30. 1. 2007
V Praze bude příští měsíc představena pod Vaší záštitou dosud málo známá služba, která již je úspěšně využívána v zahraničí, – tzv. carsharing, což se dá přeložit jako sdílení automobilu. Proč je pro město výhodné podpořit lidi, kteří jsou ochotni sdílet automobil s ostatními?
Představte si situaci, že všichni Pražané budou vlastnit automobil. Ve většině rodin znamená jeho cena poměrně vysoký výdaj, který se rozpočítává na ujeté kilometry. Tedy čím více jezdím, tím levněji nás vyjde každý ujetý kilometr. Velkou investici rodinného rozpočtu chceme samozřejmě zhodnotit, a proto pojedeme autem všude. Na rozdíl od vlastníků zákazníci car-sharingu využívají motorové vozidlo jen ve chvíli, kdy je opravdu nezbytně potřebují a jasně vidí celkovou cenu za využívání vozidla. Je prokázáno, že zákazníci carsharingu jezdí méně často a najezdí méně kilometrů, než když se rozhodnou koupit si vlastní automobil. Méně ujetých kilometrů, méně jízd a méně zaparkovaných automobilů znamená menší zatížení města. Nižší počet lépe využívaných automobilů znamená též menší zatížení životního prostředí i při jejich výrobě a likvidaci. Pražská radnice už loni podpořila přenos zkušeností ze sdí -lení automobilů a umožnila Ústavu pro ekopolitiku a jeho hostům představit car-sha – ring i v České republice. V pátek 9. února budou mít zájemci další příležitost setkat se na semináři věnovaném tomuto tématu.
Můžete ve stručnosti říci, jak car-sharing funguje?
Je to služba, která svým zákazníkům poskytuje možnost využívat automobil, aniž by jej museli vlastnit či se starat o jeho údržbu. Doplňuje nabídku veřejné dopravy a v Evropě je car-sharing s úspěchem provo -zován v řadě měst např. v Německu, Nizozemí, Belgii, Itálii, Dánsku, Švýcarsku a Velké Británii. Službu obvykle nabízí k tomu účelu zřízená organizace a uživatelé většinou platí dva druhy poplatků, paušální účastnický poplatek a platbu za půjčení automobilu. Podrobnější informace lze najít na internetové adrese www.ekopolitika.cz.
(zdroj: Metro)