5. 9. 2008
Více než tisíc sto podpisů už sesbírali organizátoři výzvy „Za MHD přístupnou“, kteří chtějí Radě hlavního města Prahy předložit svůj návrh, jak lépe odstraňovat bariéry v metropoli.
„Chceme nabídnout možnosti, jak zpřístupnit pražskou hromadnou dopravu,“ vysvětluje cíl výzvy zástupce ředitelky pořádajícího občanského sdružení Asistence Erik Čipera.
Kromě návrhu, aby město zřídilo fond bezbariérové MHD, do něhož by přispívali soukromí investoři, kteří v Praze stavějí, navrhuje sdružení městu mimo jiné i vytvoření místa koordinátora pro bezbariérové cestování. Ten by mohl zadávat a kontrolovat nutné úpravy nejen ve stanicích metra, ale i v nových stavbách. „Myslíme si, že by to měl být člověk se zdravotním postižením, který má o bariérách přehled,“ popisuje Čipera. Nikoho takového totiž město v současné době podle jeho slov nemá.
Bariéry, kam se podíváš
Bezbariérových vstupů do metra nebo tramvají a autobusů se přitom vozíčkáři domáhají už několik let. „Situace se zlepšuje, ale stále jsou místa, kam se člověk na vozíku nemá šanci dostat,“ tvrdí předsedkyně Pražské organizace vozíčkářů Jaroslava Franková. Ale nejde jen o vozíčkáře. Problémy mají i matky s kočárky a staří lidé. „Tramvajových zastávek, u nichž chybí nástupní ostrůvek, což ztěžuje nástup a výstup do tramvají, je v metropoli celkem 52. Bariérových stanic metra je pak pětadvacet,“ upozorňuje Čipera. Jedná se především o stanice postavené před rokem 1990, u nichž projektanti s cestováním postižených nepočítali.
Přestože se město snaží i v těchto stanicích výtahy nebo plošiny dodatečně budovat, tempo, jakým přibývají, se dá označit jako hlemýždí.
S výjimkou letošního roku, kdy vznikly tři výtahy v nově otevřených stanicích metra Letňany, Střížkov a Prosek, přibývaly dosud tempem jeden výtah za jeden až dva roky.
„Teď se navíc zastavila i výstavba výtahu ve stanici metra Můstek, u níž už byla vypracována i projektová dokumentace a bylo vydáno stavební povolení,“ stěžuje si zástupce ředitele občanského sdružení Asistence Erik Čipera.
Ještě v březnu letošního roku přitom Dopravní podnik sliboval, že výtah za 150 milionů korun se na Můstku otevře ještě letos.
Výtahy chybějí i rodičům
„Jednání s firmou, která na Václavském náměstí opravuje bývalý obchodní dům Diamant, zkrachovala,“ krčí rameny mluvčí Dopravního podniku Ondřej Pečený.
„Výstavba výtahů ve starých stanicích je totiž velice finančně náročná,“ vysvětluje Pečený.
U mnohých stanic to navíc není ani technicky možné.
Tvrzení, že metropole na výstavbu výtahů nemá peníze, se nelíbí zastupitelce za Stranu zelených Petře Kolínské.
„Město, které má roční rozpočet téměř 50 miliard korun a které staví dopravní stavbu, u níž jeden kilometr dálnice vyjde na pět miliard korun, by mohlo najít několik stovek milionů korun na odstranění bariér v dopravě,“ myslí si Kolínská. O tom, jak je nejen pro vozíčkáře, ale i pro maminky s kočárky mnohdy těžké Prahou cestovat, se na vlastní kůži přesvědčila už téměř stovka lidí. Zapojili se do projektu sdružení Asistence s názvem Jedeme v tom s vámi.
Ze známých osobností se na invalidní vozík posadil například herec a zpěvák Jiří Macháček.
V březnu letošního roku se společně se dvěma průvodci vydal na cestu z Košíř do Divadla Na Jezerce. „Jsem rád, že můžu vstát a jít po svých,“ komentoval svou cestu herec poté, co strávil desítky minut na tramvajových ostrůvcích čekáním na nízkopodlažní tramvaj.
Připojit se může každý
Jízdu metrem, která by byla mnohem rychlejší, si musel odpustit.
Na Smíchově, kam jej z domova odvezl nízkopodlažní autobus, totiž zapomněli projektanti vybudovat ve stanici metra Anděl výtah.
„Navrhujeme také, aby se současně s velkými stavbami dělaly i výtahy,“ upozorňuje Čipera.
„Teď se například plánuje zástavba proluky na Národní třídě. Stanice metra bude více než rok uzavřena, ale výtah naplánovaný není,“ podivuje se Čipera.
Doufá proto, že pod výzvou „Za MHD přístupnou“, kterou chce sdružení předat pražským radním na konci letošního roku, se shromáždí dostatek podpisů a radní se budou výzvou zabývat.
Výzva je k dispozici na webových stránkách www.asistence.org.
Připojit se k ní budou lidé moci i 2. října, kdy do 25 bariérových stanic metra vyjedou mladí lidé z Jedličkova ústavu a společně s asistenty budou sbírat podpisy kolemjdoucích.
Autor: Magda Hettnerová
Zdroj: Mladá fronta dnes 5.9.2008