4. 4. 2007
Tradiční pondělní folklór zažily opět včera stovky obyvatel příměstských oblastí na cestě do Prahy za zaměstnáním. Ucpané příjezdové cesty do metropole zastavily nejen motoristy, v kolonách trpěli i cestující v autobusech. Jen na cestě na Opatov z nedalekých Hrnčíř, která má podle jízdního řádu trvat osm minut, strávili včera ráno cestující téměř půl hodiny. Zřejmě z vydýchaného vzduchu v popojíždějícím autobusu dokonce zkolaboval sotva patnáctiletý chlapec. Taková situace je každé pondělí už několik let.
„Je to hrozné, z jedné strany vidíte nekonečnou kolonu, jak po dálnici přijíždějí kamióny, a sami stojíte v další koloně na jiném příjezdu,“ popisuje pondělní situaci jedna z cestujících. Důvod je podle policie i města shodný, obrovský nárůst počtu aut, který nemohou stávající silnice pojmout. Oproti devadesátým létům přibyly statisíce aut.
Nepomůže nikdo
Ani město, ani policie ale nenabízí brzké řešení. Mnozí jej vidí v možnosti zakázat vjezd kamiónů, který vedení města skloňuje zejména při hrozbách sněhové kalamity. „Situace je mnohdy kritická již při větší nehodě například na Jižní spojce nebo dalších hlavních tazích,“ poznamenal náměstek primátora Rudolf Blažek (ODS). Podle něj by v takových případech policie mohla kamióny před Prahou zastavit.
Podle šéfa pražské dopravní policie Pavla Švrčuly s sebou nese zákaz mnoho negativ. „Když je zastavíme před Prahou, sjedou z dálnice a doslova ucpou menší příjezdové cesty, pak hrozí i při drobné nehodě totální kolaps, navíc to může ohrozit i průjezd záchranky,“ řekl Právu Švrčula. Zákaz je podle něj možný například při vážné nehodě, která zablokuje celou dálnici, nebo při ekologické havárii. „Jinak se snažíme na krátkou dobu podržet kamióny v pravém jízdním pruhu, což jde na D 1 a podobně, ale na některých jiných příjezdech to možné není,“ dodal Švrčula.
Okruh až v roce 2011
Šéf magistrátního odboru dopravy Jan Heroudek vidí řešení jen v dostavbě Pražského okruhu, který by podle něj mohl být, byť nekompletní, funkční již v roce 2011. O rok dříve bude hotova jeho jižní část, kde se již staví, ta by měla ulehčit Jižní spojce i centru Prahy. Podle policie by bylo možné situaci řešit i velkými odstavnými parkovišti na příjezdech do města, ta by ale podle Heroudka nebylo možné postavit dříve než okruh, kvůli financím i vlastníkům pozemků. Další možností může být legislativní tlak na omezení kamiónové přepravy a její přesunutí na železnici.
Autor: Jakub Mračno
Zdroj: Právo 3.4.2007, strana 12