15. 2. 2011

Pražští zelení dlouhodobě kritizují zoufale zastaralou koncepci, podle které vzniká městská silniční síť. Desítky let staré projekty z období komunistického režimu i dnes devastují kvalitu života občanů, narušují přírodu, vzhled historických čtvrtí i pěší a cyklistické stezky. Připravovaný severovýchodní úsek Městského okruhu (což je dnes okružní silnice zahrnující tunel Blanka, Strahovský tunel, tunel Mrázovka, Barrandovský most a Jižní spojku) má v oblasti Libně poskytnout prostor pro jízdu 70 až 160 tisíc vozidel denně. Tisíce obyvatel Prahy 8 budou vystaveni více znečištěnému ovzduší a vysokým hladinám hluku.

„Aktuálně je ohrožena stotisícová Praha 8, kde se připravuje výstavba hned tří nesmyslných staveb. Vedle ‚vnějšího‘ silničního obchvatu hlavního města, proti jehož vedení přes Suchdol, okolo Ďáblic a Čimic statečně bojují občanská sdružení, je to zejména Městský okruh a Libeňská spojka. Tyto tři silnice společně s plánovaným dálničním přivaděčem v ulici Na Žertvách vytvoří z Karlína, Libně, Ďáblic a Kobylis nikoliv místo k životu, ale frekventovaný dopravní uzel. Paradoxně tyto stavby zhorší život tisícům obyvatel Libně, přitom tvrdě zkoušeným lidem z ulice V Holešovičkách ani zbytku města výrazně neuleví,“ tvrdí Petr Vilgus, zastupitel Městské části Praha 8 za Stranu zelených.

„Tunelování Prahy v režii pražské ODS vesele pokračuje. Po hluboké díře ve Stromovce i v městské kase, které zde zanechal tunel Blanka, se vedení města chce pustit do dalšího investičního dobrodružství. Městský okruh mezi tunelem Blanka a křižovatkou na Balabence společně s Libeňskou spojkou mají poškodit kvalitu života tisícům obyvatel této části města. Příprava projektu probíhá téměř v utajení bez toho, aby zodpovědní politici a úředníci zapojili do těchto plánů dotčenou veřejnost,“ říká Petra Kolínská, bývalá zastupitelka hl. m. Prahy a členka předsednictva Strany zelených.

„Město nadále pokračuje v přípravě Městského okruhu – urbanisticky necitlivé vnitroměstské dálnice, která nenávratně poškodí historické čtvrti na severu a východě Prahy. Je na čase, aby politici a úředníci zapomněli na stavby, které byly naplánovány pro naprosto jinou intenzitu dopravy ve 30. a 60. letech minulého století. Zejména plánované mimoúrovňové křižovatky nad Horovým náměstím, v oblasti U Kříže a na Balabence jsou stavby, které do města 21. století nepatří. Kdy už konečně politici na pražské radnici pochopí, že prosperita města a kvalita života jeho občanů se neměří množstvím aut, které lze natlačit do jeho ulic,“ poznamenává Hana Matoušová, členka Strany zelených a obyvatelka dolní Libně.

Petr Vilgus, zastupitel za zelené říká: „Vyzývám občany Prahy 8 – ozvěte se proti Městskému okruhu a Libeňské spojce. Seznamte se s vizualizacemi tohoto projektu a řekněte jasné ne projektům, které zbytečně zničí váš domov a vytvoří nový tunel do městského rozpočtu. Vyzývám vedoucí představitele libeňské radnice, náměstka primátora pro územní plánování a starostu osmičky Josefa Noska (ODS) a radního pro dopravu Karla Březinu (ČSSD), aby přehodnotili skutečnou potřebu těchto staveb a přednostně řešili tragický hřích minulosti – průtah ulicí V Holešovičkách.“

„Nový územní plán, který má na starosti právě starosta Prahy 8 Josef Nosek, může osmičku ušetřit. Najdou však zodpovědní politici dostatek síly, aby prosadili takové řešení dopravy v oblasti Libně, které neublíží jejím obyvatelům?,“ ptá se Anna Voňavková, členka zelených a obyvatelka Palmovky.


Kontakty:
Petr Vilgus, 602 807 082
Petra Kolínská, 776 552 022
Hana Matoušová, 777 825 758
Anna Voňavková, 777 576 171

Vizualizace silničních staveb v okolí Palmovky a křižovatky U Kříže:
http://www.ceskedalnice.cz/video/mo-souhrn-2007-satra (viz Východní část a Libeňská spojka)
http://www.ceskedalnice.cz/video/mo-libenska-spojka-vizualizace-2007-satra
http://foto.ceskedalnice.cz/nase-foto/vizual/mo/tunely-blanka/
http://foto.ceskedalnice.cz/nase-foto/vizual/m8a/libenska-spojka/