12. 3. 2009

Od víkendu budou v Legerově ulici průjezdné jen dva pruhy. Pondělní ostrý provoz prověří, zda změna pomůže.

Bude to zatím největší dopravní zkouška roku. O víkendu se o jeden jízdní pruh zúží jedna z nejvytíženějších silnic v Praze, v Legerově ulici.
Jedni doufají ve zlepšení situace a snížení hluku i emisí, druzí se obávají kolon a kolapsu dopravy. Zúžení začne kus za Nuselským mostem a končit bude pár desítek metrů před odbočkou do Rumunské ulice. Ulicí, kde bydlí 1206 obyvatel a je zde základní škola s dvěma sty deseti žáky, projede denně na 95 000 aut.

Pondělí ukáže, kdo má pravdu

„Už nyní je magistrála často hodně přetížená, tak jsem zvědavý, jak to bude vypadat příští týden. Obávám se, že situace bude spíše horší, ale jinak nejsem proti,“ řekl jeden z řidičů z povolání Vladislav Havel.

Už v sobotu začne technická správa komunikací (TSK) pracovat na zúžení ulice. „Vyčistíme komunikaci a poté začneme instalovat betonové zábrany. Nejpozději do nedělního odpoledne chceme být hotovi. Z důvodu bezpečnosti budou v době instalace zábran průjezdné jen dva jízdní pruhy,“ sdělil mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Zkušební provoz potrvá šest měsíců.

V normálním provozu jsou průjezdné čtyři pruhy, ale od 15. března budou jen tři. „Po půlročním zkušebním provozu se vše vyhodnotí a určí se další postup,“ informoval místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS).

Zúžen bude pravý krajní pruh Legerovy ulice, který by měl mít v následujícím půlročním období funkci odstavného a zásobovacího pruhu. Průjezdu zabrání takzvané city-bloky.

Dnes bude městská část prezentovat historický vývoj území kolem Severojižní magistrály, současnou situaci na této přetížené komunikaci a řešení, která navrhuje Praha 2.

Naděje i výhrady

„Městská část o „humanizaci“ magistrály usiluje dlouhodobě. I když řešení nejsou v její kompetenci, ale v působnosti magistrátu hlavního města, neustále se snažíme o zlepšení situace. V této ulici jsou dlouhodobě překračovány emisní i hlukové limity. Věříme, že zúžení pomůže situaci řešit,“ prohlásil Vondrášek. Někteří lidé jsou ale k připravovanému zúžení frekventované ulice skeptičtí.
„Je to experiment a myslím, že je předčasný. Určitě způsobí problémy a po čase bude zřejmě nutné komunikaci uvést do původního stavu. Na druhou stranu chápu občany Prahy 2, kteří zde žijí a chtějí vyzkoušet něco, co by jim mohlo ulevit. Uvidíme, jaké to bude, až se zúžení zrealizuje,“ uvedl odborník na dopravu, děkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.

Je třeba vydržet

Petra KolínskáZúžení magistrály určitě stojí za pokus. Takový názor má zastupitelka hlavního města a členka dopravního výboru magistrátu Petra Kolínská (SZ). „Je otázka, jak to bude fungovat v praxi. Důležité je, aby to zúžení vydrželo. První dva až tři týdny to asi bude komplikované, řidiči si budou muset zvykat. Jiné to bude za čtvrt roku. Jak už to potvrdil například omezený provoz na Letné, řidiči se přizpůsobí a najdou si náhradní cesty,“ dodala Kolínská.

Autor: Lukáš Marek

Zdroj: Pražský deník 11.3.2009