12. 10. 2007

Povede severozápadní pražský obchvat přes Suchdol, nebo okolo Řeže?

Ministerstvo dopravy si nechalo od nezávislé odborné společnosti Mott MacDonald vypracovat studii, která srovnala parametry dvou možných tras.
DOPRAVA. První z variant – tvz. suchdolská trasa, kterou podporuje pražský magistrát a Ředitelství silnic a dálnic, by měla vést přes Suchdol a Prahu 8. Druhá, tzv. řežská, kterou podporuje řada občanských sdružení, by vedla zcela mimo Prahu, Vltavu by překonala u obce Řež.
Podle pražských zelených odborná studie společnosti Mott MacDonald říká jasně, že řežská trasa je výrazně levnější, stavebně jednodušší, realizačně rychlejší a dopravně vhodnější než suchdolská varianta: „Studie prokázala, že severní trasa je jednoznačně výhodnější,“ říká Petr Vilgus, člen zastupitelstva městské části Prahy 8 a člen Strany zelených. Studie také prokázala, že suchdolská trasa by výrazně zasáhla do přírodně cenných ploch a zastavěných ploch jednotlivých obcí. K tomu se opět vyjadřuje Petr Vilgus: „Dokážete si představit, že silniční okruh povede okolo paneláků v Ďáblicích? Základní stanovisko je, že Praha tranzitní okruh potřebuje, tranzitní doprava však do města nepatří,“ dodává Petr Vilgus. Suchdolskou trasu by zřejmě také financovala jenom Praha, protože některá navrhovaná řešení jsou v rozporu se směrnicemi EU, která by proto dotace pro takovou stavbu odmítla poskytnout. Změní tedy magistrát nakonec svůj postoj?
I přes veškerou snahu se nám jeho vyjádření získat nepodařilo.
Historie případu Spor vznikl již v 90. letech minulého století, kdy Zastupitelstvo MČ Praha-Suchdol, MČ Dolní Chabry a řada občanských iniciativ požadovaly posouzení obou tras. V roce 1999 Praha prosadila svůj územní plán jako plán obce, který nemusí být řešen variantně a ani posuzován z hlediska vlivu na životní prostředí. Od té doby proběhla řada diskusí, studií, s výstavbou se však nezačalo.

Autor: Ondřej Nekola

Zdroj: Metro 12.10.2007