20. 9. 2007

Doprava v Praze kolabuje. Magistrát nedokáže situaci vyřešit. Za kolony prý mohou malé nehody.

PRAHA  – Dojet z Vinohrad na Anděl dříve než za půl hodiny? Žádný problém! Ale jedině ve dvě hodiny ráno. Přes den jsou ulice Prahy beznadějně přeplněné.

Na vině je mimo jiné pražský magistrát, který nedokáže tíživou dopravní situaci ve městě účinně řešit. „Dopravní výbor magistrátu nic netvoří, maximálně bere věci na vědomí a primátor slibuje nereálné věci, které pak horko těžko uvádí na pravou míru,“ popisuje téměř nulovou práci magistrátu v oblasti dopravy městská zastupitelka za Stranu zelených Petra Kolínská.

Ukázková je v tomto ohledu snaha radnice zakázat kamionům vjezd do města během dopravního kolapsu. Magistrát přišel s touto myšlenkou minulý rok na podzim. Doteď se ale věc nikam neposunula, protože zástupci hlavního města návrh nijak nekonzultovali se Středočeským krajem, kterého by se opatření bezprostředně dotklo. Praha by tak na něj tento problém vlastně přenesla a tisíce kamionů by musely objet Prahu po středočeských komunikacích.

Na otázku, co způsobuje současný dopravní kolaps v Praze, umí odpovědět málokdo. Podle ředitele Ústavu dopravního inženýrství Ladislava Pivce je hustá doprava obecným problémem všech velkých měst. „Kapacita ulic je zcela naplněna a pak stačí jen malá nehoda a doprava se zastaví,“ říká. Právě takových nehod v Praze stále přibývá. Zatímco v roce 2005 se jich stalo 33 349, o rok později jejich počet stoupl na 34 689. Magistrát se přitom pyšní, že výrazně ubylo smrtelných nehod. To je ale vzhledem k tomu, že auta většinu času postávají v zácpách, docela pochopitelné. Radnice a dopravní experti se shodují, že jediné, co pražské dopravě opravdu pomůže, je dostavba obchvatů. Ty však budou hotovy až v roce 2015. „Současný městský okruh, konkrétně Jižní spojka, nyní supluje velký okruh okolo Prahy. Její pravý pruh je tak totálně zahlcen kamiony, které tu nemají co dělat,“ říká Pivec.

„Praha potřebuje okruh okolo města. Už tu měl dávno být. Mluvilo se o něm už před téměř třiceti lety a stále není,“ říká dopravní expert Stanislav Huml.

Ne všichni jsou však přesvědčeni, že oba okruhy, tedy vnitřní Městský a vnější Pražský, metropoli pomohou. Podle Petry Kolínské se po dokončení Městského okruhu zácpy jen posunou z centra města na jeho okraj. „Okruh bude ústit u Pelc-Tyrolky, kde jsou už teď dva přeplněné pruhy. Jak to tam asi bude vypadat, až tam tunel bude chrlit další stovky aut,“ upozorňuje zastupitelka.

***

Krizová místa pražské dopravy

1 1. Legerova ulice u Muzea – Stupeň číslo pět, tedy téměř stojící kolona, se po celý den střídá se čtyřkou, jen zvolna popojíždějící kolonou.

2 2. Wilsonova ulice – Podobná situace jako v Legerově, hustota provozu na čtyřce téměř neklesá ani mimo špičku. 3 3. Most Barikádníků a ulice V Holešovičkách – V ranní špičce směrem do centra sahají kolony až nad nemocnici Na Bulovce.

4 4. Jižní spojka – Tradičně jedna z nejrušnějších tepen a zároveň místo častých nehod, které zde pravidelně blokují provoz. Pravý pruh je téměř vždy obsazen kamiony.

5 5. Palackého náměstí a Výtoň -V posledních týdnech noční můra pražských řidičů, sotva se vlekoucí kolona je tu téměř celý den.

6 6. Nuselský most – Život znepříjemňuje řidičům zejména v ranní špičce. Vozy tu v tuto dobu popojíždějí směrem do centra sotva krokem.

Pramen Josef Kolina

Kde jsou v Praze dopravní uzavírky

* křižovatka Palackého nám., uzavřena je polovina křižovatky, a to do 30. 9.
* Anglická (v úseku od Italské po Bělehradskou ulici), doprava je zachována ve dvou jízdních pruzích, potrvá do 6. 10.
*Patočkova, uzavírka jízdního pruhu do 31. 12.
* Husitská, částečná uzavírka komunikace do 19. 10.
* Korunní, uzavírka jednoho jízdního pruhu a výluka tramvajové dopravy, do 1. 10.
* Voctářova, uzavřen je jeden jízdní pruh do 15. 10.

Zdroj: Lidové noviny | 20.9.2007 | rubrika: Metropole/Praha | strana: 6 | autor: JOSEF KOLINA JANA NOVÁKOVÁ