16. 6. 2011
Stávkový čtvrtek podle pražských zelených prokázal, že cyklistická doprava dokáže být plnohodnotnou alternativou k jízdě autem nebo veřejnou dopravou. Město by mělo obnovit masivní investice do cyklodopravní sítě, které zde probíhaly v letech 2006–2009, tedy v době, kdy byl radním Petr Štěpánek.
Cyklodoprava společně s omezením automobilové dopravy (parkovací zóny, mýto nebo jiná regulace vjezdu do centra…) může vytvořit z Prahy příjemné místo pro život.
„Praha dnes připomínala některá cyklisticky vyspělá města západní Evropy a Severní Ameriky. Den stávky jasně ukázal, že Praha může být městem pro kola stejně jako Kodaň či Amsterdam, magistrát a úřady městských částí však musí obnovit masivní investice do cyklostezek. Cyklisté neznečišťují ovzduší, nezpůsobují vážné dopravní nehody a do centra města se hodí víc než auta,“ kritizuje současný stav Petr Štěpánek, předseda Strany zelených v Praze a zastupitel v Praze 4.
„Praha se na jeden den proměnila v město, které není ucpané jedoucími a stojícími automobily. Každý, kdo dnes vyrazil s bicyklem do ulic poznal, jak příjemné, pohodlné a rychlé je cestování na kole. Tento svátek pražské cyklodopravy však také odhalil slabá místa v pražské síti stezek, pruhů a tras,“ prohlásil Petr Vilgus, zastupitel za zelené v Praze 8 a propagátor městské cyklistiky.
„Pražské trasy, pruhy, stezky a koridory existují v úplné podobě v plánu rozvoje cyklistické sítě, ve skutečnosti jsou však realizované jen z části. Je nutné urychlené dobudování sítě podle schváleného plánu. Praze také zoufale chybí místa k bezpečnému odstavování kol. Chybí obousměrné zprůjezdnění jednosměrek pro cyklisty…,“ vyjmenovává Petr Štěpánek ze Strany zelených problémy se zaváděním cyklistiky do běžného života města.
„Děkujeme Pražanům i mimopražským, že dnes místo lamentování na nefungující veřejnou dopravu ukázali, že Praha a jízdní kolo patří k sobě. Nyní je potřeba, aby jednalo město, které jasně řekne, že cyklodoprava je jeho prioritou. Zdůrazňuji slovo cyklodoprava, ne jen cykloturistika. Připravovaný rozpočet Prahy na rok 2012 by v oblasti dopravy měl odrážet i zkušenosti ze stávkového čtvrtka,“ konstatovala Ivana Cabrnochová, zastupitelka za Stranu zelených v Praze 10.
Současná pražská velká koalice se omezuje na údržbu stávající sítě. Dnešek ukázal, že Pražané kola mají a jsou ochotni je použít pro dopravu. Co v Praze namátkou chybí, co je třeba udělat a jaká jsou slabá místa:
• Vyřešit dlouhodobě neřešená dopravní hrdla jako Elsnicovo náměstí v Praze 8 na trase A23 nebo Vyšehradský tunel na A2.
• Vyřešit průjezd Karlovými lázněmi a v celém úseku Mánes–Rudolfinum, uzavřít Smetanovo nábřeží automobilům.
• Okamžitě vytyčit bezpečnou objízdnou trasu kolem Národního divadla.
• Propojit vyústění cyklostezky z Vítkova na Krejcárku s Vysočany.
• Propojit pražské cyklostezky se Středočeským krajem, například u Vestce nebo na severu po obou březích Vltavy.
• Obratem dostavět rampy k lávkám přes Vltavu a Berounku pod dálnicí 513.
• Ponechat trojský „rámusák“ po dostavbě sousedního mostu jako most-pěší zónu s cyklostezkou.
• Dostavět cyklostezku ze Zbraslavi do Jarova podél vody.
• Vyřešit objezd přístavu Radotín.
• Na vhodných místech s velkým převýšením instalovat cyklistické vleky (viz např. zde http://www.bystricykel.sk/node/24 ).
Fotografie: Coolwille, www.wikipedia.org