25. 5. 2007

Vlakem po Praze: Bude rychlé spojení přes celé město a spousta míst k sezení?
Z Uhříněvsi do centra za dvacet minut, Praha 6 osvobozená od aut, pohodlné dojíždění vsedě. To podle Strany zelených může dokázat městská železnice – obdoba německé dráhy S-Bahn.

Po Praze vlakem, znělo hlavní heslo veřejné debaty o železnici, kterou uspořádali zelení z Prahy 6. Jejich vizi představila zastupitelka hlavního města a Prahy 6 Petra Kolínská.
Diskuse přilákala do základní školy v Bílé ulici asi stovku občanů. Za největší výhody zařazení vlaků do systému městské hromadné dopravy považují zelení rychlost vlaku, dostatek míst k sezení a také ekologičnost. V hlavním městě je dostatečná síť železnic, jejichž modernizace by byla výrazně levnější než ražení nových tunelů metra. Zelení si slibují, že pokud by se železnice efektivně propojila se stávajícím systém městské hromadné dopravy, pomohla by osvobodit Prahu od záplavy aut. „Například na Kačerově, v Rajské zahradě, na Dejvické nebo na Vyšehradě chybí jen postavit přestup. Železnice tam vede jen pár metrů od stanice metra nebo tramvaje,“ uvedla Kolínská. Pražská železnice by se tak měla stát obdobou „S-Bahn“, městské železnice běžné v Německu.

Spor o Buštěhradskou trať

Na rozdíl od pražské ODS a vedení magistrátu by zelení neradi viděli prodloužení trasy metra A až na Ruzyňské letiště. Konečná „áčka“ by měla být na Petřinách. „Metro by bylo schopno letiště obsloužit, ale cesta do centra by trvala mnohem déle než vlakem. Metro také nemá prostor na odložení zavazadel, ani dost míst k sezení,“ uvedla výhody vlaku Kolínská.
Modernizace takzvané Buštěhradské dráhy do Kladna by podle ní velmi ulevilo Praze 6 od aut, kterými dojíždějící z Kladna denně zahlcují veškerá parkovací místa v Dejvicích a okolí. Praha 6 podle starosty Tomáše Chalupy (ODS) oživení železniční trati do Kladna vítá. „Máme ale několik podmínek. Na této trase by nesměla jezdit žádná nákladní doprava. Trať by měla být – jak jen to půjde – umístěna pod úrovní terénu a měla by zůstat jednokolejná,“ uvedl.
Právě jednokolejnost je problémem. „Bez postavení druhé koleje nemá smysl trať modernizovat. Vlaky by se neměly kde vyhýbat a doprava by byla neefektivní,“ prohlásil architekt Ivan Lejčar, který se věnuje pražské dopravě.
Podle Chalupy však hlavní problém spočívá v přístupu Českých drah. „Neznám hospodáře, který by se hůř staral o svůj majetek,“ prohlásil.

***

Pražská městská železnice

Úlevou od věčných dopravních kolapsů má být pro Prahu síť městské a příměstské železnice. Podle pražských zelených to vyžaduje modernizaci starých nádraží a zastávek, vybudování nových a jejich propojení
s tramvajemi a metrem.

Přepravní kapacita

* tramvaj: 150 cestujících, z toho polovina vestoje
* metro: 450, asi polovina vestoje
* vlak: 620, všichni sedí

Časy jízdy z periferie do centra současnou MHD a vlakem

Odkud – kam MHD Vlak
Uhříněves – centrum 37 19
Čakovice – Vršovice 55 27
Zahradní město – Kačerov 28 5
Smíchov – Vršovice 22 6

Poznámka: doba jízdy je v minutách

Po Praze vlakem

* Praha má 200 km málo využívané železniční sítě
* vlak má průměrnou rychlost 42 km/h, metro 35 km/h
* modernizace jednoho kilometru trati stojí 70 milionů korun, výstavba kilometru podzemní dráhy tři miliardy

Autor: Jana Nováková
Zdroj: Lidové noviny 25.5.2007