30. 4. 2022
Žižkovská magistrála, ulice Želivského, projde celkovou rekonstrukcí, kterou hlavní město právě v těchto měsících připravuje. Projekt však vzniká za zavřenými dveřmi a pro obyvatele a obyvatelky Prahy 3 bude znamenat spíše zhoršení, varuje zelený zastupitel této městské části Matěj Michalk Žaloudek v Deníku Referendum. Připravovaná rekonstrukce je podle něj smutné selhání vedení města.
“Zásadní systémový problém je v tom, že příprava projektu probíhá v utajení,” píše Žaloudek. Městu vyčítá, že se neptalo na názor obyvatel, ani záměr rekonstrukce veřejně nepředstavilo. Stavební výkresy jsou už prakticky hotové a stavět se má už příští rok, ale dokonce i městská část se k těmto podkladům dostala až po opakovaných urgencích. Proč takové tajnosti? Možná proto, že výsledek obyvatele nepotěší.
Místo zklidnění dopravy projekt vrací po celé délce ulice dvakrát dva jízdní pruhy. Důsledkem je pak nedostatek místa pro všechno ostatní kromě aut – pro chodce, cyklisty, stromy, i pro zastávku tramvaje. Každý přechod vedoucí přes dva pruhy musí mít podle norem světelnou signalizaci, a kvůli tomu bude ve výsledku přechodů méně. Nevyhnutelně to také skončí nebezpečným přebíháním dvou pruhů na červenou, když spěchající cestující nevydrží u semaforu dívat se, jak mu ujíždí tramvaj, předpovídá Žaloudek. “Dva pruhy podél zastávek jsou urbanistický omyl,” zlobí se architekt.
Upozornil i na absurdní důsledek hlukových norem, které přispěly k nezdravé podobě projektu: Když se kolejemi pohne do jiné stopy, což tento projekt dělá, musí nová trať splnit přísný hlukový limit. To vyžaduje její zatravnění, po trávě prý ale nemohou jezdit sanitky, což zde posloužilo jako argument pro zřízení čtyřproudé komunikace v celé délce. Záchranáři se tak budou prodírat dvěma pruhy ucpanými kolonou, zatímco dosud mohli jet po kolejích. A obyvatelům budou pod okny dál smrdět a hučet dva popojíždějící proudy aut místo jednoho.
Celý proces je od začátku nezvládnutý, nikdo ho neřídí. Nezbývá než se do toho pustit — začít konečně na politické úrovni řešit hlavní problémy projektu, odtajnit jej pro veřejnost a v co nejrychlejším čase zapracovat vše, na čem se všichni aktéři shodnou, uzavírá náš zastupit
Celý text si můžete přečíst v Deníku Referendum.