29. 8. 2012

Za nezodpovědný experiment s Pražany a návštěvníky hlavního města označili chystané změny v MHD pražští zastupitelé Strany zelených. Tento hazard se městu vymstí – nepohodlná veřejná doprava způsobí, že nemalá část cestujících přesedne do automobilů se všemi doprovodnými důsledky – znečištěním ovzduší, zvýšeným hlukem, ulicemi zaplavenými popojíždějícími a parkujícími auty. Zelení vyzývají primátora Svobodu a náměstka Noska, aby návrh na škrty ve veřejné dopravě vzali zpět.

„Nazývat škrty v MHD v důsledku katastrofického hospodaření v Dopravním podniku novou sítí metropolitních linek je cynismus, jakého se nedopustil žádný předcházející primátor,“ kritizuje postup města Petr Štěpánek, zastupitel městské části Praha 4 a senátní kandidát v Praze 4.
Místostarosta Prahy 3 za SZ Ondřej Rut poznamenává: „Korupce a rozkrádání majetku dopravního podniku – ať už k němu došlo v minulém nebo tomto volebním období – nesmí dopadnout na cestující. Řeči o úsporách a vyhánění kmotrů nesmí maskovat radikální zvrat k horšímu v kvalitě a plynulosti veřejné dopravy v Praze.“
Magistrát osekání veřejné dopravy obhajuje snížením nákladů, jednak tím, že v řadě směrů vedly duplicitní linky. Místostarostka Prahy 10 pro územní a strategický rozvoj Ivana Cabrnochová toto zpochybňuje: „Magistrát nesmyslně argumentuje tím, že na rychlost a pohodlnost cestování nebude mít vliv, že místo jedné přímé linky bude muset cestující dvakrát přestoupit. Zkuste se však vcítit do pocitů matky s více dětmi nebo staršího muže o berlích, kteří během listopadových plískanic při cestě z Malešic na Spořilov budou zvažovat cestu veřejnou dopravou se dvěma přestupy nebo jízdu autem. Podle mě jednoznačně vyhraje automobil.“
Zastupitel MČ Praha 8 a propagátor městské cyklistiky Petr Vilgus k tomu dodává: „Tak jako mnozí občané, i já budu od září pečlivěji zvažovat, jaký dopravní prostředek použiji pro pohyb po Praze. Pokud budu i nadále zdravý a pokud tomu nebude bránit počasí, pojedu do města na kole. Tak jako před časem se odborářská stávka v dopravě stala rozbuškou k výraznému nárůstu počtu cyklistů v ulicích, věřím, že i nynější neschopnost magistrátních politiků vést dopravní podnik se odrazí v pokračování pražské cyklorevoluce.“
„Dopravní podnik potřebuje management nezávislý na politických tahanicích, průběžnou externí kontrolu ze strany NKÚ a od zastupitelstva jasné zadání v podobě střednědobé moderní koncepce rozvoje,“ řekla Petra Kolínská, zastupitelka MČ Praha 6.
Zelení upozorní na některé nepřijatelné změny v MHD ve čtvrtek 30.8. během ranní dopravní špičky od 7:30 akcí „ZACHRAŇ SVOJI ZASTÁVKU“, a to na několika vybraných zastávkách, kde se změny nejvíce projeví, mj.:
  • tram Biskupcova (16,19)
  • bus Dejvická 218
  • bus Topolová
  • bus Anděl – ulice Stroupežnického
  • bus Poliklinika Budějovická (148, 205)
  • tram I.P. Pavlova
VYBRANÉ PROBLEMATICKÉ ZMĚNY
Praha 3
Změnou trasy tram 16 směrem na Palmovku ztrácí obyvatelé Jarova přímé tramvajové spojení s metrem A (Želivského, Flora). Zastávka Biskupcova není připravena na každodenní hromadné přestupy ve špičkách. Zrušením linky tram 19 dochází ke ztrátě přímého spojení Palmovka – Strašnická. Z Palmovky na Želivského zanikne zrušením linky 19 přímé spojení ke vstupům do metra a současně do bezbariérově přístupné zastávky Želivského v blízkosti Vinohradské nemocnice. Druhá zastávka Želivského, kam z Palmovky nyní pojedou linky 10 a 16, není bezbariérově přístupná. Ukončením linky tram 11 na Olšanských hřbitovech dochází také ke ztrátě
tradičního spojení Žižkova a Strašnic, které touto trasou jezdí více než 100 let.
Praha 4
Praha 4 je změnami nejvíce postižená městská část. Zásadním problémem je zhoršení dopravní dostupnosti zdravotnických zařízení Poliklinika Budějovická a nemocnice Krč. Autobusová linka 148 má zkrácenou trasu od Podolské vodárny pouze do zastávky Kavčí Hory, dříve jezdila až k Poliklinice Budějovická, kde sídlí i Úřad MČ.  Bus 205 je zkrácen pouze do trasy Zelený pruh. Budějovická, ztrácí se spojení k Brumlovce a Thomayerově nemocnici. V oblasti Spořilova zůstává kapacita spojení, ale mění se trasy většiny autobusových linek. Dále např. po zrušení linky 192 spojující Braník s Budějovickou a její náhradou linkou 170 dojde k zhoršení dopravní obslužnosti během víkendů.
Praha 5
Oblast „starého“ Barrandova je dlouhodobě postižena prakticky nulovou obchodní vybaveností. Chybí zde prodejna potravin, ordinace lékařů či škola. Proto je pro místní obyvatele životně důležité spojení se sídlištěm Barrandov, které je v současnosti zajištěno téměř celý den v desetiminutových intervalech. Po optimalizaci zde zůstane jedna midibusová linka 230 v intervalu půl hodiny. Starý Barrandov také ztrácí autobusové spojení na pravý břeh Vltavy do Braníka či k poliklinice Budějovická.
Úbytek spojů je viditelný na první pohled na zastávce Anděl. Nejvíce postiženi budou obyvatelé Košíř, Cibulky a Jinonic, kteří dosáhnou oblast Anděla pouze s přestupem na tramvaje v zastávkách Kavalírka či Klamovka. Zvláště v zastávce je Klamovka je přestup velmi nekomfortní přes několik přechodů se semafory. Zrušením linky 217 ztrácí Praha 5 přímé spojení s Prahou 6 (např. vysokoškolské areály na Dejvické, koupaliště na Petynce). Spojení na Prahu 6 bude zajišťovat jen tramvajová linka 20, která jezdí přes Malou Stranu, která je přetížena průjezdnou automobilovou dopravou a dochází zde k častým zpožděním.
Praha 6
Linka 5 má být ve většině své trasy sloučena se současnou trasou linky 26 (ze Strossmayerova nám. na Špejchar, ve špičkách až do Divoké Šárky). Vzniká tak zajímavý paradox. Z Vítězného náměstí pojedou už tři tramvajové linky na Náměstí Republiky, ale žádná linka nespojuje Vítězné nám. s metrem na Vltavské. Přitom tudy vede řada cest ze západní do severní části města. 
Zrušením linky 217 se výrazně zkomplikuje cesta ze Smíchova do Dejvic přes Strahov. Cestující (i například z Klamovky) budou nuceni přestupovat v zastávce Stadion Strahov, případně budou odkázáni na tramvajovou linku 20 (Anděl – Dejvická), která se často zpožďuje v Karmelitské ulici. Linka 217 byla právě linkou, která nabízela zajímavou alternativu spojení, jež bude nutností přestupovat zcela eliminována. Zkrácena bude linka 218, tím se zruší přímé spojení metra Dejvická se Sídlištěm Dědina.