23. 10. 2009

Nový pokus, jak do pražského územního plánu zakotvit trasy významných dopravních staveb, včera učinilo pražské zastupitelstvo. Schválilo tzv. změnu tisíc, která opět zakotvuje trasu severozápadní části obchvatu Prahy přes Suchdol.

Tu už jednou zrušil Nejvyšší správní soud, radní pro územní rozvoj Martin Langmajer (ODS) však tvrdí, že to bylo kvůli procesním pochybením. „V tuto chvíli proces probíhá dle nového stavebního zákona,“ řekl Langmajer.

Proti vládě

Suchdolský starosta Petr Hejl (Sdružení občanů Suchdola) městské zastupitele upozornil, že postupují proti záměrům vlády. „Celé trasování okruhu přes Suchdol je v rozporu s (vládní) politikou územního rozvoje,“ uvedl Hejl. Nejvyšší správní soud patrně bude řešit změnu tisíc znovu, i když z ní vypadla nová ranvej na ruzyňském letišti. Zastupitelé přes odpor veřejnosti zadali celoměstsky významné změny územního plánu, které počítají s výstavbou u stanice metra Roztyly v sousedství Krčského lesa. Nechali k tomu vystoupit jen jediného ze tří zástupců veřejnosti.

Promluvit nesměl Martin Skalský ze sdružení Arnika. Langmajer otevřeně prohlásil, že nemusí absolvovat diskusi se zástupcem sdružení, které žije z evropských grantů. „Připadá mi to jako naprosto absurdní zdůvodnění, územní plán je přece od toho, aby se k němu lidé vyjadřovali,“ reagoval pro Právo Skalský.

Argumenty odpůrců výstavby na Roztylech nezabraly. „Není třeba rozšiřovat území ke stavbě, i tak mají investoři dost možností,“ uvedl David Štěrbáček ze sdružení Zelené Roztyly.

„Chceme dopravnímu podniku umožnit revitalizovat autobusové nádraží,“ našel důvod pro zadání změny Langmajer.

Petra KolínskáPodle zastupitelky Petry Kolínské (SZ) ještě není jasné, že se budou všechny změny realizovat. Nejprve se musejí nakreslit a pak by je zastupitelé měli dostat na stůl ke konečnému schválení.

Chybí infrastruktura

Skalský pochybuje o tom, že tzv. celoměstsky významné změny plánu lze právně obhájit. „V současné době se dělá nový územní plán a změny by měly být v něm. Žádný režim celoměstsky významných změn nemá oporu ve stavebním zákonu,“ vysvětlit Skalský.

Nejde jen o Roztyly, mezi změnami je např. vybudování přestupního uzlu Zahradní Město, vybudování obytné zástavby v reálu bývalých mrazíren v Sedlci, modernizaci železniční trati mezi Libní a Běchovicemi, stavbu železničního koridoru Praha–Beroun či o vytvoření rekreační zóny Radotínská jezera v meandru řeky Berounky poblíž nové lahovické estakády.

Získat územní rozhodnutí pro stavby může být podle Skalského i tak problematické, protože jde o dopravně velice zatížená území a chybí i infrastruktura.

Autor: Petr Janiš

Zdroj: Právo 23.10.2009