16. 5. 2008
Zhruba ve stejném duchu zatím vyznívá již snad definitivní kolo jednání o příštím nájemci a perspektivním kupci posledního lukrativního pozemku o výměře 200 000 metrů čtverečních v areálu Rohanského ostrova. V pondělí by měl mezi třemi společnostmi rozhodnout pražský magistrát.
Zdaleka už však nejde o původní proklamované urbanistické záměry. Nyní o vítězi rozhodne z 80 procent cena,nikoli kvalita či dokonce šetrnost projektů.
S tím naprosto nesouhlasí Zelení. Nejvíce jim vadí,že místo plánovaného místa pro oddech a rekreaci Pražanů zde vyroste kompaktně zastavěná plocha, navíc bez návaznosti na MHD. Karlín a Libeň jsou podle nich navíc již dnes zatíženy hlukem a prachem z dopravy zeminy a suti na rekultivovaných plochách Rohanského ostrova. Transport materiálu se provádí pomocí těžkých nákladních automobilů. Zelení z Prahy 8 trvají na maximálním zapojení říční plavby při dopravě materiálu.»Ostrov je pro využití velkokapacitních remorkérů ideální -vždyť leží přímo na břehu Vltavy,«připomíná předsedkyně základní organizace Strany zelených v Praze 8 Šárka Drahorádová. Její kolega Eduard Havel zejména zdůrazňuje,že kapacitní zástavba ohromné části území Karlína souvislým pásem obytných a kancelářských budov není optimálním řešením.»Celoplošnou kapacitní zástavbou celého tohoto území na pobřeží Vltavy bude promarněna neopakovatelná možnost zřídit v centrální části města nové rekreační a relaxační území obdobné Stromovce,tak potřebné jak pro obyvatele stávající zástavby Karlína,tak i pro budoucí obyvatele nově realizovaných obytných čtvrtí Holešovic,Libně a Karlína,«dodává Havel.
Další komplikací je neexistence plánu na zapojení ostrova do systému městské hromadné dopravy. Problémem bude zejména enormní zatížení Karlína aLibně automobilovou dopravou,na kterou není místní uliční síť připravena.»Nerozumím tomu,jak může město přistupovat k prodeji ostrova k zástavbě bez toho,aby byla jasná dopravní obslužnost ostrova, včetně MHD. Nově budovaná komunikace Rohanské nábřeží má již vybudované sjezdy do budoucí uliční sítě i cyklostezku,ale na zastávky autobusu se zapomnělo,« kritizuje plány magistrátu zastupitel městské části Praha 8 za SZ Petr Vilgus.
Rohanský ostrov,,jak již Haló noviny informovaly, byl za 626 milionů ochráněn proti povodním. Praha také vykoupila za půl miliardy soukromé pozemky. Odborníci se proto obávají,že zisk z prodeje pozemků bude velmi chatrný. Přesto člen výboru územního rozvoje David Vodrážka (ODS)ČTK řekl,že »město pozemky prodává,může si proto klást podmínky z hlediska dopravy a urbanismu jen do určité míry«. Podle jeho oponentů se však jedná o nejlukrativnější pozemky v ČR,nejen v Praze,a město by si tedy mělo prosadit,co se tam postaví.
Zdroj: Haló noviny 16.5.2008