26. 11. 2008

V listopadu se podařilo opravit 350 metrů pod Vyšehradem. Další kilometry ale stále čekají.

Petra KolínskáDalší tramvajová trať v Praze byla obnovena, tentokrát je to 350 metrů kolejí u Vyšehradského tunelu. Jejich stav byl natolik neutěšený, že zde tramvaje musely jezdit pomalu a velmi opatrně.

„V úseku jsme doporučili snížení rychlosti, v některých místech jezdily tramvaje doslova krokem. Stav kolejí byl opravdu špatný,“ potvrdil Zdeněk Neusar, mluvčí Drážní inspekce.

Kde vzít potřebné miliardy

Opravu by potřebovalo i mnoho dalších úseků, až třetina tramvajových tratí v Praze je totiž v havarijním stavu. Tak to alespoň před časem uvedli pražští zastupitelé. Na nutné opravy by bylo zapotřebí několik miliard korun. Rekonstrukce či stavby nových tratí jsou finančně nákladné, peníze na obnovu často chybějí.

V podobném havarijním stavu, v jakém byly koleje protínající Vyšehradský tunel, je i trať na Libeňském mostě, v Olšanské ulici, na Vinohradské třídě a rovněž na Těšnově. Výčet ale zdaleka není úplný.

Pouhých pět kilometrů za osm let

Pomalu také přibývají nové tramvajové trati. Důvodem je vysoká cena, vybudování jednoho kilometru trati stojí zhruba 500 milionů korun.

„Za posledních osm let Praha postavila jen pět kilometrů nových tramvajových tratí. Město nyní staví okruh. Těžko bude mít příští rok pro tramvaje víc peněz než letos,“ upozornila pražská zastupitelka Petra Kolínská (SZ). Poslední trať, která byla kompletně financována z peněz města, vede na Barrandov. Nedávno otevřené prodloužení tramvajové trati na Radlické se částečně hradilo z fondů Evropské unie.

Výhledy pro příštích šest let

Mezi tratěmi, které by ve výhledu do roku 2015 mělo hlavní město postavit, je například ta, která má spojit Barrandov, Holyni a Slivenec, či další, která propojí Vinohradskou třídu s Malešicemi. V Praze je nyní celkem 141,7 kilometru tramvajových tratí. Dopravní podnik zpracoval výhled rozvoje kolejové sítě do roku 2015. Většina uvažovaných tratí není podrobně zpracována.

Výjimku podle Davida Dohnala z investičního odboru dopravního podniku tvoří již otevřené prodloužení z Laurové ulice na Radlickou, jež funguje od letošního 4. října a stálo 510 milionů korun. „Podrobnějšího rozpracování z více než dvaceti návrhů se dočkalo zavedení tramvají na nový most do Troji, které se staví v rámci Městského okruhu, a prodloužení barrandovské tratě směrem do Holyně a Slivence,“ shrnul Dohnal projekty, kterých se Pražané mohou dočkat nejdříve.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 26.11.2008