1. 12. 2009
Město předpokládá, že do šesti let se podaří vybudovat výtahy do deseti starých stanic metra
Do roku 2015 by se mělo změnit na bezbariérové dalších deset stanic metra.
Tedy žádný velký fofr se nečeká. Město předpokládá, že vybudování výtahů do nich přijde na 1,3 miliardy korun.
I pokud se tento záměr podaří uskutečnit, stále zůstane patnáct stanic pro vozíčkáře či handicapované tabu. Ze současných 57 stanic metra je totiž bezbariérový přístup jen do 32, do tří dalších pak pouze s proškoleným doprovodem.
Zastupitelé města v září současný stav kritizovali, protože poslední dodatečně budovaný přístup bez bariér ve stanici Florenc B je starý tři roky. Petra Kolínská se proto domáhala, aby rada předložila plán zpřístupňování stanic do roku 2015.
I když to plénum neschválilo, radní pro dopravu Radovan Šteiner (ODS) příslušnou informaci nyní předložil.
„Je dobré, že to je, dá se s tím argumentovat, a je to nad očekávání. Ale na druhé straně papír snese všechno, zvláště magistrátní. Z tohoto pohledu je tato informace absolutně nezávazný cár papíru,“ míní Kolínská.
V přehledu stanic, s nimiž se počítá do roku 2015, postrádá Hradčanskou, chybí jí i snaha města zainteresovat do budování výtahů developery, kteří u stanic mají své zájmy. „Nevím, proč má město samo platit vybudování výtahu ve stanici Národní třída, když z toho bude těžit i Copa centrum, které tam vznikne,“ dodala. V dohledné době se dočká osobního výtahu stanice Chodov, který nahradí nevyhovující plošinu z nástupiště do vestibulu.
„Zprovoznění výtahu se předpokládá v květnu příštího roku,“ míní mluvčí DP Ondřej Pečený. V příštím roce by také měl vzniknout již zmiňovaný bezbariérový přístup do stanice Národní třída z ulice M. D. Rettigové. V témže roce by se měli cestující ještě dočkat výtahu ve stanici Háje, který by měl být vybudován současně s výměnou eskalátorů.
V roce 2011 by se měl podle Šteinerovy informace dočkat výtahu i Můstek.
„Metroprojekt zpracoval prověřovací studii výtahů, které mají spojit nástupiště tras A a B a vyústit na povrch v dolní části Václavského náměstí,“ uvedl Pečený. Složitější bude vybudování bezbariérového přístupu do stanice I. P. Pavlova.
„Jediný možný postup je otevřít vestibul i z druhé strany,“ míní Pečený. Měl by být poblíž křižovatky Rumunské a Legerovy ulice.
Na řadě by pak mělo být bezbariérové zpřístupnění stanice Anděl dvěma navazujícími osobními výtahy, dva výtahy by také měly umožnit přístup vozíčkářům do stanice Karlovo náměstí. Vyústit by měl do Václavské ulice.
Úpravy stanic čekají také Palmovku, Opatov, Roztyly a Náměstí Míru. S úpravami této stanice se počítá v souvislosti s chystanou trasou metra D do Písnice. Na náměstí má být přestupní uzel.
Autor: Jana Šprunková
Zdroj: Právo 28.11.2009