11. 8. 2008

Po Praze se o tom šuškalo už dlouho. Přesto ta zpráva, načasovaná do klidu srpnových dovolených, způsobila bouři. Radní města rozhodli, že koleje vedoucí na Masarykovo nádraží časem zmizí ze zemského povrchu a místo nich tu vyroste bulvár do Karlína, nákupní centra, kanceláře, byty a prý i park.

O konci nejstarší vlakové stanice v metropoli se uvažuje už nejméně osm let a tlak developerů na zábor mimořádně lukrativního prostoru rok od roku sílí. Rozruch ale způsobila náhlost, s jakou rozhodnutí rady přišlo. A taky fakt, že nikdo není pořádně schopen vysvětlit, jak přesně se „Masaryčka“ změní a kam jinam budou vlaky přivážející denně do Prahy patnáct tisíc lidí zajíždět.

Už jsme se dohodli

Na oprýskané budově schované pod dálničním mostem se bělá nápis „depo kolejových vozidel“, ale lokomotivy se tu už dávno neopravují. „Mělo tu vyrůst železniční muzeum,“ říká vrátný. „Teď jsem si ale přečetl, že se to má bourat. Tak nevím,“ krčí rameny postarší muž. A překvapený není jenom on sám. „Že by se mělo nádraží bourat, to je pro mě velká novinka,“ říká Jiří Střecha z Národního technického muzea, jehož tým v bývalém depu expozice chystá.

O rozhodnutí radních se dozvěděl z novin. „Každopádně muzeum chystáme,“ dodává. „Jeho vznik nařídila vláda a o to se opíráme.“ Městskou radu, která odhlasovala změny v územním plánu města umožňující investorům na pozemcích nynějšího nádraží stavět, svolal radní Martin Langmajer (ODS). Jemu se připisuje výrok, že na místě nádraží bude do několika let začínat městský bulvár směrem do Karlína. „Všechno překroutili novináři,“ rozčiluje se muž, který má na starosti územní rozvoj města. „Nikdy jsem neřekl, že se teď nádraží bude rušit.“ Změna územního plánu je podle něj jenom začátek projektu na několik desítek let dopředu, na kterém se stejně už dávno dohodlo město s Českými drahami.

Neprůhlední radní

Tuhle verzi potvrzuje i Karel Hejtmánek z generálního ředitelství Českých drah, který má plánování projektů na pozemcích ČD v metropoli na starosti. Dráhy, kterým pod nádražím patří většina pozemků, hodlají ve spolupráci s developerskými firmami vybudovat na nevyužitých plochách nádraží kanceláře, obchody a byty. „Nádraží bude fungovat dál. Zrušit ho můžeme teprve tehdy, až za něj budeme mít náhradu. To nebude dřív než za deset dvacet let,“ říká Hejtmánek. Místo kolejí podle Hejtmánka nakonec vyroste náměstí s parkem. „Náhrada“ si ale vyžádá miliardové investice a zatím není rozhodnuto o její podobě. Uvažuje se třeba o tom, že by se pražské Hlavní nádraží rozšířilo o jedno podzemní patro.

O zrušení Masarykova nádraží se uvažuje už dlouho,“ potvrzuje pražská zastupitelka za zelené a členka magistrátního výboru pro územní rozvoj Zuzana Drhová. Rozhodnutí rady ji ale překvapilo. „Hlavní problém je v tom, že nevíme, co tam vlastně má vyrůst,“ říká Drhová. „Praha by měla dopředu říct, co na parcelách kolem nádraží chce – jestli kanceláře, nebo třeba muzea,“ dodává. A to je koneckonců problém i dalších změn v centru, které souvisejí s mimořádně neprůhlednou přípravou pražského územního plánu (jehož se týká třeba zástavba nádraží Praha Bubny, nákladového nádraží Žižkov nebo třeba parku na Kavčích horách). „O konkrétních projektech se většinou i zastupitelé dozvědí až z reklamních materiálů od developerů.“

Tak beznadějné to ale není. V září musí změny v územním plánu provedené radou ještě posvětit městské zastupitelstvo a dá se předpokládat, že tam se z Masarykova nádraží stane politikum. Už teď všichni opoziční zastupitelé útočí na radní s žádostmi o vysvětlení toho, co město s nádražím vlastně zamýšlí. Uvidíme, co se dozvíme

Autor: Adam Šůra

Zdroj: Respekt 11.8.2008