16. 10. 2013

Strana zelených sleduje s velkou ostražitostí rodící se plán na rozdělení pražského Dopravního podniku na dvě společnosti po vzoru Českých drah. Cílem tohoto kroku má být rozdělení infrastruktury a provozu, přivedení soukromých dopravců a zavedení konkurenčního prostředí. Zelení varují, že rozdělení dopravního podniku může být prvním krokem k privatizaci některých částí DPP, zejména autobusové dopravy včetně vozové flotily, o které se již delší dobu mluví. Privatizace MHD může vést ke snížení dostupnosti a kvality veřejné dopravy bez dosažení potřebných úspor.

Pokud má být smyslem rozdělení DPP jeho další privatizace či outsourcing služeb, Zelení tento projekt odmítají. Vnitroměstská doprava je služba veřejnosti a město si musí udržet rozvoj MHD plně ve svých rukou. Jakékoli úvahy o majetkovém rozdělení DPP musí být opřeny o důkladnou ekonomickou analýzu a jasnou deklaraci cílů tohoto kroku. 
„Vstup nových soukromých dopravců by nevedl ke snížení nákladů, naopak by ohrozil dostupnost veřejné dopravy. Soukromí dopravci obsadí vytížené spoje a odvedou zisky mimo systém veřejné dopravy. Jezdit se bude tam, kde se to vyplatí, nevýnosné spoje se zruší nebo zbydou na město,“ upozorňuje Petr Štěpánek, stínový primátor Strany zelených, zastupitel MČ Praha 4. 
„Infrastruktura pro provoz MHD musí zůstat v majetku města. Z hlediska lepší koordinace investic ve veřejném prostoru lze uvažovat o převodu tramvajových tratí a zastávek pod Technickou správu komunikací hl. m. Prahy. TSK při úpravách ulic a veřejných prostor naráží na to, že tratě a zastávky jsou ve vlastnictví DPP. Z důvodu obtížné komunikace a koordinace investic těchto dvou subjektů pak v praxi dochází k realizaci nedomyšlených, polovičatých akcí a plýtvá se veřejnými prostředky,“ uvádí Ondřej Rut, místostarosta MČ Praha 3 a člen vedení pražské SZ. 
„Snižovat rostoucí náklady dopravního podniku nesmíme na úkor peněženek občanů a zaměstnanců DPP. Navrhujeme proto zavedení snížené sazby DPH pro městskou hromadnou dopravu na 5%, to by vedlo k úsporám v řádech stamilionů korun ročně, ” tvrdí Petr Vilgus, stínový radní Strany zelených a zastupitel z Prahy 8.