18. 11. 2017
Magistrát připravil návrh opatření, kterými chce omezit v Praze dopravu v době zhoršené kvality ovzduší. Při nejvážnější smogové situaci by do města nesměly vjíždět nákladní automobily nad šest tun a také polovina osobních aut, jejichž poznávací značka končí buď sudým, nebo lichým číslem.
Návrh projednal tento týden legislativní výbor zastupitelstva. Magistrát ho začátkem listopadu rozeslal k připomínkování městským částem a dalším institucím. V případě schválení by nařízení mohlo začít platit v únoru příštího roku. Magistrát navrhuje kopírovat opatření, která už fungují v některých jiných evropských metropolích (například v Paříži nebo v Itálii). Hlavní omezení by se týkalo všech obyvatel a návštěvníků metropole. Pokud by smogová situace nastala v lichý den, nesměly by do města vjet auta, jejichž poznávací značka končí na liché číslo. V sudé dny by omezení platilo pro značky končící sudou číslicí.
Podle Davida Čuříka z magistrátního odboru pro ochranu životního prostředí město při přípravě návrhu vycházelo ze studie, kterou zpracoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Oproti původnímu návrhu nakonec úřad z opatření vyjmul Pražský okruh, na který by tak mohla nákladní doprava i v době zhoršeného ovzduší. Původně také měla omezení platit už při prvotním vyhlášení smogové situace, nakonec však magistrát regulaci zmírnil jen na dobu vyhlášení takzvaného stavu regulace, tedy nejhoršího stupně znečištění. Při jeho vyhlášení musí omezovat provoz i výrobní podniky. Dodržování nařízení bude kontrolovat policie. Má podle Čuříka dostatek lidí na to, aby pokryla většinu příjezdových komunikací. Naopak uvnitř města bude kontrol relativně málo. Pokud tak někdo pojede i přes zákaz například z Karlína na Vinohrady, s velkou pravděpodobností mu to projde. Nyní návrh připomínkují městské části a magistrátní odbory.
Očekává se i vyjádření dalších institucí, například policie nebo Středočeského kraje. V loňském roce zástupci Trojkoalice v době vyhlášené smogové situace navrhovali dočasně zavést MHD zdarma, což mělo motivovat lidi k tomu, aby nesedali do aut. Než se na tom však politici stihli domluvit, smog se rozptýlil. Veřejná doprava zdarma se do nyní projednávaného návrhu nakonec nedostala. Podle studie ČHMÚ by to na kvalitu ovzduší mělo zanedbatelný dopad.
Automobilová doprava je největším znečišťovatelem ovzduší v hlavním městě. Poslední platný regulační řád, který měla Praha v roce 2012, řešil především právě problém se zplodinami z výfukových plynů. V současné době trápí Prahu zejména prachové částice označované jako PM10. Smogová situace se vyhlašuje, pokud alespoň na polovině měřicích stanic překročil dvanáctihodinový průměr škodlivin hodnotu 100 mikrogramů na metr krychlový a ve výhledu na 24 hodin se nepředpokládá jeho pokles. Stav regulace meteorologové vyhlašují v případě, že průměr překročí 150 mikrogramů na metr krychlový.
https://auto.idnes.cz/suda-licha-smog-praha-emise-zakaz-vjezdu-f09-/automoto.aspx?c=A171117_125717_automoto_fdv