30. 8. 2007
Praha 29. srpna (ČTK) – Radnice třetí městské části plánuje vybudovat hned několik podzemních garáží.
Řidiči by v budoucnu mohli parkovat pod Ondříčkovou ulicí, náměstím Jiřího z Poděbrad nebo Škroupovým náměstím. Obyvatelé se ale bojí zvýšení dopravy a hluku v blízkosti parkovišť. Opoziční Zelení upozorňují, že stavba bude pro městskou pokladnu prodělečná. „Budování podzemních garáží samozřejmě není ve finančních možnostech samotné třetí městské části.
Proto se uvažuje o nalezení optimální formy spolufinancování se zdroji hlavního města a se zdroji soukromých investorů,“ sdělil ČTK vedoucí územního rozvoje Prahy 3 Zdeněk Fikar. Rada už v červenci odsouhlasila, že se chystá použít 229 milionů korun na stavbu hromadných garáží. Radnice si také u několika firem, které se specializují na tento obor, ověřila, že by o takový projekt zájem měly.
Zelení by ale podle zastupitele Ondřeje Ruta takový projekt podpořili pouze v případě, že by se obešel bez veřejných dotací. „Veřejné prostředky se mají investovat do veřejné dopravy, stavby cyklostezek nebo zklidňování dopravy,“ uvedl Rut. Žádná společnost se ale podle něj do takové stavby nepustí bez veřejné podpory. „Investor zaplatí velkou část nákladů na výstavbu, jejichž část pak bude městská část postupně splácet, popřípadě bude investorovi doplácet ušlý zisk, pokud bude provoz garáží prodělečný,“ dodal Rut. Radnice zatím plánuje garáže pro 424 aut na náměstí Jiřího z Poděbrad, 161 vozidel by mělo parkovat v Ondříčkově ulici a 216 na Škroupově náměstí.
V současné době nechává posoudit vliv garáží na životní prostředí. Posudek dopadl kladně garáží na Jiřího z Poděbrad. „Souhlasné stanovisko posudku neznamená, že se nezvýší hluk a znečištění ovzduší, naopak zvýší se poměrně citelně,“ uvedl Rut. Na druhé straně se uleví okolním ulicím, kde by měla některá parkovací místa zmizet. Podle Zelených se ale také plánuje výstavba garáží například v areálu Základní školy V Zahrádkách. Proti tomu ale lidé sepisují petici, nelíbí se jim zvýšení provozu, smogu i případné narušení statiky památkově chráněných budov. Občanská sdružení bojují i proti garážím na Škroupově náměstí. Stavba garáží je podle Fikara časově náročná.
Než budou moci první lidé v podzemí parkovat, musí se zahájit územní řízení, získat kladné územní rozhodnutí, vést stavební řízení, zpracovat dokumentace, vyhledat investičního partnera a dodavatele, uzavřít smlouvy. Pak teprve radnici čeká samotná výstavba. Takže první auta by podle Fikarových odhadů mohla vjet do garáží pod Jiřím z Poděbrad nejdřív v roce 2011.
Zdroj: Zpravodajství ČTK | 29.8.2007 | 09:49 | rubrika: Politika – Praha, Středočes. kraj, ČR | autor: tmr