5. 10. 2006
Pokud vedení města občanům slibuje rychlou výstavbu metra na letiště, jde o cílenou manipulaci s veřejným míněním. Stojí proto za to připomenout několik faktů: trasa dosud není zakreslena do územního plánu, nemohl tedy začít výkup pozemků a neexistuje projektová dokumentace.
Nový úsek metra má mít 14 km, současná délka trasy A je 10 km! Jen pro srovnání: Praha za posledních 15 let postavila 15 km metra, tedy průměrné tempo 1 km za rok, a nový úsek trasy metra C do Ládví, který měří 1,5 km, se stavěl dva roky. Problematická je také rychlost spojení: trasa je dosud navržena s velkou oklikou přes Motol a Bílou Horu, takže na letiště pojede metro stejně dlouho jako současné autobusové spojení.
Právě pro tyto důvody dává Strana zelených v případě propojení centra města s letištěm přednost modernizaci železniční trati mezi Prahou a Kladnem s vybudováním odbočky na letiště. Jde o řešení jednoznačně rychlejší, levnější a ekologické .
Železnice totiž nepotřebuje tuny betonu na kilometry tunelů, ani zvýšené množství elektřiny na permanentní svícení, větrání a jezdicí schody. Dvoukolejné železniční spojení je od roku 2000 v územním plánu, je v pokročilé fázi projektové přípravy, bude výrazně levnější než metro a světe, div se: zaplatí to stát. Relativně hustá síť nových zastávek zlepší dopravní obslužnost Prahy 6 a i lidé bydlící v blízkosti trati si oproti dnešní situaci polepší – nové koleje a moderní tiché vozy jsou podmínkou realizace projektu.
To, že Strana zelených kritizuje návrh na vedení metra na ruzyňské letiště, ale neznamená, že jsme proti jakémukoliv prodloužení metra. Jen požadujeme, aby rozhodnutí o konkrétní trase předcházela transparentní posouzení různých alternativ a byla dána na stůl fakta, nikoli nereálná přání a sliby.
Aby byla veřejná doprava pohodlná, rychlá a co nejlevnější, musí různé druhy dopravy tvořit vyvážený a propojený systém. Vedení města při dopravním slibování též rádo zapomíná na důležitou věc: financování. Slibuje Pražanům stavby za stovku miliard, byť ví, že město tolik peněz nemá a mít nebude. I proto je rozumné pečlivě promýšlet každý metr metra – jeho logicky vysoké počáteční i provozní náklady totiž zatěžují kapsu každého z nás.