25. 6. 2016
Na základě ročního úsilí Zelených a veřejnosti bude o letošních prázdninách částečně (na dobu tří týdnů) znovuobnoven prázdninový provoz školek. Držíme se teze, že pro mladé rodiny není třeba vytvářet speciální sociální programy, ale je třeba, aby fungovalo to, co většina z nás považuje za samozřejmost. Pro mnoho z Vás, stejně jako pro Zelené, je to provoz školek i o prázdninách.
Věříme, že na základě poptávky veřejnosti bude v příštích letech prázdninový provoz školek nadále rozšiřován.
Ve školství nás, stejně jako Vás, dále pálí:
* Nedostatek míst v mateřských školkách – tříleté děti stále zůstávají stát před branami mateřských škol. Pro Zelené je neakceptovatelné, aby mladé rodiny byly nuceny platit vysoké školné v případně návratu jednoho z rodičů do zaměstnání. Mladé rodiny, rodiče samoživitelé – častěji matky samoživitelky – jsou jedněmi z nejzranitelnějších sociálních skupin. Není možné, aby rodiče platili za to, na co již jednou přispěli při placení daní – tj. dostatek míst v mateřských školkách.
* Plnící se kapacity základních škol – místo vstřícné k životu je takové, kde je dostatek míst ve školách v dochozí vzdálenosti. Třídy naplněné nad povolené normy (1. třída 28 dětí, od 2. třídy 30 dětí; o výjimkách nad tento počet rozhoduje radnice) jsou místem, které nepovažujeme za vstřícné ani pro děti, ani pro učitele. Přitom počet dětí školního věku na Praze 6 stále stoupá a tato situace má přetrvávat dalších 15 let.
Po radnici dále požadujeme:
* Vytvoření strategického plánu rozvoje školství na Praze 6 na období 2020–2040. Ten by měl zmapovat místa, kde se do budoucna očekává nejvyšší nárůst dětí školovou povinných například v souvislosti s novými rozvojovým územím.
* Projekty na výstavbu nových školních zařízení konzultovat od počátku povolovacího procesu s dotčenou veřejností a sousedy.
* Pronajímat školská zařízení soukromým školským subjektům pouze na dobu, která nebude svazovat případné rozhodování budoucích radních (viz současný záměr radnice pronajmout objekt ZŠ na Dědině na 20 let dopředu).