22. 3. 2013

Nefunkční koalice na magistrátu a nekompetence jednotlivých radních má své oběti. Jsou to Pražané, kteří žijí v ulicích přecpaných parkujícími a popojíždějícími automobily. Strana zelených vyzývá Radu hlavního města, aby začala účinně regulovat parkování mimopražských automobilistů v hlavním městě Praze. Ačkoli se rada ve svém programovém prohlášení přihlásila k budování záchytných parkovišť a rozšiřování zón placeného stání, v realizaci již dva roky přešlapuje na místě.

Statistika je neúprosná: v Praze je pouhých 3 tisíce míst na P+R parkovištích, potřeba by bylo přitom podle odborných odhadů pětkrát tolik. Již nyní vedení města přiznává, že do konce volebního období nestihne otevřít žádné nové záchytné parkoviště. Vymlouvá se přitom na nedostatek finančních prostředků a obtížná jednání s vlastníky pozemků. Podle zelených však jde o nedostatek politické vůle regulovat příliv aut do centra města a neschopnost zavést fungující mechanismy participace města se soukromými investory.
To, že hlavní překážkou nejsou peníze, dokazuje stagnace v rozšiřování zón placeného stání. Ačkoli zóny přinášejí do rozpočtu města každoročně mimořádné výnosy (za rok 2011 250 mil. korun), čekají městské části Praha 3, 5, 6, 8, 9 a 11 již řadu let na zavedení či rozšíření zón placeného stání. Městské části mají zpracované projekty zón a dlouhé měsíce jsou vystaveny nečinnosti města. Rada hlavního města opakovaně odložila zavedení zón s odkazem na složitost vzájemné koordinace a nutnost zajištění IT podpory (jednotný evidenční a transakční systém).
Alarmující je srovnání Prahy s Vídní. S 1,7 miliony obyvatel má Vídeň téměř 8 000 míst na záchytných parkovištích, v Praze s počtem obyvatel 1,3 miliony je to pouhých 3 tisíce míst. Také pravidla pro parkování v placených zónách jsou jednodušší – návštěvníci mohou v ulicích zaparkovat téměř kdekoli, avšak maximálně na dvě, resp. tři hodiny. Pro placení lze využít lístky dostupné ve všech trafikách nebo platbu přes mobilní telefon.
„Na Praze 6 čekáme na zavedení zón od roku 2009. Nechť si radní Nosek a příslušní úředníci udělají výlet do Vídně a zjistí, jak levně a rychle lze zóny zprovoznit. Mimo jiné zjistí, že se zcela obejdou bez parkovacích automatů, které systém prodražují a zabírají místo na chodnících. V Praze slyšíme jen výmluvy, “ uvedla zastupitelka Prahy 6 Petra Kolínská.
„Praha 3 požádala hlavní město o rozšíření zóny na Jarov už v roce 2008. Město dosud není schopné připravit ani zadávací dokumentaci pro výběr správce. Vypadá to, že zóny budou připraveny k rozšíření až těsně před komunálními volbami v roce 2014. Reálně pak hrozí, že městské části ztratí před volbami odvahu k zavedení zón a potřebná regulace parkování se dále zpozdí,“ odhaduje Ondřej Rut, místostarosta pro dopravu a parkování v Praze 3.  
„Praha 8 je díky své poloze i dopravní dostupnosti do centra ideálním parkovištěm pro Středočechy a další návštěvníky metropole. Přesto musíme dále čekat na zavedení zóny,“ uvedl Petr Vilgus, zelený zastupitel z Prahy 8.
„Na začátku volebního období se zdálo, že napříč politickým spektrem panuje elementární shoda na regulaci parkování. Ta zlepšuje dostupnost parkování pro rezidenty, snižuje automobilovou zátěž v ulicích a přináší městu finance. Rok a půl před volbami vidíme, že neschopnost vedení města však není pro rozšiřování a vylepšování systému schopno nic udělat. Radní Nosek by měl proto odstoupit,“ uzavírá Petr Štěpánek, předseda pražských zelených a zastupitel MČ Praha 4.
Tisková zpráva Strany zelených v Praze ze dne 22. 3. 2013

ilustrační foto