19. 4. 2007

Několik stovek cyklistů ve čtvrtek v podvečer vyrazilo za houkání klaksonů a pokřiku „jedéém“ z náměstí Jiřího z Poděbrad na jízdu centrem Prahy. Účastí na tradiční Velké jarní cyklojízdě chtěli poukázat na problémy v dopravě, které lidem znemožňují používat jízdní kolo jako běžný dopravní prostředek.

„Podle průzkumů by třicet procent Pražanů rádo jezdilo do práce na kole,“ řekl jeden z organizátorů akce Tomáš Křivohlávek. Akci přišli aktivně podpořit i ministr životního prostředí Martin Bursík a pražský radní Petr Štěpánek – oba ve sportovním a s přilbami na hlavách.

„Akce chce ukázat, že je stále více a více lidí, kteří si přejí, aby politika města vytvářela prostředí pro cyklistickou dopravu tak, aby byla bezpečná,“ řekl novinářům Bursík. Lidé podle něj nechtějí jezdit na kole jen rekreačně a mimo Prahu. „Byli by rádi, kdyby se Praha stala městem, které přestane být nepřátelské pro cyklisty,“ míní.

Také podle Štěpánka je důležité, aby se z jízdního kola stal normální dopravní prostředek. „Cyklisté jsou rovnocennou součástí dopravy a je potřeba, aby při všech dopravních řešeních bylo myšleno i na ně,“ řekl novinářům.

Podobné názory se ozývaly také z hloučků dalších cyklistů. Trojice mladých mužů měla dokonce na takzvaných lehokolech připevněnou cedulku s textem: „Pro ohrožení života a nedostatek kyslíku nemusím na Everest – stačí na kole po Praze!“

Do jízdy po Praze se zapojili muži a ženy bez rozdílu věku, do pedálů šlapaly i celé rodiny s dětmi. Mezi cyklistickými nadšenci byli také cizinci. Mnozí lidé vzali na cestu Prahou i své psy. Cyklojízda tentokrát měla zvukový a vizuální doprovod. Někteří účastníci vezli rádia, jiní měli na nosičích kol květináče s pokojovými rostlinami. Organizátoři tím chtěli poukázat i na stav kultury na veřejných prostranstvích, ze kterých se podle nich městu povedlo vyhnat pouliční muzikanty.

První hromadná cyklojízda se konala v americkém San Francisku v roce 1992, poté vlna dorazila do řady západoevropských měst a od roku 2003 se jízdy pravidelně konají i v Česku. Jezdí se každý čtvrtek v měsíci s pravidelnou účastí desítek lidí, v dubnu a září jízda vyjíždí s mnohem vyšším počtem účastníků. Poslední velké slavnostní cyklojízdy, která se konala loni 22. září v rámci Evropského týdne mobility, se zúčastnilo přes 1200 příznivců cyklistiky, aby podpořili myšlenku Světového dne bez aut.

Zdroj: ČTK