22. 4. 2008
Zelení z Prahy 8 sledují s obavami pokračující proces pronájmu a následného prodeje Rohanského ostrova, jak jej připravuje Rada hlavního města Prahy. Členové místní organizace SZ vnímají jako mimořádně problematické tyto body: dopravní obslužnost včetně neexistujícího zapojení ostrova do systému veřejné dopravy a enormní zatížení okolí transportem stavebního materiálu a zeminy.
Tisková zpráva základní organizace Strany zelených v Praze 8
22. 4. 2008
Karlín a Libeň jsou již dnes zatíženy hlukem a prachem z dopravy zeminy a suti na rekultivovaných plochách Rohanského ostrova. Transport materiálu se provádí pomocí těžkých nákladních automobilů. Zelení z Prahy 8 trvají na maximální zapojení říční plavby při dopravě materiálu. „Ostrov je pro využití velkokapacitních remorkérů ideální – vždyť leží přímo na břehu Vltavy“, připomíná předsedkyně základní organizace Strany zelených v Praze 8 Šárka Drahorádová.
„Kapacitní zástavbu ohromné části území Karlína souvislým pásem obytných a kancelářských budov nepovažuji za optimální řešení. Celoplošnou kapacitní zástavbou celého tohoto území na pobřeží Vltavy bude promarněna neopakovatelná možnost zřídit v centrální části města nové rekreační a relaxační území obdobné Stromovce, tak potřebné jak pro obyvatele stávající zástavby Karlína, tak i pro budoucí obyvatele nově realizovaných obytných čtvrtí Holešovic, Libně a Karlína“, zdůrazňuje člen Rady krajské organizace Strany zelených v Praze Eduard Havel.
Další komplikací je neexistence plánu na zapojení ostrova do systému městské hromadné dopravy: „Problémem bude zejména enormní zatížení Karlína a Libně automobilovou dopravou, na kterou není místní uliční síť připravena. Nerozumím tomu, jak může město přistupovat k prodeji ostrova k zástavbě bez toho, aby byla jasná dopravní obslužnost ostrova včetně MHD. Stanice metra Invalidovna je od ostrova poměrně daleko, stejně na tom je i tramvajová trať v Sokolovské ulici. Vlaková trať byla zrušena už v 80. letech 20. století. Nově budovaná komunikace Rohanské nábřeží má již vybudované sjezdy do budoucí uliční sítě i cyklostezku, ale na zastávky autobusu se zapomnělo. Ani o protažení tramvajové trati na ostrov se podle všeho neuvažuje,“ kritizuje plány magistrátu zastupitel městské části Praha 8 za Stranu zelených Petr Vilgus.
„Dovedu si představit, že se zástavba Rohanského ostrova stane vzorovým příkladem šetrného urbanismu, který bude odpovědný k životnímu prostředí a obyvatelům Karlína a Libně. Dovedu si představit Rohanský ostrov s rozumně vyváženým poměrem zastavěné a volné plochy a s promyšleným systémem veřejné dopravy. Dovedu si představit energeticky úsporné stavby a maximální využití obnovitelných zdrojů energie. Takový projekt by Zelení z Prahy 8 se skřípěním zubů akceptovali“, prohlásil Vilgus.
Hl. m. Praha v současnosti připravuje zásadní revizi svého územního plánu, ve kterém lze (nejen) v případě Rohanského ostrova uplatnit prvky citlivého urbanismu a promyšlené dopravní koncepce včetně důsledného zapojení MHD. Zelení z Prahy 8 budou každý krok magistrátu ve věci pronájmu a následného prodeje Rohanského ostrova bedlivě sledovat a ozvou se pokaždé, když vycítí záměr města poškodit zájmy obyvatel Karlína, Libně, Holešovic a dalších dotčených čtvrtí.
Kontakt:
Petr Vilgus, člen Rady krajské organizace Strany zelených a člen zastupitelstva městské části Praha 8, e-mail: petr.vilgus(zavinac)zeleni.cz, tel.: 602 80 70 82
Šárka Drahorádová, předsedkyně Základní organizace Strany zelených v Praze 8, e-mail: sarka.drahoradova(zavinac)zeleni.cz, tel.: 775 09 50 37