23. 3. 2023

Praha, 23. března 2023 – Pražští Zelení sledují a z občanských pozic již několik let aktivně formují debatu o Železničním mostu pod Vyšehradem jako jednak významné součásti pražského železničního uzlu, jednak státem uznané kulturní památce. Most pod Vyšehradem, součást pražského panoramatu již více než 120 let, je od roku 2004 zapsán jako kulturní památka. Správa železnic za 20 let své samostatné existence neprovedla ani jednou komplexní protikorozní údržbu tohoto mostu.

“Je skandální, že Správa železnic za přihlížení ministerstva dopravy i hlavního města Prahy dvacet let zanedbávala jednak péči o tuto významnou dopravní stavbu a kulturní památku, jednak rozvoj kapacit pražského železničního uzlu. Železniční most pod Vyšehradem musí být zachráněn a rozšíření Branického mostu, stavba Nového spojení 2 a Berounského tunelu nadále neodkládány,” říká k tomu Petr Kutílek, spolupředseda pražských Zelených. Zelení berou na vědomí pochybnosti architektonické obce, jak byly formulovány zejména otevřeným dopisem více než sto českých a zahraničních architektů a architektek, ohledně zadání a dalších okolností “soutěžního dialogu” k vyšehradskému mostu, jehož výsledky Správa železnic zveřejnila na konci roku 2022.

Podle stanoviska všech účastníků “technického kolokvia”, které Správa železnic po občanském tlaku na výzvu ministra Kupky pořádala v únoru 2023, je stávající most plně opravitelný a využitelný pro svůj účel, tedy železniční dopravu.

Zelení vyzývají ministra Martina Kupku a pražského náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba, aby na Správu železnic apelovali ve věci dalšího nezanedbávání péče o pražský železniční uzel: jednak ohledně údržby tohoto mostu samotného, jednak ve věci plánování a rozvoje pražského železničního uzlu. Kdyby například Správa železnic přistoupila k nově oznámenému rozšíření Branického mostu jen o rok či dva dříve, nevyznívaly by její současné zprávy o kritické situaci a kapacitě vyšehradského mostu tak dramaticky – a tedy ani tak nedůvěryhodně.

Zvažovanou třetí kolej pod Vyšehradem je možno realizovat stavbou lehkého mostu pro tuto kolej a pro cyklodopravu a další lehkou městskou mobilitu, který by vhodným způsobem doplnil stávající kulturní památku.

“Přijde mi škoda, že v Praze neumíme spojovat staré a nové. V případě Železničního mostu se to opět ukázalo. Přitom právě stavby, které umí propojit nové a staré umí, bývají ty nejzajímavější,” říká k tomu Hana Matoušová, spolupředsedkyně pražských Zelených.

Zelení vyzývají náměstka Hřiba, aby za hlavní město Prahu předložil aktualizovaný výhled potřeb pražského železničního uzlu pro místní a dálkovou osobní dopravu a předpokládané zatížení jednotlivých větví a směrů mezi centrem Prahy a západem Čech. Dlouhodobá preference pro místní S-linky má být na snadno dostupných povrchových liniích, naopak dálkové rychlostní linky mohou být ve výhledu blízkých dekád vedeny v plánovaném, a pro každodenní využití hůře dostupném tunelovém řešení.

Kontakt:
Petr Kutílekpetrkutilek@gmail.com – 608 560 503
Hana Matoušovámatousova.hana@gmail.com