8. 6. 2011
Zelení jsou dlouhodobými příznivci dopravního zklidnění centra Prahy. Mílovým kroky se blíží zprovoznění tunelu Blanka, stále však chybí vnější obchvat v severní části metropole. Reálně hrozí, že místo zklidnění bude v těsné blízkosti Pražského hradu projíždět tranzitní doprava, která by využila vnější okruh, pokud by ovšem existoval.
Za zpožděním výstavby vnějšího obchvatu stojí neschopnost vedení města dohodnout se se státem a Středočeským krajem na trase, která bude realizovatelná a kterou bude stát ochotný zaplatit.
„Zelení vyzývají pražský magistrát, aby ukončil dlouhodobou obstrukci výstavby vnějšího silničního obchvatu města. Je jasné, že v roce 2011 je již nemožné prosazovat trasu z roku 1938. Tedy z doby, kdy se po Česku pohybovalo několik tisíc aut, zboží se z větší části dopravovalo po železnici a oblast Ďáblic, Kobylis, Dolních Chaber a Suchdola byla prakticky neobydlená. Vnější okruh se musí posunout na sever od hlavního města,“ říká předseda pražských zelených a zastupitel v Praze 4 Petr Štěpánek.
Pražská silniční doprava byla v 60. letech minulého století navržena tak, že okolo centra měla vyrůst série silničních okruhů. Tuto koncepci z dob tuhého komunismu prakticky beze změny převzalo vedení pražské radnice před 15 lety. Podle tohoto plánu mají vzniknout dva okruhy – vnější „pražský“ a vnitřní „městský“.
„Stavba vnějšího okruhu financovaného státem je opožděná a vnitřní okruh nyní z části slouží jako jeho náhrada. Tisíce kamionů tak projíždějí například mezi starými Vršovicemi a Záběhlicemi po Jižní spojce v Praze 10. Zdržování výstavby severní části vnějšího okruhu může způsobit, že Městský okruh převezme funkci obchvatu města i v této oblasti,“ upozorňuje zastupitelka za zelené z Prahy 10 Ivana Cabrnochová.
„Zabejčené prosazování tzv. jižní varianty obchvatu přes Dolní Chabry a Suchdol může přinést jediný výsledek. Vnitřní okruh bude dokončen dříve než vnější a následkem toho intenzivní tranzitní doprava zatíží obyvatele Prahy 6, Prahy 7 a již dnes těžce zkoušené občany z libeňské ulice V Holešovičkách. Magistrátní politici protlačováním tzv. jižní varianty obchvatu města jednají proti zájmům Pražanů,“ říká Petr Vilgus, zastupitel Strany zelených v Praze 8.
„Zelení vyzývají magistrátní politiky, zejména Karla Březinu zodpovědného za dopravu a Josefa Noska s pravomocemi v oblasti územního plánování, aby se podívali pravdě do očí. Ukončete obstrukce stavby severní části vnějšího obchvatu Prahy a po dohodě se Středočeským krajem a Ministerstvem dopravy přistupte k dohodě o vedení tohoto důležitého silničního tahu mimo území města,“ dodává Petr Štěpánek ze Strany zelených.
Fotografie: ŠJů, cs.wikipedia.org, CC-BY-SA