štěrku a písku. Dokonce jsme se s ním bavili, že by v úseku budoucí cyklostezky byly vysázeny stromy. Je to předběžně dohodnuto, jestli začne realizace letos, nebo příští rok uvidíme podle toho, jak bude rychlá dohoda,“ komentuje situaci místostarosta Prahy 7 Ondřej Mirovský (SZ/Koalice pro 7).

Se zprovozněním trasy však počítá nejpozději do konce volebního období, tedy do roku 2018. Spojení mariny se Stromovkou podél vltavského břehu je totiž jedním z bodů koaliční dohody vedení Prahy 7. Záležet však bude také na přístupu magistrátu, který realizaci provede. Radní hlavního města však tento projekt zařadili stejně jako drážní promenádu ve Strašnicích na Seznam prioritních akcí k zahájení přípravy a realizace v roce 2016. Sedmička zároveň začne řešit návaznost, aby cyklostezka neskončila jen u přístavu. „Nakonec chceme dosáhnout propojení v celé délce od přívozu v Holešovicích až do Stromovky podél řeky,“ dodává Mirovský.

JEDNODUŠŠÍ PRŮJEZD NÁPLAVKOU

Mezi prioritami hlavního města v cyklodopravě pro letošní rok jsou i dva významné projekty v Praze 5, kde se intenzivně začíná řešit jejich příprava. Radnice Prahy 5 už nechává zpracovat studie na opatření pro cyklisty v ulicích Nábřežní a Hlubočepská. „Nábřežní by se měla stát součástí páteřní cyklistické trasy podél Vltavy, respektive plnohodnotnou, severojižní spojnicí mezi Hořejším a Janáčkovým nábřežím, kde již jsou vyhrazené pruhy pro cyklisty. Hlubočepská je zase cyklisty pravděpodobně nejvyužívanější komunikace v Praze 5, je zde proto potřeba zvýšit jejich bezpečnost,“ vysvětluje radní Prahy 5 pro dopravu Petr Hnyk(SZ).

Podle něj radnice na cykloprojektech pracuje s Technickou správou komunikací společně. „Impuls jde od našeho cyklokoordinátora, který zadávací kartu tvoří společně s magistrátní cyklokomisí. Praha 5 financuje ve většině případů projektovou přípravu a TSK pak bude mít na starosti realizaci. U větších projektů jako je Hlubočepská bude nutné zapojit i dotace ze Státního fondu dopravní infrastruktury,“ dodává radní Hnyk.

V roce 2016 se chystá příprava nebo budování i dalších tras, případně opravy a úpravy těch současných. Cyklisté by se pak měli pohodlně dostat z Hostivaře do Hloubětína, kde nyní trasa chybí. Průjezd by měl být legalizován na Průmyslové v úseku mezi Švehlovou a Poděbradskou, kde nyní cyklisté musí jezdit po chodníku. A Průmyslová by měla být nově propojena rovněž s Jahodnicí.

Zcela nová trasa má vzniknout z Barrandova do Slivence. Město tady plánuje v budoucnu vybudovat tramvajovou trať. Propojení by se měli cyklisté dočkat také z Krče přes Pankrác do Nuslí. V této oblasti dosud nejsou žádné cyklotrasy. Stezky pro kola mají být rozšířeny například i na Kamýku, zajištěn by měl být přejezd i po lávce přes Chlumeckou ulici v Praze 14.

 

článek Matěje Ludvíka vyšel 21. března 2016 v Pražském deníku